برجام در انتظار دیدار ترامپ و «اون» است

کدخبر: ۲۱۰۸۹۷
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان گفت: حل کردن مساله کره شمالی برای ترامپ بسیار مهم است. او منتظر دیدار و توافق با رهبر کره شمالی است. این دیدار و توافق که احتمالا نزدیک به همان زمانی است که ترامپ می‌خواهد نظر خود را در مورد ادامه اجرای برجام و تمدید لغو تحریم ها بر ضد ایران اعلام کند، ارتباط زیاد و موثری بر روند برجام و مسائل آمریکا و ایران دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، توافق و دیدار روز جمعه مون جائه-این رییس جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و بیانیه خلع سلاح کامل شبه جزیره کره در «پانمونجوم» را پیش درآمد و نیمی از روند مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ دانست.

این استاد ژئوپلیتیک تاکید کرد: ترامپ نظر خود را در رابطه با ایران و برجام پیش از دیدار با رهبر کره شمالی اعلام نمیکند، اگر این ملاقات انجام شود و مانند دیدار رهبران دو کره موفقیت آمیز باشد، طبیعتا ترامپ فشار را بر ایران بیشتر می کند و ممکن است از برجام خارج شود.

فرجی راد گفت: ترامپ می خواهد به دنیا و مردم آمریکا بفهماند که تهدید و تحریم جواب میدهد و اثبات کند که تهدیدهای وی بوده است که پیونگ یانگ پذیرفته خلع سلاح شود و تاکید دارد که در مورد ایران هم باید همین طور رفتار شود.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری آمریکا مذاکره با رهبر کره شمالی و خلع سلاح اتمی این کشور را موفقیت بزرگ برای خود می داند و سعی می کند فشارهای خود را بر اروپاییها - که آن زمان دیگر دستشان خالی است - برای فشارآوردن به ایران حفظ کند تا در مورد آغاز اعمال تحریم ها بر تهران با آمریکا هماهنگ شوند.

این کارشناس مسائل بین المللی همچنین بیان کرد: ترامپ با توجه به مشکلات و شرایط داخلی که با آن رو به رو است، دنبال این است که یک موردی از ملاقات با رهبر کره شمالی برای کاهش فشار افکار عمومی آمریکا به دست بیاورد و در کنار این هم بتواند مساله ایران را هم آن طوری که خودش می خواهد حل و فصل کند؛ هدف اصلی ترامپ از این کار همراه کردن افکار عمومی آمریکا و دولت های اروپایی برای خروج از برجام است.

فرجی راد همچنین توضیح داد: از طرفی ممکن است ملاقات و مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی با موفقیت انجام نشود - که احتمال آن هم کم است – به طور مثال شاید او نتواند یک توافق نهایی با کره شمالی به دست آورد، در این حالت آمریکایی ها تبلیغات را به سمتی می برند که در واقع بگویند ما برگ برنده داریم و توانستیم با تهدید کره شمالی را که به دنبال سلاح هسته ای است به مذاکره وادار کرده و خلع سلاح کنیم، پس چطور نخواهیم توانست ایران را که دنبال غنی سازی است، متوقف کنیم و با همین روش تهدید و تحریم مسائلی مانند سیستم دفاع موشکی و مسائل منطقه ای را حل می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید