معاون وزیر خارجه انگلیس:

موضع انگلیس روشن است؛ مصمم به تداوم برجام هستیم

کدخبر: ۲۱۳۳۵۶
«الیستر برت» روز شنبه گفت: موضع ما روشن است و مصمم به تداوم برجام هستیم. وی ضمن اعلام وفاداری لندن به حفظ توافق با ایران تصریح کرد: در این زمینه به همکاری با سایر طرف‌های باقیمانده در برجام ادامه خواهیم داد.
موضع انگلیس روشن است؛ مصمم به تداوم برجام هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «الیستر برت»، معاون وزیر خارجه انگلیس، اولین مقام انگلیسی است که نسبت به خروج آمریکا از برجام علاوه بر تأسف، ابراز «نگرانی» کرد و می‌گوید که «این توافق مطابق با هدفی که برای آن طراحی‌ شده بود عمل کرده است.»

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه تأکید کرد: لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای پایبندی به برجام همواره مهم‌ترین بخش توافق هسته ای 1+5 با ایران بوده و خواهد بود.

معاون وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره تضمینی که ایران برای ماندن در برجام خواسته گفت: ما از ایران انتظار داریم که به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند؛ هم‌زمان با شرکای اروپایی خود درباره گام‌هایی که تداوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها را تضمین کند همکاری خواهیم کرد. 

وی اعلام کرد که در این ‌باره هفته گذشته با سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

برت در ادامه افزود: لندن از آمریکا خواسته تا به دستاوردهایی که برجام درزمینهٔ خلع تسلیحات اتمی به دست آورده لطمه‌ای وارد نسازد و از هرگونه اقدامی که مانع پایبندی طرف‌های باقیمانده به برجام شود خودداری کند.

معاون وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که از نگاه لندن برجام نه‌تنها یک عنصر مهم در آینده روابط میان دو کشور، بلکه در روابط منطقه‌ای و برقراری ثبات و امنیت نقش به سزایی دارد. 

در پی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست، اجازه ندهد برجام از بین برود.

سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ای بر پایبندی خود به توافق هسته ای با ایران تأکید کرده و از ایران خواستند تا در مقابل تصمیم آمریکا خویشتن داری نشان دهد.

همچنین نخست وزیر انگلیس دیشب درتماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا درباره پیامدهای ناشی ازبازگشت تحریم‌های واشنگتن بر شرکت ‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، رایزنی کرد. طرفین توافق کردند تا تیم‌های کارشناسی دو کشور دراین‌باره با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نیز به وزارت خارجه دستور داد تا ظرف چند هفته آینده با اروپا و روسیه و چین رایزنی ها و مذاکرات لازم را انجام دهد و اگر در پایان این مهلت کوتاه، ایران به این نتیجه رسید که با همکاری 5 کشور، خواست ملت ایران بدست می آید، به رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی، برجام باقی خواهد ماند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، قرار است ظریف بر مبنای دستور العمل رئیس جمهوری به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران از امشب سفر فشرده ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کند .

براین اساس، ظریف سه شنبه آینده با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید