ظریف خبر داد؛ ملاقات با نمایندگان موثر احزاب دمکرات وجمهوریخواه آمریکا برای نجات برجام

کدخبر: ۲۱۲۲۹۱
اقتصادنیوز: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از دیدارهای خود با نمایندگان موثر دوجناح کنگره آمریکا خبرداد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به آینده برجام گفت: ما براساس منافع خودمان در مورد برجام تصمیم می‌گیریم، حتما اقدام آمریکا در صورتی که تصمیم اشتباه پیش‌بینی شده را بگیرند، به نفع آنها نخواهد بود و جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌های لازم را کرده است.

وی افزود: از گذشته دولت پیش‌بینی های لازم را در حوزه‌های مختلف انجام داده که اقدام آمریکا در مورد برجام هیچ تأثیری در زندگی مردم نداشته باشد، مسئولان ذیربط هم آن را به اطلاع رساندند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: لغو برجام از سوی آمریکا در حوزه بین‌المللی به انزوای آنها منتهی می‌شود و قطعا آمریکا در حوزه‌های بین‌المللی هم از این حرکت خود منفعتی نخواهد برد.

ظریف با تأکید بر اینکه منافع ایران باید در برجام تضمین شود، تصریح کرد: اگر منافع ایران در برجام تضمین نشود و آمریکا بخواهد با روش‌های مختلف برای ایران فشار اقتصادی ایجاد کند، قطعا جمهوری اسلامی هم واکنش مناسب نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به واکنش ایران به احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: ما انتخاب‌های گسترده‌ای داریم که یکی از آنها خروج از برجام است، انتخاب‌های شدیدتر و انتخاب‌های دیگری هم داریم،  تکلیف نهایی روز بیست و دوم اردیبهشت‌ماه تعیین خواهد شد.

آمریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست

ظریف همچنین در مورد تمدید موقت برجام از سوی طرف آمریکایی، گفت: نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظری در این رابطه اعلام کرد؛ باید منتظر ماند تا ترامپ تصمیم خود را در بیست و دوم اردیبهشت ماه اعلام کند.

وزیر امور خارجه در مورد تاثیرگذاری جان کری در دولت ترامپ، گفت: در آمریکا همه افراد که دارای نفوذ سیاسی هستند می‌توانند در روند تصمیم‌سازی تاثیرگذار باشند، آقای جان کری و دیگر افراد حزب دموکرات در دولت ترامپ تاثیر ندارند اما آمریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست، آمریکا مجموعه‌ای از افکار عمومی و گروه‌های لابی و فشار و مطالعاتی است که مجموعه‌ای این عوامل سیاستی را پیش می‌برد.

مذاکره با نخبگان و تصمیم‌سازان آمریکایی برای انتقال واقعیت درباره برجام

وی به سفر اخیر خود به نیویورک اشاره کرد و گفت: بنده در سفری که به نیویورک داشتم، با افراد مختلف، افرادی که خارج از دولت آمریکا و افرادی که در گذشته در مذاکرات بودند  و گروه های تصمیم ساز نخبه سیاسی گفت‌وگو کردم.

ظریف ادامه داد: این گفتگوها برای این بود که واقعیت‌ها را به آنها منتقل کنیم و این واقعیت که جمهوری اسلامی تاکنون برجام را رعایت کرده و بر این اساس جمهوری اسلامی یک کشور جدی در صحنه بین‌المللی است و در مقابل آمریکا برجام را رعایت نکرده که این نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آنان است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ضروری است که نخبگان سیاسی آمریکا این حرف‌ها را بشنوند و آن را منتقل کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید