همه چیز درباره قارچ!

کدخبر: ۲۰۲۴۰۲
قارچ ها اگر چه یک نوع سبزی نیستند، اما تامین کننده ی چند ماده ی مغذی مهم هستند. ما در این نوشتار از 5 فایده قارچ برای سلامتی برای تان می گوییم.

نمناک؛ قارچ یک ماده غذایی است که از دوران بسیار قدیم در حدود مصر باستان مورد استفاده بوده است. امروزه این ماده غذایی شگفت انگیز یکی از عاملین ضد پیری و بهبودی و سلامتی به شمار می رود. مطالعات بسیاری در زمینه خواص قارچ صورت گرفته است که نشان می دهد قارچ هایی که کوچک و قهوه ای رنگ هستند یا همان قارچ های Cremini ، خواص ضد سرطانی دارند و این دسته از قارچ ها توانایی بهبودی قلب و عروق را داشته و به سلامتی روده ها کمک می کنند. در ضمن یکی از بزرگترین خواص قارچ ها به خصوص قارچ های Cremini جلوگیری از خستگی و پیشگیری از سرطان است.

5 فایده قارچ برای سلامتی که حتما باید بدانید

پیشگیری از سرطان

از جمله مزایایی که قارچ برای سلامتی انسان دارد این است خاصیت ضد سرطانی در آن نهفته است. مطالعاتی که بر روی قارچ ها صورت گرفته است نشان می دهد که قارچ ها باعث کاهش تولید سلول های توموری و همچنین کاهش وزن تومور ها می شوند. زمانی که موش های آزمایشگاهی عصاره قارچ را مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در رشد سلول های سرطانی پستان رخ داد. آزمایشات ثابت کرد که قارچ در برابر سرطان پروستات و لوسمی نیز بسیار موثر عمل می کند.

سلامت قلب و عروق

از دیگر خواص قارچ توانایی محافظت از قلب در برابر بیماریهای مرتبط با آن است. قارچ حاوی اسید آمینه ای به نام ergothioneone یا در اصطلاحی EGT است. این اسید طیف گسترده ای از استرس زائی سلول ها را از بین می برد. همین امر سبب کاهش سطح التهابات، محافظت از قلب در برابر عروق خونی و کاهش سطح کلسترول خون است. 

قارچ های کوچک و قهوه ای از گلبول های قرمز خون در برابر انواع بیماری ها مانند دیابت و مشکلات کبدی نیز محافظت به عمل می آورند.

رفع خستگی

از مزایای بهداشتی قارچ های کوچک و قهوه ای که با نام Cremini خوانده می شوند، جلوگیری از خستگی است. قارچ ها آنتی اکسیدان های بسیار زیاد و قوی دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این تقویت سبب می شود در برابر بیماری های مختلف مصون شوید حتی دربرابر خستگی نیز قوی تر خواهید شد. به دلیل غلظت بالای ویتامین های B که جهت سوخت و ساز مغز و بدن بسیار ضروری هستند، قارچ ها خستگی را رفع می کنند.

بهداشت روده ها

همچنین بخوانید : بازیگران آینه عبرت بعد از 29 سال در یک قاب + عکس

می بایست از قارچ ها به خاطر آنتی اکسیدان بالایی که در آن ها وجود دارد تشکر کرد. قارچ های Cremini سبب بهبود سلامت روده ها می شوند و سلنیوم و مس فراوان موجود در قارچها از سندروم روده تحریک پذیر پیشگیری کرده و سبب کاهش التهابات و استرس اکسیداتیو می شود. 

حتی بیماری هایی مانند سرطان روده بزرگ نیز به کمک این خواص قارچ قابل پیشگیری هستند.

تامین پتاسیم بدن

از دیگر خواص قارچ Cremini این است که میزان بسیار بالایی پتاسیم در این ماده خوراکی یافت می شود. 

بدن برای بسیاری از فعالیت های سلولی از عنصر پتاسیم استفاده می کند. پتاسیم نقش مهمی در تعادل سطح مواد معدنی در بدن ایفا می کند. رژیم های غذایی حاوی پتاسیم سبب فشار خون سالم تر و بهبود عملکرد عضلات، حفاظت استخوان ها در برابر پوکی و کاهش خستگی می شود. از دیگر خواص پتاسیم این است که به سردرد های میگرنی نیز بسیار کمک می کند.

مشخصات تغذیه ای قارچ ها

قارچ ها معمولا به طور طبیعی سدیم، چربی، کلسترول، و کالری کمی دارند و اغلب با نام “غذای فراسودمند” از آنها یاد شده است. علاوه بر تامین مواد مغذی اساسی، آنها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان ها و فیبرهای رژیمی مفید مثل کیتین و بتاگلوکان ها به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کنند.

یک فنجان قارچ سفید خام خرد یا قطعه قطعه شده حاوی 15 کالری، 0 گرم چربی، 2.2 گرم پروتئین، 2.3 گرم کربوهیدرات(شامل 0.7 گرم فیبر و 1.4 گرم قند) است. هرچند طیف وسیعی از قارچ ها وجود دارند اما بیشتر آن ها، فارغ از شکل و اندازه شان، در هر وعده ی مصرفی مقدار ماده ی مغذی یکسانی را فراهم می آورند.

قارچ ها سرشار از ویتامین های B مثل، ریبوفلاوین، فولات، تیامین، اسید پانتوتنیک و نیاسین هستند. آنها همچنین تنها منبع رژیمی گیاهی غنی نشده ی ویتامین D هستند. قارچ ها همچنین چندین ماده ی معدنی مثل سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن، و فسفر را تامین می کنند که ممکن است به دست آوردن آنها از طریق رژیم غذایی سخت باشد.

بتاگلوکان ها نوعی فیبر هستند که در دیواره های سلولی انواع بسیاری از قارچ ها یافت می شود. اخیرا، بتاگلوکان ها موضوع بسیاری از مطالعات گسترده قرار گرفته اند که به بررسی نقش آنها در بهبود مقاومت به انسولین و سطح کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به چاقی و تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته اند.

قارچ ها حاوی کولین نیز هستند؛ ماده ی مغذی مهمی که به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین به حفظ ساختار سلولی غشاء پوست، انتقال تکانه های عصبی، و جذب چربی مناسب کمک می کند و التهاب مزمن را کاهش می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید