چرا کنگره حزب اعتماد ملی به تشنج کشیده شد؟

کدخبر: ۲۱۶۳۴۸
اقتصادنیوز؛ فیلم تشنج و زد و خورد برخی اعضای حاضر در جلسه حزب اعتماد ملی و خبرهای غیررسمی مبنی بر اینکه تنش آفرینان، نه گروه فشار، بلکه خود اعضای حزب بودند، در برخی رسانه ها منتشر شد و به نقل از منابع نزدیک به یکی از اعضای حزب اعتماد ملی نوشتند : اتفاقات رخ داده ربطی به گروه فشار نداشته، بلکه این اتفاق به دلیل نارضایتی اعضای حزب از تغییر نکردن هیات رئیسه رخ داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  نشست جمعه شب کنگره حزب اعتماد ملی که در بخش دوم به تشنج کشیده شد و در نهایت بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان یافت در فضای مجازی و برخی رسانه ها بازتاب نسبتا گسترده ای داشت.

پس از تنش در جلسه شب گذشته اعضای حزب اعتماد ملی و ناتمام ماندن بخش دوم کنگره حزب «محمد جواد حق شناس» از اعضای شورای مرکزی این حزب، در توئیتی از اقدامات سازمان یافته گروه فشار برای اختلال در روند برگزاری مراسم و ناتمام ماندن کنگره حزب اعتماد ملی خبر داد.

انتشار فیلم تشنج و زد و خورد برخی اعضای حاضر در جلسه حزب اعتماد ملی و انتشار خبری در مورد ضرب و شتم «علی مطهری» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این ماجرا، حزب اعتماد ملی را به واکنش وا داشت و در بیانیه ای خبر ضرب و جرح مطهری را تکذیب و اعلام کرد: تشنج پیش آمده در بخش دوم کنگره بوده است و در این قسمت از مراسم هیچ یک از مهمانان غیرحزبی حضور نداشتند.

در بیانیه دوم حزب اعتماد ملی که بامداد شنبه منتشر شد، آمده است: (وقتی) «اعضای احزاب ندا و همبستگی دانش آموختگان (هدا) خود را با افتخار به جایگاه هیات رئیسه خود خوانده رسانده بودند با اعتراض واقعی تعداد قابل توجهی از اعضای فعال حزب اعتماد ملی قرار گرفتند و کنگره با اعلام رئیس شورای اجرایی حزب اعتماد ملی بدون هیچ گونه مصوبه ای نیمه تمام باقی ماند.» 

گروه سیاسی ایرنا برای روشن شدن ابعاد ماجرای رخ داده در کانون توحید تهران محل برپایی کنگره حزب اعتماد ملی گفت وگویی با «رحمت الله بیگدلی» عضو شورای مرکزی و اجرایی این حزب انجام داده است که به گفته وی، با توجه به اختلافات در شورای مرکزی، دبیرکل حزب اعتماد ملی برخی اختیارات خود را به شورای اجرایی تفویض کرده بود اما متاسفانه برخی تخلفات قانونی و سهل انگاری که در مسیر برگزاری کنگره انجام شد، مشکلات شب گذشته را به وجود آمد.

وی می افزاید: مساله اول مربوط به برگزاری کنگره بدون آیین نامه است. در شورای مرکزی مصوب شده بود آیین نامه ای برای برگزاری کنگره تدوین شود و مرا برای کمک به تدوین آیین نامه موظف کرده بودند. من هم آیین نامه ای در 10 صفحه مشتمل بر 9 فصل و 52 بند و 42 تبصره تهیه کردم که دقیقا مبتنی بر آیین نامه کنگره اول و اصلاح جزیی برخی موارد براساس آیین نامه های کنگره های احزاب بود که اگر اجرایی می شد ما مشکلی در برگزاری کنگره پیدا نمی کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: شورای اجرایی به این آیین نامه توجهی نکرد، چون برخی افراد می خواستند کنگره دوم حزب بدون آیین نامه برگزار شود تا بتوانند هر آنچه که می خواهند عملی کنند. نمایندگان وزارت کشور قبل و حین کنگره با این قضیه مشکل داشتند و گفتند کنگره را ابطال می کنیم. اما برخی از اعضای شورای مرکزی اجازه ندادند. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت : مساله دوم این است که این افراد با توجیهات نادرست در پی این بودند «خلاف آشکار» در برگزاری کنگره انجام دهند. تصور نادرست مبنی بر حذف مهدی کروبی از دبیرکلی ، باعث شد این افراد بگویند نباید به سمت انتخاب شورای مرکزی برویم. چون اگر این کار را بکنیم مسئولان از اعضای انتخاب شده، استعلام می کنند و صلاحیت کروبی برای عضویت شورای مرکزی را رد می کنند و این برنامه ای بود که آنها کار خودشان را پیش ببرند. 

بیگدلی افزود: بعد متوجه شدیم این افراد به دنبال تثبیت خودشان هستند. این افراد که در شورای مرکزی مستقر هستند، یکبار وضعیت حزب را به جایی کشاندند که کروبی برای پایان دادن به منازعات درون حزبی، وادار به استعفاء شد و در جلسه بررسی استعفای کروبی، از میان 55 تن از اعضای شورای مرکزی متوجه شدیم 6 نفر تلاش دارند که رای گیری برای پذیرش استعفا و انتخاب دبیرکل جدید مخفی برگزار شود. آنها به دنبال حذف کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی بودند اما مخالفت اعضاء، آنها را ناکام گذاشت. 

وی ادامه داد: در ماجرای شب گذشته، همین افراد می گفتند اگر ما بخواهیم انتخابات برگزار کنیم، کروبی از دبیرکلی حذف می شود. آنها از زبان مسئولان وزارت کشور اعلام می کردند که اگر شما رای به ابقاء بدهید، نیاز به استعلام وجود ندارد تا از این طریق اعضای مرکزی و اجرایی حزب را فریب بدهند. در حالی که ما هم با وزارت کشور صحبت کرده بودیم و آنها هم تکذیب کردند. قرار بود جلسه توسط «نوروززاده» اداره شود من و یکی، دو نفر دیگر نائب رئیس جلسه باشیم یا جلسه توسط من اداره شود. 

وی افزود:' اما متوجه شدیم که آنها 7 تن را به عنوان هیات رئیسه به بالا فرستاده اند و آقایی را که تا این اواخر در اداره حزب نقشی نداشته است، به عنوان رئیس جلسه انتخاب کردند که وی به جای اداره کنگره، در پی مسائل تبلیغاتی بود. برخی را فرستاده بودند که در وسط جلسه بلند شوند و به نفع «آقای ایکس» شعار بدهند و صلوات بفرستند. یک سری نیروها را به شکل سازماندهی شده آورده بودند در سالن برخی کارها را مانند توزیع فرم انجام بدهند و کسانی که فرم پر کرده بودند فکر می کردند می توانند رای بدهند و در مسائل کنگره دخالت کنند.' 

عضو شورای اجرایی حزب اعتماد ملی گفت : هر کنگره ای دو بخش دارد حضور در بخش اول یا افتتاحیه آزاد است، اما با شروع بخش دوم اعضای کنگره می توانند در جلسه حضور داشته باشند و طبق اساسنامه فقط این افراد می توانند در کنگره حضور داشته باشند، اعضای شورای مرکزی، شورای مرکزی بازرسان، دبیران مناطق، دبیران شعب، نمایندگان شعب، کمیته ها، دفاتر که بیش از 400 نفر هستند اگر یک نفر به غیر از افرادی که نام برده شد بخواهد در جلسه حضور داشته باشد غیر قانونی است و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد. 

وی ادامه داد: اما این آقایان، افرادی را از خارج وارد سالن کردند هر بار که اعلام کردیم افرادی که اعتبار حضور در جلسه را ندارند سالن را ترک کنند، احدی تکان نمی خورد. در چنین فضایی آنها می گفتند که باید رای گیری کنیم. چندین بار در شورای مرکزی در مورد دو هیات رئیسه موقت و دائمی صحبت کردم آنها می گفتند ما به یک هیات رئیسه نیاز داریم که هم افتتاحیه و هم جلسه اصلی را اداره می کند. من گفتم این کار غیرقانونی است و با مخالفت وزارت کشور مواجه می شود و اساس کنگره را زیر سوال می برد که متاسفانه گوش نکردند. 

وی افزود: 'آنها نخست بجای هیات رئیسه 5 نفره، 7 تن را بالا فرستادند و فردی (آقای امینی) را به عنوان رئیس جلسه نشاندند، مطلقا توسط اعضاء انتخاب نشده بود. یک دفعه از عالم غیب برای ما رئیس جلسه نازل کردند که از اول تا آخر میکروفون را دستش گرفته بود و شروع به تبلیغ می کرد و نگذاشت کسی یک کلمه حرف بزند.'

بیگدلی اظهار کرد:'جلسه را آقایان با وضعیت تبلیغاتی برای افرادی خاص شروع کردند تا اگر کنگره به سمت رای گیری رفت آنها انتخابات را برنده شوند. تا اینکه مرحله اول کنگره با تخلفات به پایان رسید. در آنجا به امینی گفتم چون برای اداره مرحله بعدی جلسه صلاحیت نداریم باید پایین برویم. هیات رئیسه بعدی باید منتخب اعضای کنگره باشد امینی گفت لازم نیست بروید پایین و ما خودمان جلسه را اداره می کنیم.' 

وی افزود: تا اینکه نماینده وزارت کشور تذکر داد و گفت این هیات رئیسه صلاحیت اداره جلسه را ندارد و هیات رئیسه جدید باید انتخابی باشد. در اینجا امینی با نماینده وزارت کشور وارد جر و بحث شد. تنها فردی که برای آبروی حزب بلند شد و میز هیات رئیسه را ترک کرد من بودم. تا اینکه دیدم فضا شلوغ شده و آن عده هم می خواهند کنگره را به سمت و سوی برنامه از پیش طراحی شده خودشان ببرند و دنبال قیام و قعود برای تصویب اساسنامه با قانون جدید و ابقای شورای مرکزی سابق بودند، که موفق نشدند. 

وی افزود: آنها وقتی دیدند جلسه را نمی توانند اداره کنند و نمایندگان وزارت کشور آنرا تایید نمی کنند. مجبور شدند بگویند هیات رئیسه جدید انتخاب شود و آمدند افرادی که عضو احزاب دیگر هستند به عنوان هیات رئیسه جدید معرفی کردند و از تایید این هیات رئیسه خبر دادند، در صورتی که افرادی که داخل جلسه بودند یا عضو حزب ما نبودند یا صلاحیت حضور در کنگره را نداشتند. این اتفاق فضا را متشنج کرد. 

بیگدلی گفت:' می خواستم در جلسه بگویم که کروبی خودش فرم کاندیداتوری شورای مرکزی را پر کرده و انتخابات تشریفاتی را قبول ندارد. شما با ادعای حمایت از کروبی می خواهید خود را ابقا کنید. اما جلیلیان با یک تعداد نیروهای استیجاری که به سالن آورده بودند به سمت من حمله کردند و می خواستند مسیر کنگره را به سمت خواسته های خودشان پیش ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید