عضو مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد:

تحریم ایران بدون همراهی دیگر کشورها کارساز نیست

کدخبر: ۲۱۳۶۱۴
نمایندهٔ حوزه انتخابیه کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آنچه باعث شد این تحریمها در گذشته کارساز باشد این بود که کشورهای دیگر با آن همراه شوند در حالی که اکنون این هماوایی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ با وجود تصمیم ترامپ مبنی بر خروج واشنگتن از برجام، به نظر می‌رسد هنوز در این باره اجماعی در کاخ سفید نیست چرا که مقامات کاخ سفید نظرات متفاوتی درباره تحریم دارند.

بین مقامات آمریکا درباره تحریم‌های ایران دو دستگی وجود دارد و «آدام شیف» نمایندهٔ حوزه انتخابیه کالیفرنیا  از حزب دموکرات. در مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد: اعمال تحریم‌ها باعث می‌شود سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت ایجاد شود، و دیگر نمی توانیم از ابزار تحریم برای جلوگیری از درگیری‌های نظامی استفاده کنیم.

وی ضمن مخالفت معتقد است : آمریکا نباید با اعمال تحریم‌های ثانویه تلاش کند تا اروپایی‌ها را به پای میز مذاکره با ایران بکشاند زیرا باعث ایجاد فاصله بین آمریکا و همپیمانان نزدیکش خواهد شد.

وی معتقد است آنچه باعث شد این تحریمها در گذشته  کارساز باشد این بود که کشورهای دیگر با آن همراه شدند در حالی که اکنون این هماوایی وجود ندارد.

چندین دفاتر کنگره یادداشتی را تهیه کردند که در آن 7 مرحله برای جلوگیری از تلاش‌های بالقوه اروپایی‌ها برای فرار از تحریم‌های آمریکا توصیه می‌شود.

جان‌بولتن مشاور امنیتی ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد: تحریم‌های جدیدی دوباره اعمال خواهد شد و سازمان‌هایی که به دنبال کسب تجارت جدید با ایران هستند با تحریم مواجه خواهند شد و شرکت‌هایی که اکنون فعالیت می‌کنند 90 یا 180 روز فرصت دارند تا مبادلات خود را به پایان برسانند.

یادداشتی که توسط« ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی منتشر شد، نشان می‌دهد که سیاستمداران ایالات متحده آمریکا یک پیام قوی برای اروپا دارند و آن این است که هر گونه تعرفه تحریمی را با قدرت پاسخ خواهند داد. فرانسه، آلمان و کره شمالی هم در یک بیانیه مشترکی اعلام کردند که آنها در معاهده هسته‌ای با ایران باقی خواهند ماند و این سؤال مطرح است که آیا کشورهای اروپایی سعی خواهند کرد که از تجربه خود برای فرار تحریم‌های ایالت متحده آمریکا استفاده کنند یا مجبور خواهند شد با آمریکا همراه شوند.

یک مشاور ارشد کنگره GOP که در حال ارزیابی این مقاله است پیش‌بینی کرد که اروپا با تحریم‌های ایالت متحده مواجه خواهد شد و اروپا اگر چه ابتدا با آمریکا همکاری نمی‌کنند اما در صورتی که این کشور بخواهد تحریم‌های جدیدی برای ایران داشته باشد با وی همراه خواهند شد.

گلدبرگ گفت: در پشت درهای بسته دیپلمات‌های اروپایی در نهایت اعتراف می‌کنندکه شرکت‌هایشان به طور کامل با تحریم‌های ایالات متحده پیش می‌رود. 

وی تأکید کرده است که اکنون باید فشار روی سوئیفت باشد تا ارتباط آن را با بانک‌های ایرانی قطع کنند. 

در این زمینه سفیر ترامپ در آلمان هشدار داد شرکت‌هایی که تحریم‌های آمریکا آنها را هدف قرار می‌دهد برای اقتصاد ایران بیشتر کمک می‌کند و به آنها توصیه کرد که مبادلات خود را با ایران به شدت کاهش دهند. 

اما مایکل توکس رئیس اتاق بازرگانی آلمان_‌ایران تاکید می‌کند که اروپا همچنان به قرارداد  خود با ایران پایبند است و ما نمی‌ توانیم تحریم آمریکا را بپذیریم.

وی ادامه می‌دهد،‌ما نباید قبول کنیم که قانون آمریکا برای کشورها ثالثی و یا برای شرکت‌های خارج از آمریکا هم قابل اجرا باشد و آنچه به ما بیشتر دلداری و اعتماد می‌دهد این است که رهبران کشورهای اروپایی روی اقداماتی متمرکز هستند که شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های آمریکا معاف بدارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید