پوتین عواقب لغو برجام ناگوار می داند

کدخبر: ۲۱۶۰۲۷
رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که عواقب لغو توافق درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) ناگوار خواهد بود.
 پوتین عواقب لغو برجام ناگوار می داند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، ولادیمیر پوتین شامگاه پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درحاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از شبکه تلویزیونی روسیه24 به صورت مستقیم پخش می شد، گفت: با رئیس جمهوری فرانسه درباره وضعیت پیرامون برجام و خروج آمریکا از این توافق گفت وگو کردیم.

پوتین ادامه داد: موضع روسیه درباره برجام مشخص است و ما معتقدیم که این توافق را باید حفظ کرد.

وی به دیدار اخیر خود با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت : یوکیا آمانو اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

پوتین تاکید کرد: هیچ دلیلی برای لغو برجام وجود ندارد و پیامدهای این اقدام ناگوار خواهد بود.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: از مواضع فرانسه و کشورهای اروپایی در مورد برجام استقبال و از آن حمایت می کنیم.

پوتین تصریح کرد: روسیه هیچگاه از اقدامات یکجانبه حمایت نکرده و تحریم های یکجانبه در مورد کشورهای دیگر وضع نکرده است. هر گونه محدودیت باید از سوی شورای امنیت سازمان ملل اعمال شود و بقیه اقدامات خارج از این چارچوب غیرقانونی است.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به پیشنهاد مکرون درباره گفت وگو در خصوص موضوعات خارج از برجام با ایران افزود: در مورد برنامه موشکی و وضعیت منطقه می توان با ایران گفت وگو کرد اما این موضوع را نباید تحمیل کرد زیرا در این صورت از برجام خارج می شویم.

به گزارش ایرنا، ترامپ روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید