یک روزنامه اسپانیایی بررسی کرد:

تغییر در پارادایم روابط اروپا و آمریکا

کدخبر: ۲۱۳۳۵۸
روزنامه ال پاییس نوشت: چرخش یکجانبه گرایانه در سیاست خارجی آمریکا که توسط رئیس جمهوری این کشور تحمیل شده، تهدیدی برای روابط با آن سوی اقیانوس به شمار می رود که از زمان پایان جنگ جهانی دوم پایه اساسی امنیت، آزادی و رونق قاره اروپا را رقم زده است.
تغییر در پارادایم روابط اروپا و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس در ادامه نوشت: با توجه به سیاست خارجی دونالد ترامپ، اروپا باید رابطه دیگری با ایالات متحده برقرار کند و آمادگی دفاع از منافع خود را به تنهایی داشته باشد.

این روزنامه اشاره کرده که (اقدام ترامپ در) نقض توافق هسته ای با ایران رخنه در یک دوستی را رقم زده که پیش از این از طریق تصمیماتی مانند خروج واشنگتن از توافقنامه آب و هوایی پاریس، امتناع از تکمیل حوزه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا و انتقال سفارت آمریکا به قدس متاثر شده بود. 

رسانه اسپانیایی همچنین ضمن اشاره به سخنان روز پنجشنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که «اروپا دیگر نمی تواند برای حفاظت از خود به ایالات متحده اعتماد کند»، نوشت: این یک اظهارنظر ساده نیست. هر دو رهبر با ترامپ دیدار کرده بودند تا سعی کنند او را در خصوص اهمیت راهبردی یک ایران غیرهسته ای و یک خاورمیانه نسبتا پایدار برای اروپا متقاعد کنند. 

ال پائیس ادامه داده است: این تلاش ها هیچ نتیجه ای نداشت. ترامپ خود را به عنوان یک شخصیت برونگرا، رادیکال و غیرآماده نشان داده که به هیچ چیز خارج از مرزهای آمریکا توجه ندارد، جز اینکه تاثیری بر تحولات صحنه سیاست داخلی این کشور داشته باشد و در این راستا تصمیم گرفت با یک فرمان اجرایی از توافقی که بدون شک مهم ترین دستاورد دیپلماسی اتحادیه اروپا در مبحث امنیتی به شمار می رود، خارج شود.

برای چنین تصمیمی توضیحاتی همچون اصرار ترامپ به از بین بردن میراث اوباما وجود دارد، اما این وضعیت می تواند برای اروپا به معنی کشیده شدن یک جنگ بزرگ به نزدیکی دروازه های این قاره باشد. 

در پایان مقاله روزنامه اسپانیایی آمده است: همانطور که مرکل تاکید کرده، ما باید در برابر شواهد موجود مبنی بر اینکه پارادایم روابط به آن سوی اقیانوس از پایان جنگ جهانی دوم تغییر کرده، تسلیم شویم. بنابراین، اروپا باید رابطه دیگری با ایالات متحده برقرار کند و آمادگی دفاع از منافع خود را به تنهایی داشته باشد. اروپایی ها در تلاش برای به دست آوردن دل ترامپ خود را تحقیر کرده اند و نتیجه هم که در برابر دیدگان همه قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید