حسین مرعشی:

مردم انتقاد هم داشته باشند به تغییر نظام فکر نمی‌کنند

کدخبر: ۲۱۴۹۷۰
اقتصادنیوز: روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با حسین مرعشی عضو شورای مرکزی کارگزاران انجام داده است.

به گزارش اقتصادنیوز در بخشی از این گفت‌وگو آمده است:

*به لحاظ سیاسی در موضع خوبی از استحکام هستیم. گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب دارای مواضع روشنی هستند و نیروهای افراطی هیچگاه فرصت برای نقش آفرینی در نظام جمهوری اسلامی پیدا نمی‌کنند. ممکن است که بیانیه‌ای بدهند یا سخنرانی کنند. در همه کشورها درصدی از نیروهای سیاسی تندرو هستند ولی هیچگاه فرصت نقش آفرینی پیدا نخواهند کرد.

*با وجود شیطنت ترامپ وبا تحریک نتانیاهو و بن‌سلمان، کشور وارد فاز جدیدی در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود شده است. اگر کسی دلسوز ایران، مردم و نظام جمهوری اسلامی باشد، به خوبی قابل تشخیص است. در مقابل مشخص است که چه کسانی دلسوز خودشان هستند. امروز ایران نیاز به وحدت و انسجام دارد. حتی اگر کسی منتقد آقای روحانی و روش‌ها و سیاست‌هایش باشد، امروز زمان همکاری و پشتیبانی از دولت است.

 

*دولت آمریکا از عهده تغییر حکومت بر‌نمی‌آید. ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند. او می‌خواهد در هر حوزه‌ای کارهای موفق اوباما را به نام خودش ثبت کند. در واقع این رفتارها را به خاطر رقابت‌هایی با اوباما انجام می‌دهد. او می‌خواهد که مساله ایران را خودش حل کند و ایران را پای میز مذاکره بکشاند. توجه ندارد که وقتی سندی را به هم می‌زند، اولین چیزی که از بین می‌رود، اعتبار دولتی است که در راس آن قرار گرفته است. ما نباید در این مرحله به مذاکره مستقیم با آمریکا فکر کنیم بلکه باید دنیای مهم صنعتی و اجماع جهانی را که پشت سر برجام وجود دارد، در مقابل تنهایی ترامپ بگذاریم.

*دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما نظام مستحکم است چرا که متکی به پایه‌های واقعی در متن مردم است. مردم حتی اگر انتقاد و نارضایتی هم داشته باشند به تغییر نظام فکر نمی‌کنند بلکه به اصلاح آن می‌اندیشند. همچنین دلیلی ندارد که دولت برآمده از رای مردم تضعیف شود. آنچه برای نظام خطرناک است این است که رای مردم به چالش کشیده شده و بی‌اعتبار شود. مادامی که مردم در صحنه هستند و نظام را متعلق به خود می‌دانند و رای خود را موثر می‌دانند، نظام استحکام دارد. دلیلی ندارد که چون عده‌ای رای نداشتند و باز هم سبد رای‌شان در آینده خالی خواهد بود، بخواهند دولت را تضعیف کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید