دبیر کل اوپک: ترک توافق هسته ای ایران، به اقتصاد جهان زیان وارد خواهد کرد

کدخبر: ۲۱۲۶۰۸
دبیر کل اوپک درباره پیامدهای لغو توافق هسته ای ایران، گفت: هرگونه عامل غیرعادی که بر چرخه عرضه یا تقاضا تاثیر بگذارد، بدون شک در بازار بی ثباتی و عدم تعادل ایجاد خواهد کرد و به نفع تولید کنندگان یا مصرف کنندگان نخواهد بود.
دبیر کل اوپک: ترک توافق هسته ای ایران، به اقتصاد جهان زیان وارد خواهد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «محمد سانوسی بارکیندو»، دبیر کل اوپک، ساعاتی پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای ماندن در برجام یا خروج از آن، به برنامه اقتصادی سی ان ان گفت: صادرات نفت ایران از اوایل 2016 حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته و پرسش مهم این است که آیا بازار جهانی خواهد توانست با افت و کاهش شدید عرضه نفت در صورت ازسرگیری تحریم ها هماهنگ شود.

بارکیندو گفت: افزایش شدید بهای نفت ناشی از نوسان های ناگهانی است که در نتیجه تنش های ژئوپلیتک به بازار وارد می شود. 

بارکیندو که نیجریه ای است و دوره سه ساله دبیرکلی اوپک را سپری می کند، افزود: این سازمان به تلاش برای ایجاد توازن در بازار نفت ادامه خواهد داد. اوپک برای رسیدن به جایگاه کنونی که بهای هر بشکه نفت در حدود 70 دلار قرار دارد، چهارسال دشوار را سپری کرده است. 

به گفته بارکیندو، ما همیشه انعطاف پذیر بوده ایم و در این بازار هیچ عامل ثابت و تغییرناپذیری وجود ندارد.

اعضای این سازمان که در اواخر 2016 در واکنش به مازاد عرضه و سقوط بهای نفت، با کاهش قابل توجه تولید نفت موافقت کرده بودند، این توافق را تا پایان 2018 تمدید کرده اند.

قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تا ساعاتی دیگر تصمیم خود را در باره تعلیق تحریم های هسته ای ایران و یا عدم تعلیق آن خود اعلام کند.

کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان ترامپ را برای ماندن دراین توافق تحت فشار قرار داده اند، درحالیکه لابی صهیونیستی نیز او را به خروج از این توافق تشویق می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید