فواد معصوم، رئیس جمهور عراق:

جو بایدن گفت به دوستان ایرانی‌تان بگویید اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، سایر مسایل نیز حل خواهد شد

کدخبر: ۲۰۶۵۱۱
رئیس‌جمهوری عراق از میانجیگری‌های خود میان ایران وآمریکا سخن گفت. به گزارش اقتصادنیوز او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم از برخی پیام‌هایی که میان ایران وآمریکا رد وبدل کرد، پرده برداشت.
جو بایدن گفت به دوستان ایرانی‌تان بگویید اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، سایر مسایل نیز حل خواهد شد

 فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد:جمهوری اسلامی با برخی از کشورها مشکلاتی دارد و وظیفه ما این است که تا حد توان برای کاهش این اختلافات و مشکلات تلاش کنیم و نباید از یک طرف علیه طرف دیگر حمایت کنیم و زمینه های زیادی برای حل اختلافات میان این کشورها وجود دارد، ادامه این اختلافات به سود عراق نیست و مصلحت و منافع عراق در این است که در حد توان برای کاهش و حتی حل این اختلافات و مشکللات تلاش کند. بنابراین ما با یک طرف علیه طرف دیگری نخواهیم بود، زیرا در این صورت ( اگر از طرفی علیه دیگری حمایت کنیم ) اعتبار خود را از دست خواهیم داد.

به گزارش انتخاب معصوم افزود:من حتی سال 2014 در سفری که به آمریکا داشتم و با جو بایدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کردم به او گفتم که ما با نگاه و عینک آمریکا به جمهوری اسلامی ایران نگاه نمی‌کنیم. همانطوری که با نگاه و عینک ایران به آمریکا نگاه نمی‌کنیم. ما دوست داریم و می خواهیم با همه روابط خوبی داشته باشیم، ما با کشورهای منطقه منافع مشترکی داریم ، ما منافع خاص خود را داریم و برای محقق شدن آن تلاش می کنیم؛ البته من نمی خواهم بگویم رابطه ما با آمریکا بسیار خوب است ولی علیه روابط ما با دیگر کشورها نیست و این موضع همیشگی ما است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما تاکنون بین ایران و آمریکا میانجی گری کرده اید؟ ایا تاکنون پیامی از ایران برای آمریکا یا بالعکس یا دیگر کشورهای منطقه مبادله کرده اید؟گفت: در دولت پیشین امریکا نقش میانجی گری ایفا کرده ایم ولی در دولت کنونی آمریکا خیر. ما در این موضوع ورود نکرده ایم ولی موضع خود را در دیدار با مقامات آمریکایی به طور شفاف اعلام کرده ایم، ما چیزی را مخفی نمی کنیم.

فواد معصوم افزود: ما به روابط با آمریکا و همچنین با ایران اهمیت می دهیم واز یک طرف علیه طرف دیگر اقدام نمی کنیم، حتی یک زمانی در جریان سفر به آمریکا با جو بایدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کردم و بایدن به من گفت به دوستانتان ( ایرانی ها ) بگویید که ما در صدد ایجاد مشکل برای ایران نیستیم و نمی خواهیم در امور داخلی آنان دخالت کنیم و نمی خواهیم رژیم ایران را تغییر دهیم ، بین ما و ایرانی ها یک توافقی وجود دارد توافق هسته ای که اگر این توافق حاصل شود دیگر هیچ مشکلی در روابط وجود ندارد و سایر مسایل نیز حل خواهد شد و من نیز این پیام آمریکایی ها را ( به طرف ایرانی ) رساندم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید