افشاگری کویت درباره ناکامی شورای امنیت در توافق بر سر زمان آغاز آتش‌بس در سوریه

کدخبر: ۲۰۲۶۳۱
نماینده دائم کویت در شورای امنیت تصریح کرد، دلایل تاخیر در رای‌گیری درباره قطعنامه جدید در زمینه برقراری آتش‌بس در سوریه به ناکامی شورای امنیت در توافق بر سر زمان آغاز این اقدام برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در شورای امنیت اعلام کرد، در حال حاضر اعضای این شورا درباره آتش‌بس در سوریه توافق آراء ندارند، اما آنها در حال پایان دادن به اختلافات خود در این باره هستند.

قرار بود قطعنامه مذکور روز پنجشنبه به رای گذاشته شود، اما دو بار به تاخیر افتاد.

نماینده دائم سوئد در سازمان ملل هم گفت، شورای امنیت قصد دارد در نشست روز شنبه خود بررسی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در سوریه را ادامه دهد.

پیش‌نویس قطعنامه جدید درباره سوریه درخصوص آتش‌بس ۳۰ روزه برای رساندن کمک‌های انسانی و خارج کردن بیماران و زخمی‌ها از این کشور است که توسط سوئد و کویت به شورای امنیت ارائه شده است.

براساس این قطعنامه آتش بس شامل عملیات نظامی علیه داعش، جبهة النصره، القاعده و دیگر سازمان‌های وابسته آنها نمی‌شود.

روسیه روز پنجشنبه اصلاحاتی برای این قطعنامه ارائه کرد، از جمله اینکه تاریخ معینی برای آغاز آتش‌بس مشخص نشود و به جای آن ضرورت توقف درگیری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، قطعنامه جدید باید کارآمد باشد و پیشنهاد مذکور مسکو اجازه می‌دهد آغاز آتش بس واقعی بوده و آن را همه طرف‌های موجود در غوطه شرقی تضمین‌ کنند.

وی گفت، همه کشورهای بین‌المللی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید از این تضمین‌ها و به ویژه کسانی که بر گروه‌های تندرو حاضر در این منطقه تاثیر می‌گذارند، حمایت کنند.

نتیجه مذاکرات غیرعلنی شورای امنیت در روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه جدید است مبنی بر اینکه همه طرف‌ها برای رساندن کمک‌های انسانی و خارج کردن بیماران و زخمی‌ها از سوریه خصومت‌ها را فورا و به مدت ۳۰ روز متوقف کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید