با ایشالله و ماشالله گفتن مشکل ارز حل نمی شود

کدخبر: ۲۱۱۳۱۷
اقتصاد نیوز :یک اقتصاددان گفت: متاسفانه در دو ماه اخیر که التهابات ارزی شروع شد تاکنون هیچ صحبت و سیاست منطقی از سوی سکانداران اقتصادی کشور عنوان نشده است. همان‌طور که وضعیت بازار ارز دستمایه طنز شده با ایشالله و ماشالله گفتن مسوولان اقتصادی به ویژه رئیس‌کل بانک مرکزی مشکلی حل نخواهد شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تجارت فردا، داود سوری، اقتصاددان با اشاره به سهم عوامل سیاسی در التهابات ارزی گفت : عوامل سیاسی در حد کشیدن ماشه یا روشن کردن کبریت به آتش زدن کمک می‌کند اما خود بحران و آتشی که شعله‌ور شده قبلاً هیمه آن از طریق سیاست‌های پولی و ارزی دولت در پنج سال گذشته جمع‌آوری شده بود. بنابراین نمی‌توانیم بحران ارزی رخ داده را صرفاً گردن کسی بیندازیم که ماشه را کشیده است. کسی هم که باروت را در آن تفنگ گذاشته مقصر اصلی است.

وی ادامه داد:  فرض را بر این بگذاریم؛ سیگنال‌های سیاسی مثل توئیت‌های ارزی مشاور آقای رئیس‌جمهور، صحیح است و عوامل سیاسی نقش اصلی در وقوع بحران ارزی دارد اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا اقتصاد کشور بزرگی مثل ایران را چند موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز می‌توانند با مشکل مواجه کنند که ارزش پول ملی آن طی یک ماه حدود 40 درصد کاهش پیدا کند؟ اتفاقاً این مساله نشان می‌دهد اقتصاد آن کشور بسیار ضعیف و شکننده است و تنها جرقه‌ای کافی بوده تا آتش شعله‌ور شود. یعنی عوامل سیاسی تنها به وقوع بحران ارزی سرعت بخشیده است. 

به گفته وی  دولت با این‌گونه فرافکنی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حقیقت برای آینده فعالان اقتصادی را گمراه می‌کند. فرض کنید فعال اقتصادی به دولت اعتماد می‌کند و چند روز بعد متوجه می‌شود که آن تصمیم یا صحبت درست نبوده و دچار زیان می‌شود. به طور طبیعی آن فعال اقتصادی دیگر به دولت اعتماد نخواهد کرد. وقتی بی‌اعتمادی در جامعه‌ای نسبت به دولت شکل گیرد به معنای آن است که بازار سیاه تقویت می‌شود و هزینه مبادلات افزایش پیدا می‌کند در نتیجه رکود تعمیق می‌شود.

 این اقتصاد دان توضیح داد: متاسفانه در دو ماه اخیر که التهابات ارزی شروع شد تاکنون هیچ صحبت و سیاست منطقی از سوی سکانداران اقتصادی کشور عنوان نشده است. همان‌طور که وضعیت بازار ارز دستمایه طنز شده با ایشالله و ماشالله گفتن مسوولان اقتصادی به ویژه رئیس‌کل بانک مرکزی مشکلی حل نخواهد شد. یا آقای روحانی رئیس‌جمهور قول داده‌اند که این وضعیت را ساماندهی کنند ولی آیا با قول دادن، چالش‌های اقتصادی حل‌وفصل خواهند شد؟ یا آقای نوبخت سخنگوی دولت بارها گفته‌اند قیمت ارز بازار را به رسمیت نمی‌شناسند مگر بازار با حرف زدن متعادل خواهد شد؟ یا چندی پیش نمایندگان مجلس هنگام سخنرانی رئیس‌ کل بانک مرکزی به سمت او هجوم آوردند.       

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید