دورنمای نشست احتمالی رهبران آمریکا و کره شمالی

کدخبر: ۲۰۴۱۹۱
کارشناسان آمریکایی معتقدند که دولت آمریکا با اتخاذ راهبردی جامع برای مذاکره 'دونالد ترامپ' و رهبر کره شمالی، انتخاب تیمی از مذاکره کنندگان مجرب، محسوب کردن این نشست به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی و راضی نگه داشتن چین، می تواند به موفقیت این نشست کمک کند.

ایرنا؛ رئیس جمهوری آمریکا، 8 مارس(17 اسفند) پس از دیدار هیاتی به ریاست 'چونگ ایویی یونگ'، مشاور امنیت ملی کره جنوبی با مقامات آمریکایی در کاخ سفید گفت، این هیات در کنفرانس خبری عصر امروز خبری بزرگ را اعلام می کند.

چونگ در سخنانی از قبل آماده شده اعلام کرد که حامل پیشنهاد 'کیم جونگ اون'، رهبر کره شمالی برای برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی بود، 'دونالد ترامپ' این پیشنهاد را پذیرفت و برای برگزاری این نشست در ماه مه آماده است.

گفته می شود کره شمالی با عاری سازی کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای و خودداری از آزمایش موشک بالستیک و تسلیحات هسته ای موافق است.

'راشل مارتین' که در دولت 'باراک اوباما' معاون مدیرکل واحد امور دفاعی شرق آسیا' در وزارت خارجه آمریکا بود، این حرکت کره شمالی را تعجب برانگیز خواند و گفت، این دعوت می تواند به نشستی تاریخی و بی سابقه منتهی شود.

'ابراهام دنمارک'، مدیر برنامه اندیشکده ویلسون در گفت وگو با رادیو سراسری آمریکا گفت: این کاری بسیار بزرگ است و بسیار محتاطانه به آن خوش بین هستم. دیپلماسی با کره شمالی همواره چیز خوبی است با وجود همه چالش های پیش رو، این واقعیت که ما حقیقتا خواستار گفت وگو با کره شمالی هستیم، امیدوار کننده است.

به گفته دنمارک، با وجود آنکه ترامپ مانور خطرناکی را شروع کرده است، در این مقطع، دیپلماسی کارساز است. گام های زیادی باید برداشته شود و دو طرف راه درازی پیش رو دارند. هر گامی که در این راه برداشته می شود باید راستی آزمایی شود.

'سو می تری'، کارشناس اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی مستقر در واشنگتن در رابطه با نشست ترامپ و کیم گفت: قضیه هنوز قطعی نشده است. مقامات عالیرتبه آمریکا احتمالا به ترامپ توصیه می کنند به پیونگ یانگ سفر نکند زیرا سفر رئیس جمهوری قدرتمندترین کشور جهان به کره شمالی موجب تقویت مشروعیت و قدرت این کشور در داخل و خارج می شود.

به گفته تری، با توجه به مخاطرات موجود، بعید است کیم نیز برای دیدار با ترامپ به آمریکا سفر کند. از این رو، برگزاری نشست در کره جنوبی و یا کشوری ثالث مانند سوئیس، سوئد یا سنگاپور، توافقی قابل قبول است .

این کارشناس آمریکایی خاطر نشان کرد: با توجه به مذاکرات قبلی آمریکا و کره شمالی، تضمین امنیت ملی از نظر کره شمالی به معنی خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره و فسخ ائتلاف آمریکا و کره جنوبی است. از این رو، این مساله که کره شمالی به دنبال امضای پیمان صلح است، کاملا قابل قبول و متقاعد کننده است. کره شمالی به دنبال مکانیسم کارساز و صلح پایداری است که در نهایت، به خروج سربازان آمریکا از کره جنوبی و فسخ ائتلاف این دو منتهی شود.

تری افزود: معلوم نیست فرمول کره شمالی برای عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای همان عاری سازی هسته ای کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت باشد. چنانچه دو طرف در مذاکرات رو در رو درباره اصل عاری سازی هسته ای به نتیجه نرسند، دستیابی به پیشرفت های اساسی در نشست دوجانبه دشوار خواهد بود.

وی معتقد است که در حال حاضر، دولت ترامپ به اتخاذ یک راهبرد جامع برای مذاکره و انتخاب تیمی متشکل از مذاکره کنندگان ماهر برای این نشست نیاز دارد. علاوه بر این، دولت ترامپ باید همزمان به برنامه ریزی برای گزینه های ثانویه، شامل راهبرد تقویت توان بازدارندگی و تداوم فشار دیپلماتیک و اقتصادی، ادامه دهد.

تری در باره موضع چین در این زمینه گفت: پکن در درجه اول از این گفت وگو حمایت خواهد کرد اما به هرگونه تعامل مستقیم بین آمریکا و کره شمالی که می تواند باعث حذف نقش چین شود، سوء ظن دارد. به عنوان مثال، چین از مذاکرات مربوط به توافقنامه صلح یا راه حل نهایی مساله وحدت دو کره را بدون آنکه بخشی از مذاکرات دیپلماتیک باشد، حمایت نخواهد کرد. ژاپن که از اعمال فشار اقتصادی بر کره شمالی حمایت کرد، احتمالا نگران نبود هماهنگی در راهبردهای گفت وگو است.

'رایان هاس'، کارشناس اندیشکده آمریکایی بروکینگز در باره دیدار احتمالی ترامپ و کیم گفت: تنها یک رهبر آمریکایی غیرمتعارف و دارای قدرت ریسک به دنبال چنین قمار پرمخاطره می رود. در جایی که دیگران امیدی به موفقیت ندارند، تنها یک دولت دارای اصول قوی و مهارت دیپلماتیک است که به موفقیت امید دارد.

به گفته هاس، دولت ترامپ برای موفقیت نشست آینده او و رهبر کره شمالی، در ماه های آتی این دیدار را به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی خود قرار دهد، برنامه هایش در رابطه با اقدامات یکجانبه تجاری علیه چین تعدیل کند. بدون چین، هرگونه پیشنهاد ترامپ به کیم در رابطه با عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای قابل قبول نخواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید