نماینده فرانسه درسازمان ملل: اولویت پاریس حفظ برجام است

کدخبر: ۲۱۲۲۷۹
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد برجام را راهکاری مطمئن برای حفظ صلح و امنیت جهانی دانست و گفت: اولویت و خواست پاریس، حفظ توافق هسته ای ایران (برجام) است.

به گزارش اقتصادنیوز «فرانسوا دلاتره» روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی درباره سفر«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا و نتیجه مذاکراتش با ترامپ و حفظ برجام افزود: همانطور که می دانید رئیس جمهوری فرانسه علاوه بر مذاکره با رئیس جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران، بیش از یک ساعت در خصوص برجام صحبت داشت که این امر حاکی از جدیت محض فرانسه در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته ای ایران است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که موضع پاریس در صورت خروج رئیس جمهوری آمریکا از برجام چه خواهد بود؟ تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهوری فرانسه همواره بر آن تاکید داشته است، برجام راهکاری مطمئن برای حفظ صلح و امنیت جهانی است و اولویت و خواست فرانسه حفظ این توافق است.

رئیس جمهوری فرانسه در 23 آوریل امسال به واشنگتن سفر کرد و پس از دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهورری آمریکا، در کنگره آمریکا با تاکید بر ثبات و احترام به حاکمیت ایران، گفت: برجام را همه امضا کرده ایم و ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد.

مکرون در بخشی از اظهارات خود به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پرداخت و گفت: درباره ایران هدف ما روشن است، ایران هرگز نباید به هیچ سلاح هسته ای دست یابد. نه الان، نه در 5 سال و نه در 10 سال آینده، هرگز.

رئیس جمهوری فرانسه در عین حال اضافه کرد: این سیاست هرگز نباید ما را وادار به جنگی دیگر در خاورمیانه کند، ما باید به ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ های جدید هم ایجاد نکنیم.

مکرون تصریح کرد: یک چارچوب در برجام وجود دارد، ما این را امضا کردیم. با اشاره ایالات متحده هم این کار را کردیم، به همین خاطر است که نمی توانیم بگوییم از دستش خلاص شویم.

وی ادامه داد :این هم درست است که بگوییم شاید این توافق به همه نگرانی های ما نپرداخته است اما نباید این را کنار بگذاریم بدون این که چیزی محکم تر و بهتر به جای آن داشته باشیم.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا روز 22 اردیبهشت ماه جاری (12 مه) درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم ‌گیری و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند. او هشدار داده است که چنانچه برجام اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد.

ترامپ که گفته است هنوز کسی از تصمیمش اطلاع ندارد، در نیمه ماه ژانویه امسال و زمانی که اسقاط تحریم های ثانویه مربوط به مسایل هسته ای را تمدید می کرد، گفت که در این توافق نمی ماند اگر اصلاحات مد نظر او انجام نشود.

روسیه و چین در بیانیه ای مشترک بر حمایت کامل خود از اجرای موثر برجام در شکلی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت تصویب شده است، تاکید کرده اند.

در بیانیه مشترک روسیه و چین آمده است: روسیه و چین این واقعیت را می پذیرند که اجرای پایدار و مستمر برجام سهم قابل توجهی در تحکیم ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و نیز امنیت بین المللی دارد. اطمینان داریم امضای برجام به وضوح نشان داد که مسائل مشکل دار در عرصه عدم اشاعه تسلیحات فقط می تواند از راه های سیاسی-دیپلماتیک مطابق با پیمان ان.پی.تی حل و فصل شود.

سران کشورهای اروپایی و بیش از 120 کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای(ان.پی.تی) نیز از بیانیه روسیه و چین در دفاع از برجام که در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی منتشر شد، حمایت کرده اند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای با تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند برجام همچنان بهترین گزینه است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بارها بر اهمیت حفظ برجام و پابرجا نگهداشتن آن به عنوان یک توافق بین المللی تاکیده است، اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

رسانه های اروپایی و آمریکایی گزارش داده اند که جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا و همچنین تعدادی از مقامات اروپایی در تلاش هستند تا مانع از هم پاشیدن توافق هسته ای ایران شوند.

این در حالی است که تحرک های لابی صهیونیستی و سعودی برای ترغیب ترامپ به خروج از برجام طی ماههای اخیر بشدت افزایش یافته و در همین زمینه نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه هفته گذشته در اقدامی جدید با نمایش تصاویری، ایران را به فعالیت های غیرصلح آمیز هسته ای متهم کرد. بسیاری از کشورهای جهان بویژه سران اروپا در واکنش به ادعای نتانیاهو اعلام کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیش از اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را به چوپانی دروغ ‌گو تشبیه کرد که بازهم می‌خواهد درباره برنامه هسته‌ای ایران، سخن کذب و دروغ بگوید.

وزیر امور خارجه ایران همچنین روز جمعه گذشته در پیامی ویدئویی آمریکا و اروپا را خطاب قرار داد و اتمام حجت کرد که هیچگونه مذاکره مجددی یا قرارداد دیگری درباره اعمال محدودیت برای فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران خارج از مفاد برجام و نیز موضوع موشک های دفاعی کشورمان پذیرفته نیست و پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک زمانی ممکن است که همه طرف ها از آن منتفع شوند.

ظریف تاکید کرد: بنابراین به نفع ایالات متحده است که هر چه سریعتر اجرای تعهدات خود را آغاز کند در غیراین صورت این آمریکا - و تاکید می کنم تنها آمریکا - خواهد بود که می بایست همه مسئولیت عواقب عدم اجرای تعهدات خود را بپذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید