تهران در سال 96 میزبان هیات های متعدد سیاسی بود

کدخبر: ۲۰۵۳۴۵
«حسن روحانی» رئیس جمهوری در سال 1396 سیاست خارجی دولت را با میزبانی از هیات های پرشمار دیپلماتیک خارجی دنبال کرد. تبیین سیاست منطقه ای و پیگیری مبادلات تجاری و بانکی برای تحرک بخشی به اقتصاد از مهمترین اهداف این دیدار ها بود.

ایرنا؛ به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، سال 1396 از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت ویژه ای بر کشور داشت. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعیین خط مشی چهارساله کشور اهمیت ویژه ای به این سال داده بود. 
با توجه به نامگذاری این سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری گسترش مبادلات اقتصادی با جهان و جذب سرمایه گذاری از اهداف مهم دولت در سیاست خارجی اعلام شد. در بخش دوم این گزارش، به میزبانی رئیس جمهوری از رهبران و سران کشورهای جهان و گفت وگوهای تلفنی روحانی پرداخته شده است. 
در ماه های نخستین سال گذشته به علت همزمانی با ماه مبارک رمضان و انجام مقدمات و تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی سفر خارجی را در برنامه های کاری خود قرار نداد و بیشتر در تهران میزبان نمایندگان کشورها بود یا اینکه سیاست خارجی ایران را از طریق وزیر امور خارجه یا با تماس های تلفنی دنبال کرد. 
در خرداد ماه سال گذشته رییس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه با اشاره به روابط دوستانه و همکاری‌ های رو به توسعه ایران و فرانسه، بر تداوم، ‌گسترش و تعمیق مناسبات دو کشور تاکید کرد. 
روحانی در این تماس تلفنی بر موضوعات زیر تصریح کرد: ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند است و می توان با گسترش همکاری‌ها، شرایط بهتری را برای مردم منطقه فراهم کرد. 
رییس جمهوری با اشاره به نقش تاثیرگذار فرانسه در مذاکرات ایران با 1+5 و به ثمر رسیدن برجام، گفت: متاسفانه در اجرای این توافق شاهد بدعهدی هایی از سوی برخی کشورها هستیم و انتظار داریم فرانسه و اتحادیه اروپا در راستای اجرای توافق نقش آفرینی بیشتر نمایند. 
همچنین در همین ماه رییس جمهوری گفت و گوهای تلفنی دیگری را با امیر قطر و رئیس جمهوری روسیه و آذربایجان انجام داد. 
روحانی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، سیاست اصولی تهران را ایجاد روابط بسیار نزدیک و پیشرفته با مسکو در کنار عملیاتی کردن توافقات هسته ای خود با روسیه عنوان کرد. 
روحانی در پیام تبریکی به سران کشورهای اسلامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ، به طراحی ها برای بحران سازی و تشدید اسلام هراسی پرداخت. 
رئیس جمهوری همچنین در گفت وگوی تلفنی با بشار اسد، ایران و سوریه را در یک سنگر واحد در برابر تروریسم دانست. 
یکی از مهمترین دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان در تیرماه دیدار با مدیر شرکت نفتی توتال بود. این شرکت با سرمایه گذاری نزدیک به 5 میلیارد دلاری در صنعت گاز ایران نخستین سرمایه گذاری بزرگ نفتی پسابرجامی را رقم زد. 
روحانی در دیدار با «پاتریک پویانه» مدیرعامل شرکت توتال فرانسه گفت: قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی نه تنها یک قرارداد اقتصادی، بلکه یک همکاری علمی، فناوری و مدیریتی است 
مدیرعامل این شرکت فرانسوی نیز عنوان داشت که «همکاری دراز مدت با ایران را انتخاب کرده‌ایم». 
پس از برگزاری انتخابات و پیروزی روحانی در مرداد ماه مراسم تحلیف با حضور تعداد زیادی از مقام ها و فرستادگان ویژه کشورها در تهران برگزار شد و رئیس جمهوری کشورمان با بسیاری از آن ها دیدارهای جداگانه ای را ترتیب داد. 
از جمله مقاماتی که در این مراسم شرکت داشته و با روحانی نیز دیدار کردند شامل روسای جمهوری افغانستان، عراق، ارمنستان، زیمبابوه، نخست وزیر سوازیلند؛ روسای مجلس کره جنوبی، اسپانیا، صربستان، لبنان سریلانکا، تانزانیا و وزیر امور خارجه قزاقستان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستاده ویژه رئیس جمهوری چین بودند.
در این ماه روحانی در تماس تلفنی با رییس جمهوری روسیه، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را توسعه و ارتقا روابط استراتژیک با همسایگان خود بویژه روسیه عنوان کرد. 
وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش رایزنی ها و همفکری های ایران و روسیه در راستای حل و فصل مشکلات و معضلات منطقه ای عنوان داشت که مناسبات و همکاری های ایران و روسیه در دولت دوازدهم بیش از پیش گسترش خواهد یافت 
در شهریور ماه 1396 نیز روحانی ضمن گفت وگوی تلفنی با امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه در تهران با رئیس مجلس آفریقای جنوبی نیز در تهران دیدار داشت. 
همچنین رییس جمهوری در پیامی با تبریک عید قربان به سران کشورهای اسلامی، خشونت، جنگ و تروریسم میراث قدرتمندان برای مظلومان مناطق بحران زده دانست و ابراز امیدواری کرد با تلاش مضاعف تمامی دولت ها و اندیشمندان اسلامی، صلح و آرامش به کشورهای اسلامی بازگردد. 
موضوع مهمی که در مهر ماه سال گذشته در دستور کار رئیس جمهوری قرار داشت برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بود. 
روحانی در این چارچوب روحانی رایزنی هایی را با رئیس جمهوری ترکیه و نخست وزیر عراق انجام داد. 
رئیس جمهوری کشورمان در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر عراق تاکید کرد: ایران با هر حرکتی که در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق باشد، مخالف است و ایران در کنار دولت و ملت عراق می ایستد. 
در دوازدهمین روز مهر هم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی روحانی قرار گرفت. ما حصل دیدار هیات ترکیه از ایران امضای 4 یادداشت تفاهم همکاری میان دو طرف بود. 
همچنین طرفین ضمن تأکید مجدد بر هدف گذاری حجم تجاری30 میلیارد دلاری، به منظور دستیابی به این هدف نهادهای دولتی را به بهره برداری منظم و موثر از ساز و کارهای موجود همکاری و نمایندگان بخش خصوصی را نیز به ارزیابی فرصت های کاری در کشورهای خود و کشورهای ثالت به اتفاق همتایان خود با استفاده از مجراهای ارتباطی فراخواندند و بر نقش بانک های دو کشور در تسهیل همکاری های مذکور تاکید ورزیدند. 
روحانی در این ماه نیز با رییس جمهوری فرانسه تلفنی گفت گو و عنوان کرد که ایران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه های مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی توسعه و تعمیق بخشد. 
وی با بیان این نکته که برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست، اختلاط تعهدات چندجانبه و بین المللی با اختلافات داخلی یک کشور را برای اعتماد جهان بسیار خطرناک دانست. 
از جمله برنامه های روحانی در آبان ماه سال گذشته دیدار با نخست وزیر عراق و رایزنی در زمینه مسائلی همچون مبارزه با تروریسم، وحدت و تمامیت ارضی عراق و آمادگی تهران برای مشارکت در روند بازسازی و توسعه عراق بود. 
در روز هفتم آبان ماه حسن روحانی در دیدار «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه آژانس تا این مرحله در نحوه اجرا و ثبات توافق برجام نقش مثبت و سازنده ای داشته است، گفت: مجموعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران با آژانس کامل و قابل توجه بوده است. 
رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب آژانس ، مقررات بین المللی و توافق برجام آماده توسعه همکاری های خود با آژانس است، افزود:
اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین المللی است و امیدواریم با توجه به همکاری کامل ایران در سالهای اخیر، آژانس هر چه سریع تر نتیجه نهایی مبنی بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران را اعلام کند. 
همچنین در این ماه روحانی با روسای جمهوری لبنان و فرانسه نیز در مورد تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگوهای تلفنی را انجام داد. 
رییس جمهوری در تماس تلفنی با رییس جمهوری سوریه هم در زمینه همکاری در بحث بازسازی این کشور، آینده سیاسی آن و هماهنگی ها در چارچوب اجلاس سوچی گفت وگو کرد. 
در آذر ماه سال گذشته رییس‌ جمهوری کشورمان در تهران با وزیر خارجه انگلستان دیدار کرد. روحانی در دیدار «بوریس جانسون» با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور با وجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود. 
رئیس جمهوری در این دیدار ضمن انتقاد از انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس شریف در زمینه ضرورت بهره مندی ایران از مزایای برجام و لزوم گسترش روابط و همکاری ‌های بانکی ایران و انگلستان سخن گفت. 
در همین ماه رئیس جمهوری با رئیس جمهوری افغانستان و رییس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت وگوهایی را در زمینه صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه و دفاع ایران از ملت فلسطین انجام داد. 
در دی ماه سال گذشته نیز، روحانی در راستای رایزنی های برجامی خود یک بار دیگر با رئیس جمهوری فرانسه به صورت تلفنی گفت وگو کرد. وی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را توسعه صلح و تقویت ثبات پایدار در منطقه اعلام و تاکید کرد: تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم به آن پایبند خواهیم بود. 
رییس جمهوری همچنین در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می داند. 
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می ‌کند، اظهار داشت: ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفتگو و همکاری کنیم 
روحانی در این ماه دیدارهایی را با روسای مجلس عراق، قطر، سنگال، الجزایر، سوریه، عمان، لبنان، کوبا، غنا، شیلی، قبرس و لهستان انجام داد. 
رییس جمهوری در بهمن ماه گذشته در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی ‌ها و سازمان‌ های خارجی مقیم تهران نکاتی چون آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری بویژه در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری و معدن را مطرح کرد .
همچنین تاکید بر استقلال ایران و عدم مداخله دیگران در کشور ، روابط منصفانه و عادلانه با جهان ، اعلام آمادگی برای همکاری با همه کشورهای منطقه برای توسعه ثبات و امنیت از دیگر محور سخنان رییس جمهوری بود .
وی درعین حال تاکید کرد : ایران راه حل مشکلات منطقه ای را صرفا سیاسی می داند. 
روحانی در آستانه برگزاری نشست سوریه در سوچی هم در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه، مذاکرات آستانه و سوچی را ثبات ساز و امید آفرینی دانست و بر ادامه این مسیر تاکید کرد.
وی راه رفع نگرانی های امنیتی و توطئه های تجزیه طلبانه در منطقه را همکاری عنوان کرد. 
در اسفند ماه سال 1396 نیز وزرای خارجه هلند و فرانسه در تهران به دیدار روحانی رفتند. رئیس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و همکاری های متقابل تهران - پاریس در بخش های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها با فرانسه قائل نیست. 
رئیس جمهوری، برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف های مذاکره کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است. 
در روزهای پایانی سال گذشته رئیس جمهوری با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و وزیر امور خارجه عمان هم در تهران دیدار کرد. 
وی اقدام مشترک ایران و آذربایجان در تکمیل کریدور شمال – جنوب را عملی دانست که به دیگر کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد. 
همچنین روحانی در دیدار با وزیر خارجه عمان، ضمن وخیم دانستن اوضاع در یمن، بر ضرورت توسعه روابط بانکی و تسهیلات برای رفت و آمد تجار دو کشور تاکید کرد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید