با خروج امریکا از برجام، تهران را ترک نخواهیم کرد

کدخبر: ۲۱۲۷۴۶
مدیر شرکت ال.ام.اف (LMF) اتریش که مشغول انتقال فناوری به ایران با هدف ساخت تجهیزات استراتژیک نفتی پرکاربرد در صنایع پالایشی و پتروشیمی است، گفت: در دوران اوج تحریم ها (پیش از برجام) در ایران بودیم و تعهدات خود را اجرا کردیم و اکنون نیز با خروج آمریکا از برجام، تهران را ترک نخواهیم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «هانس اس تیبی» مدیر شرکت ال.ام.اف (LMF) در ایران روز چهارشنبه در نشست خبری که در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد با تشریح برنامه های خود برای انتقال فناوری و ساخت تجهیزات نفتی با مشارکت «تاپکو» در ایران، افزود: در سال های فعالیت در ایران، با فراز و نشیب بسیاری مواجه بودیم، اما در نهایت دوران اوج تحریم های پیش از برجام را نیز پشت سر گذاشتیم.

وی اضافه کرد: حتی در دوران تحریم ها در نقل و انتقال پول و ارز مشکل داشتیم، اما تعهد خود را اجرا و تجهیزات مورد نیاز طرف ایرانی را تحویل دادیم و پولش را نیز با حدود 1.5 سال تاخیر گرفتیم.

مدیر شرکت ال.ام.اف (LMF) در ایران تصریح کرد: تصمیمی که ترامپ اتخاذ کرد، حداکثر آن است که به شرایط سخت پیش از برجام بازمی گردیم، بنابراین ما قصد ماندن در ایران را داریم.

**ایران با مشارکت اتریشی ها تجهیزات نفتی را بومی سازی می کند

«شهرام الوندی» مدیرعامل تاپکو نیز در این مراسم گفت: تجهیزات دوار (کمپرسور و پمپ و ..) به عنوان قلب صنایع پالایشی و پتروشیمی به شمار می روند که بومی سازی آنها در کشور آغاز شده است.

وی به همکاری با اتریش برای ساخت تجهیزات دوار اشاره کرد و ادامه داد: در حال مشارکت با شرکت ال.ام.اف (LMF) برای داخلی سازی این تجهیزات (توربو کمپرسورهای رفت و برگشتی) هستیم.

این سازنده داخلی به انتقال دانش ساخت این تجهیزات به کشور اشاره کرد و اظهار داشت: انتقال فناوری یک روند زمانبر است که قصد داریم آن را در مدت هفت سال نهایی کنیم، به طوری که در پایان مدت تعیین شده، «توربو کمپرسورهای رفت و برگشتی» به طور کامل در داخل کشور تولید خواهد شد.

الوندی یادآور شد: این تجهیزات در همه طرح های پالایشگاهی، پتروشیمی کاربرد زیادی دارد.

**جلوگیری از خروج سالانه 150 میلیون یورو ارز از کشور

این سازنده داخلی درباره حمایت از ساخت داخل، گفت: ما انتظار داریم که شرایط برقراری رقابت منصفانه در مناقصات و طرح ها فراهم شود و بدون دلیل از برخی شرکت های خاص حمایت نشود.

وی ارزش واردات این تجهیزات را سالانه تا 150 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: با بومی سازی تولید این تجهیزات در کشور، دیگر نیازی به واردات آنها و خروج ارز از کشور وجود ندارد.

این سازنده داخلی درباره صادرات تجهیزات نفتی تولیدی در کشور، گفت: برای صادرات توربو کمپرسورها به بازار عراق و پاکستان برنامه ریزی شده است.

الوندی افزود: بازار عراق، بازاری بکر و تازه به شمار می رود و پاکستان نیز به دلیل شرایط مخازن نفت و گاز، برای استفاده از این تجهیزات مناسب است.

وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات انجام شده، حداکثر تا 1.5 سال آینده صادرات به این کشورها را آغاز می کنیم.

**بی توجهی شرکت اتریشی به تحریم

الوندی گفت: از دلایل انتخاب شرکت ال.ام.اف اتریش، پایبندی این شرکت به تعهدات خود با ایران در زمان تحریم بود به طوری که در اوج تحریم ها و قبل از تصویب برجام، 6 توربو کمپرسور را برای استفاده در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تحویل داد.

این سازنده داخلی با بیان این که این شرکت اتریشی، بازاری را در آمریکای شمالی ندارد، بنابراین، نگران تحریم های آمریکا نیست، اضافه کرد: حوزه فعالیت این شرکت ها، کشورهای آسیایی، اروپایی ، آفریقایی و آمریکای جنوبی است.

وی به پایبندی اتریشی ها به توافق اشاره کرد و ادامه داد: در زمان تحریم، برخی شرکت های اروپایی کاسه داغتر از آش شده و بدون این که الزام بین المللی باشد از اجرای تعهدات خود خودداری کردند، اما اتریشی ها به طور کامل این تعهدات را به اجرا گذاشتند.

به گزارش ایرنا، بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 37 کشور دیگر از شانزدهم اردیبهشت گشایش یافت و امروز پایان می یابد.

نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند پاویون اختصاصی دارند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید