پشت پرده ورود کماندوهای آمریکایی به جنگ یمن

کدخبر: ۲۱۱۷۴۲
اقتصادنیوز :حمایت بی دریغ آمریکایی‌ها از متجاوزان سعودی با ورود کماندوهای این کشور به مناطق مرزی میان عربستان با یمن به منظور کمک به ریاض که در باتلاق فرو رفته است، جنگ در یمن را وارد مرحله جدیدی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،آمریکا علاوه بر حمایت از ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها در یمن و کسب درآمد از طریق فروش سلاح به متجاوزان، به دنبال تحقق اهداف پنهان در یمن است. این به علت اهمیت راهبردی و ژئوپلتیک یمن و تنگه باب المندب است. آمریکا به دنبال صلح و توقف جنگ در یمن نیست زیرا ادامه این شرایط را به فرصتی برای حضور نظامی خود در منطقه می بیند. موقعیت یمن مشرف به دریای سرخ و منابع نفتی و گازی آن سبب ادامه سیاست های آمریکا برای جنگ در این کشور برای تحقق منافع سیاسی و اقتصادی آن است.

آمریکا علاوه بر نقشی که در حمایت از گروههای تروریستی در یمن ایفا می کند و به کمک همپیمانانش در راستای تقویت این گروهها حرکت می کند، مشابه دیگر طرحهایش برای منطقه به دنبال تجزیه یمن نیز هست.

واشنگتن که همواره دم از حقوق بشر می زند در قبال کشتار ملت یمن سکوت پیشه کرده است و در مقابل حمایت کاملی از متجاوزان به ویژه سعودی ها دارد. به غیر از حمایت های تسلیحاتی قوی از ریاض در جنگ یمن؛ در شورای امنیت نیز نیکی هیلی نماینده آمریکا در راستای مقابله با یمنی ها و در خدمت به اهداف سعودی ها حرکت می کند و اقدام یمنی ها در دفاع از خود با شلیک موشک به مواضع نظامیان سعودی را به عنوان اهرم فشاری علیه یمنی ها به کار برده است.

مسئولان انصارالله بارها از زمانی که تجاوز ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها به یمن شروع شد اعلام کردند که این اقدامی آمریکایی-سعودی است اما واشنگتن مدعی بود که دخالتی در جنگ یمن به شکل گسترده ندارد.

اما هنگامی که یک رسانه آمریکایی از نقش مستقیم نظامیان آمریکایی در کنار نظامیان سعودی علیه یمنی ها پرده برداشت دیگر پنتاگون نتوانست به کتمان کاری ادامه دهد و به حضور نیروهای این کشور به طور مستقیم در جنگ یمن اذعان کرد.

سخنگوی پنتاگون ماموریت این نیروها را جنگیدن در کنار نظامیان سعودی و مشارکت در هدف قرار دادن انبار موشک های حوثی ها دانست و اینکه آمریکا مشارکت فعالی در حمایت از مرزهای سعودی از طریق حملات به یمنی ها دارد و به سعودی ها خدمات لجستیک و نظامی می دهد.

ماموریت نظامیان آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان از نگاه سخنگوی پنتاگون عملیات لجستیک، اطلاعاتی، امنیت مرزها و مشارکت در حملات به انبارهای موشکی یمنی ها عنوان شد اما موضوع به این ختم نمی شود و یک تحلیلگر جهان عرب به جزییات بیشتری در این باره پرداخت.

دیدگاه کارشناس

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به اذعان آمریکا از زبان سخنگوی وزارت دفاعش مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در یمن و حمایت اطلاعاتی و لجستیک آنها از ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود آورده است: «این اعتراف آشکار پس از سه سال انکار و اکتفا به اینکه نقش آمریکا در جنگ یمن فقط به سوخت رسانی به جنگنده های سعودی و فروش سلاح و مهمات جدید به سعودی ها و تبادل اطلاعات رخ می دهد. نیروهای کلاه سبز به منظور جنگ در کنار ائتلاف سعودی و رصد و نابودی موشک های بالستیک حوثی وارد جنگ یمن شده اند.

 وزارت دفاع آمریکا مجبور به اعلام این موضوع با این صراحت مبنی بر جنگ در کنار نیروهای ائتلاف غربی به رهبری سعودی ها در یمن پس از آنکه روزنامه نیویورک تایمز از حضور نیروهای آمریکایی که در حال انجام ماموریت محرمانه بدون اطلاع طرفهای بسیاری هستند در کنار نیروهای ارتش عربستان شد. این روزنامه آمریکایی اعلام کرد: کلاه سبزها در شمال یمن ضد انصارالله یمن می جنگند و تعداد نیروهای آنها ۱۲ نفر است که ماموریت های ویژه پشت خطوط دشمن دارند.

به طور حتم تعداد این نیروهای کلاه سبز بیش از رقم مذکور یعنی ۱۲ کارشناس نظامی است زیرا اولا آنها به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم کنونی به عربستان آمده اند که اخیر به واشنگتن رفته اند، در یمن حضور دارند و در ثانی ماموریت آنها درباره نحوه رصد و سپس نابودی است. موشک های بالستیک یمنی ها عامل نگرانی مقامات سعودی است.

حضور کارشناسان نظامی آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان در شرایطی است که نیروهای سودانی ماه ژوئن آینده از یمن خارج می شوند و این پس از تلفات سنگین آنها و افزایش خشم مردمی از ادامه حضور این نیروها در جنگی است که سودان از آن نفعی نمی برد.

ورود آمریکا به جنگ مستقیم با ایران و متحدانش در یمن پس از سه سال جنگ یمن نشان دهنده این است که راهکار نظامی هنوز بر راهکار سیاسی غلبه دارد و روند جنگ در جبهه های یمن به نفع نیروهای ائتلاف سعودی پیش نمی رود و مهمتر از آن قصد آمریکا برای جنگ با ایران و متحدانش است. بعید نیست که دخالت مستقیم نظامی آمریکا در یمن در راستای پاداش به عربستان برای مشارکت در جنگ مستقیم یا غیرمستقیم ضد ایران که پس از خروج احتمالی آمریکا از برجام احتمال آن زیادتر هم می شود، باشد. شاید هم حضور این نیروها به منظور توجیه اعزام نیروهای سعودی به شمال شرق سوریه برای پر کردن خلاء عقب نشینی جزیی یا کلی آمریکایی ها از سوریه باشد به ویژه که مسئولان نظامی سعودی می گویند که در حالی که آمریکا در کنار ما در یمن می جنگند پس چرا ما در کنار آنها در الحسکه، قامشلی و رقه نجنگیم.

حضور نیروهای آمریکایی به تعداد کم یا زیاد به تغییر معادلات نظامی در یمن به نفع ائتلاف عربی منجر نخواهد شد اما آنچه مطمئن هستیم به حوثی ها برای جذب افراد بیشتری از یمنی ها کمک خواهد کرد و انصارالله از جنگ ضد آمریکا و اسرائیل در دفاع از یمن و هویت آن سخن خواهد گفت. اگر حضور بیش از ۲۰۰ هزار نظامی آمریکایی در عراق و ۱۳۰ هزار نفر دیگر در افغانستان موفق به رقم زدن سرنوشت جنگ به نفع کاخ سفید نشد و بیش از ۷ تریلیون دلار به اذعان ترامپ روی دست آمریکا گذاشت آیا نیروهای کلاه سبز و سرخ که در این دو کشور شکست خورده اند، موفق خواهند شد؟ حجم تلفات و خسارات چقدر خواهد بود؟

ترامپ در خاورمیانه از شکستی به شکست دیگر می رسد و دائما از اشتباهات و شکست هایش درسی نمی گیرد. مطمئن هستیم که خسارت های آن به مراتب بیش از عراق و سوریه و افغانستان در صورتی در یمن به شکل بزرگ وارد شود، بیشتر خواهد بود. یمنی ها جنگجویانی سرسخت هستند که از آمریکا به شدت بیزار هستند».

قدر مسلم آن است که با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا به تدریج نقش آمریکا در یمن افزایش پیدا کرد و این نقش از لجستیک و اطلاعات و تامین سوخت مورد نیاز جنگنده های سعودی فراتر رفت.

آمریکا عمدا نقش مستقیم خود در جنگ یمن را کتمان می کرد زیرا از واکنش های ملت یمن بیم داشت. اما مسئولان انصارالله از همان ابتدا به این نقش پی برده بودند و ترور شهید صالح الصماد گواهی بر این مدعا بود. عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن به نقش مستقیم آمریکا اشاره کرد.

صالح الصماد نیز چند ماه قبل از شهادت از طرحی که بر اساس آن قبول نیروهای خارجی در جنگ ضد ارتش و کمیته های مردمی یمن برای مردم یمن عادی شود تا پس از آن مشارکت ارتش آمریکا به طور مستقیم آنقدر حساسیت زا نباشد، پرده برداشته بود.

بدون شک اذعان علنی آمریکایی ها به نقش در یمن سبب افزایش پایگاه مردمی انصارالله خواهد شد. الصماد اعلام کرده بود: «در ابتدای امر آمریکایی ها نقش نظامی نیروهای خود در این جنگ را نمی پذیرند و پس از مدتی که فقط مشارکت لجستیک است نه درگیری مستقیم و اینکه در حملات هوایی دخالت نمی کند مگر با سوخت دهی جنگنده های سعودی و آنگاه مدتی بعد اذعان خواهند کرد که به طور مستقیم می جنگند و با جنگنده هایشان ما را هدف قرار خواهند داد».

این برآورد دقیق شهید الصماد امروز محقق شده است و اذعان سخنگوی پنتاگون گواه آن است.

گرچه تعداد این نظامیان ۱۲ نفر اعلام شده است اما گزارش ها حاکی از آن است که تعداد به مراتب بیشتر است. فایل ویدئویی که از داخل پایگاه نظامیان سعودی-آمریکایی در جنوب عربستان منتشر شده حاکی از این است که تعداد آنها از ۱۰۰ نظامی فراتر می رود. در این فایل ویدئویی این نظامیان در کنار سعودی ها مشاهده شده اند.

با توجه به اوضاع جدید می توان به چند مورد در زمینه بحران یمن اشاره کرد؛

-روند تحولات یمن با ورود نظامیان آمریکایی به طور مستقیم به جنگ، وارد ابعاد جدیدی شده است.

-حضور مستقیم واشنگتن در جنگ به مثابه آشکار شدن ناتوانی سعودی ها به ویژه در نبردهای مرزی با یمنی هاست.

-تحرکات ائتلاف ضد یمن با حمایت گسترده آمریکایی ها به ویژه در الحدیده و ساحل غربی یمن افزایش خواهد یافت.

-وارد شدن آمریکایی ها به افزایش پایگاه مردمی انصارالله منجر خواهد شد.

-مقاومت یمنی ها ضد متجاوزان مستحکم تر از قبل خواهد شد به ویژه که یمنی ها از آمریکا نفرت عمیقی دارند.

-دیگر آمریکا نمی تواند ژست حمایت از مردم یمن به خود بگیرد و از راهکار سیاسی دم بزند.

-به طور حتم آمریکا در قبال این مشارکت مستقیم باج بیشتری از ریاض دریافت خواهد کرد.

-اوضاع یمن مشابه دیگر تحولات منطقه ملتهب و آبستن تحولات جدید به ویژه در عرصه میدانی خواهد بود.

-عیان شدن عجز ریاض در یمن که سبب درخواست حضور نظامیان آمریکایی شده است. یمنی ها در جبهه های مرزی ضربات مهلکی به ارتش عربستان وارد کرده اند. در حال حاضر سعودی ها نه تنها به اهداف خود در جنگ یمن نرسیده اند بلکه برای برقراری امنیت مرزهای خود دست به دامان واشنگتن شده اند.

-آمریکا همانگونه که در عراق، افغانستان و سوریه در رسیدن به مقاصدش ناکام مانده است در یمن نیز به باتلاق دیگری فرو می رود.      

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید