گفت‌وگوی مرکل و پوتین درباره برجام، سوریه و اوکراین + اخبار تکمیلی

کدخبر: ۲۱۴۶۶۹
اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل روز جمعه در سوچی روسیه در سواحل دریای سیاه دیدار کردند که به نوشته رسانه‌ها برجام یکی از محورهای این گفت وگو بود.
گفت‌وگوی مرکل و پوتین درباره برجام، سوریه و اوکراین + اخبار تکمیلی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ به نوشته رسانه ها، مرکل در دیدار امروز در بدو ورود به اقامتگاه ریاست جمهوری روسیه در سوچی با دسته گل مورد استقبال پوتین قرار گرفت. بررسی آخرین روند توافق هسته ای با توجه به خروج آمریکا از برجام، موضوع اوکراین، طرح احداث خط لوله گاز از روسیه به آلمان از طریق دریا و حل و فصل بحران سوریه محور اصلی گفت وگوهای ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل را تشکیل می دهند.

آنگلا مرکل در پایان دیدار دو جانبه رهبران روسیه و آلمان که در شهر سوچی روسیه برگزار شد به خبرنگاران گفت: ما درباره اوضاع پیچیده پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران صحبت کردیم. 

وی ادامه داد : «آلمان، انگلیس، فرانسه و همه همکاران ما در اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کنند و ما در آینده نیز به این توافق پایبند خواهیم بود.» 

مرکل خاطرنشان کرد: این توافق کامل نیست اما بهتر از هیچ توافقی است، چرا که گفت و گو ها با ایران باید ادامه پیدا کند و ما بر سر این موضوع اتفاق نظر داریم که درباره برنامه موشکی ایران باید در آینده گفتوگو شود.

وی در ادامه توضیح داد: در حال بررسی این مساله هستیم که چرا شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران نمی توانند تصمیم خود را عملی کنند؛ ما این مکانیزم تحریمی را در بروکسل بررسی خواهیم کرد.

مرکل ادامه داد: نباید این توهم را داشته باشیم که جبران خسارت های زیادی در کار نخواهد بود، این تصمیمات اقتصادی است که خود شرکت ها اتخاذ می کنند. 

مرکل در ادامه ضمن اعلام آمادگی آلمان در کمک به روند سیاسی حل بحران سوریه تاکید کرد: فرآیند سیاسی یک نیاز فوری برای سوریه است که باید زودتر آغاز شود و آلمان از این روند حمایت خواهد کرد.

همچنین ولادیمیر پوتین در این باره در کنفرانس خبری مشترک با مرکل به خبرنگاران گفت: «ما با خانم مرکل درباره مسائل مهم بین المللی و به ویژه اوضاع به وجود آماده در مورد برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) پس از خروج یک طرفه آمریکا و همچنین اوضاع خاورمیانه به گفت و گو و تبادل نظر پرداختیم.»

وی ادامه داد: مسأله سوریه را بررسی و اعلام کردیم که باید به طور مشترک در حل سیاسی بحران سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه و ژنو به منظور بهبود اوضاع میدانی و ارائه کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور تلاش کنیم.

رهبر روسیه در این باره گفت: اگر اروپایی ها می خواهند مردم از اروپا به خانه های خود در سوریه بازگردند پس لازم است محدودیت های غیر قابل درک برای روسیه را در آن قسمت هایی از خاک سوریه که تحت کنترل دولت مرکزی است، برطرف کنند. 

وی همچنین ضمن تاکید بر تسریع کار بازسازی سوریه گفت: مردم سوریه چطور می توانند به وطن خود بازگردند وقتی آنجا همه چیز ویران شده است؟

پوتین در ادامه بازداشت رئیس خبرگزاری ریانووستی روسیه در اوکراین به اتهام خیانت به کشورش را محکوم کرد و گفت: مدت ها بود چنین چیزی نشنیده بودم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید