ثروتمندان چگونه باعث از بین‌ رفتن منابع طبیعی می‌شوند؟

کدخبر: ۲۰۶۱۶۹
کشورهای توسعه‌نیافته و جهان سوم بیشتر از رشد جمعیت رنج می‌برند؛ چراکه آن‌ها منابع کافی برای کاهش تأثیرات منفی حاصل از تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت را ندارند. به‌عنوان‌مثال، بنگلادش جمعیتی بیشتر از روسیه دارد و از فقر و مشکلات زیست‌محیطی شدید رنج می‌برد و سیستم بهداشتی ضعیفی دارد، درهمین‌حال، مردم با به دنیا آوردن فرزندان بیشتر، وضعیت این کشور را ناپایدارتر می‌کنند.
ثروتمندان چگونه باعث از بین‌ رفتن منابع طبیعی می‌شوند؟
نویسنده: آتنا شهبازی

طبق گفته پال ارلیک، زیست‌شناس آمریکایی که ادعا می‌کند ترکیبی از افزایش جمعیت و مصرف بی‌رویه ثروتمندان موجب از بین رفتن منابع طبیعی و تنوع زیست‌محیطی می‌شود، فروپاشی تمدن در چند دهه آینده قطعی است.

ارلیک اعلام کرد که مواد شیمیایی مصنوعی کل سیاره را به‌طور فزاینده‌ای سمی می‌کند و این موضوع حتی بیشتر از تغییرات آب‌وهوایی برای افراد و حیات‌وحش خطرناک است. به گزارش گروه ترجمه اعتمادآنلاین، اسپوتنیک این موضوع را با ایگور چستین، رئیس بنیاد جهانی طبیعت وحش روسیه موردبحث قرار داد.

چه کشورهایی بیشتر از این مسئله رنج می‌برند؟

کشورهای توسعه‌نیافته و جهان سوم بیشتر رنج می‌برند؛ چراکه آن‌ها منابع کافی برای کاهش تأثیرات منفی حاصل از تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت را ندارند. به‌عنوان‌مثال، بنگلادش جمعیتی بیشتر از روسیه دارد و از فقر و مشکلات زیست‌محیطی شدید رنج می‌برد و سیستم بهداشتی ضعیفی دارد، درهمین‌حال، مردم با به دنیا آوردن فرزندان بیشتر، وضعیت این کشور را ناپایدارتر می‌کنند.

چگونه می‌توانیم مشکل مصرف بی‌رویه را حل کنیم؟

اگر به کشورهای اروپایی نگاه کنیم، می‌بینیم که مصرف گوشت طی 40 سال گذشته 3 برابر شده است. درواقع، شک دارم که این مربوط به کیفیت زندگی باشد. من معتقدم این‌یک رژیم غذایی ناسالم است. کاهش مصرف گوشت به‌طور چشمگیری باعث نجات زیستگاه و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی بشر می‌شود. استفاده بیشتر از منابع تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی هم به مقابله با این مسئله کمک خواهد کرد.

چگونه می‌توانیم مشکل افزایش جمعیت را حل کنیم؟

این مشکل تا حدودی با مهاجرت مردم به شهرها حل‌شده است. معمولاً مردم در شهرها فرزندان کمتری دارند؛ بنابراین رشد جمعیت در شهر به‌اندازه روستا سریع نیست. این اتفاق در سراسر جهان افتاده است. نرخ تولد کاهش‌یافته‌ است. در وهله اول، آموزش برای زنان بسیار مهم است. رابطه مستقیمی بین آموزش زنان و تولیدمثل وجود دارد؛ بنابراین آموزش باکیفیت تأثیر زیادی در کاهش زادوولد و بهتر شدن شرایط دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید