ماجرای گرفتار شدن دریانوردان ایرانی در آب های امارات چه بود؟

کدخبر: ۲۱۵۸۲۴
اقتصادنیوز؛ مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، در تشریح آخرین وضعیت سه ملوان ایرانی که به همراه 11 ملوان دیگر در آب‌های امارات گرفتار شده بودند، گفت: درخواست کمک آنها این بوده است که روی کشتی گلف پیرل گرفتار شدند، آذوقه و سوخت تمام کرده‌‌اند، ضمن آنکه سه ماه است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند و ارتباطات رادیویی آنها با خارج قطع شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ علی‌اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت:  کشتی «گلف پیرل» در پنج مایلی بندر شارجه امارات متحده عربی با 14 دریانورد که سه دریانورد آن ایرانی و بقیه اوکراینی و اندونزیایی بودند، درخواست کمک می‌کنند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی پیرو این خبر پیگیری‌ها را آغاز می‌کند، با انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران تماس گرفتیم و آنها با کاپیتان کشتی که ایرانی بود، از طریق ایمیل در تماس بودند که اطلاعاتی به ما دادند.

وی گفت: با توجه به آنکه کشتی در آب‌های امارات بود و حسب اعلام اینکه تحت پرچم کشور گینه استوایی بود، با وزارت خارجه مکاتبه کردیم که از طریق نماینده ما در امارات موضوع را پیگیری کند.

مرزبان افزود: دریانوردان سه درخواست داشتند که شامل تأمین آذوقه، تأمین سوخت و پرداخت حقوق سه ماه معوق آنها بود.

وی اضافه کرد: چون کشتی در ایران ثبت نشده بود، اطلاعاتی از وضعیت کشتی نداشتیم که از اتحادیه مالکان کشتی هم اطلاعاتی گرفتیم، ظهر روز گذشته اینجانب با کاپیتان کشتی 24 دقیقه مکالمه کردم که وی آخرین وضعیت کشتی و کرو را برای من تشریح و اعلام کرد که وضعیت جسمی و روحی دریانوردان اصلاً مناسب نیست.

مرزبان افزود: بلافاصله با MRCC در بنادر چابهار و شهید رجایی تماس گرفتیم و اعلام کردیم که اولویت اول نجات جان دریانوردان است، البته دقت شود که اصلاً بحث گروگانگیری مطرح نبود.

وی گفت: MRCC شهید رجایی بلافاصله با این کشتی و کشتی ایرانی که در آن مسیر تردد می‌کرد، تماس گرفت و بعدازظهر روز گذشته با MRCC شارجه تماس گرفتند.

مرزبان ادامه داد: در تماس با کاپیتان کشتی وی فردی را معرفی کرد که بعدازظهر دیروز با او تماس گرفتم که وی هماهنگ‌کننده مالک و مدیریت کشتی بود.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اختلافاتی بین مدیریت کشتیرانی و مالک کشتی وجود داشت و مدیریت کشتیرانی می‌گفت که مالک پولی به او نداده که حقوق و آذوقه دریانوردان را تأمین کند.

مرزبان افزود: بالاخره با پیگیری‌های سازمان بنادر و دریانوردی ساعت 22 روز گذشته این کشتی از لنگرگاه بندر شارجه امارات سوخت‌گیری کرد و مقرر شد بعدازظهر امروز نیز آذوقه به کشتی برسانند.

وی افزود: این کشتی، کشتی خدماتی است که 2 هزار تن ظرفیت دارد و محموله آن اسید برای تزریق در چاههای نفت است.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مدیرعامل کشتی به ما قول داده است که همه حق و حقوق دریانوردان ایرانی را پرداخت می‌کند، بنابراین آنها می‌توانند از کشتی پیاده شده و به ایران بیایند.

وی تأکید کرد: به این موضوع باید توجه شود که مالک کشتی ایرانی نبود، کشتی در آب‌های ایران نبود، کشتی تحت پرچم ایران نبود و مدیریت کشتیرانی هم ایرانی نبود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید