نشریه لوبلاگ تحلیل کرد:

آمریکای شکوهمند یا امریکای منزوی؟

کدخبر: ۲۱۶۳۸۱
اقتصادنیوز؛ سینا طوسی در نشریه آمریکایی لوبلاگ نوشت: ترامپ نه تنها نتوانسته به تشکیل ائتلاف جهانی در برابر ایران موفق شود بلکه با متحدان اروپایی آمریکا تنش ایجاد کرد و تشکیل جبهه ای توسط آنها در برابر زیاده خواهی های وی برای مجازات معامله گران با تهران، شعار آمریکای شکوهمندِ او را به 'آمریکای منزوی' بدل کرده است.
آمریکای شکوهمند یا امریکای منزوی؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ کارشناس ارشد امور پژوهشی دانشگاه «پرینستون» دیروز (جمعه) مقالهای را با عنوان «سیاست ترامپ در قبال ایران، زیاده خواهیهای دیکتاتورمآبانه را یادآوری می کند» در این تارنمای آمریکایی چنین آغاز کرد: 'پل کندی' مورخ مشهور در کتاب «پیدایش و سقوط قدرتهای بزرگ» نوشته است: «قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ، به یک دلیل نابود شده اند و آن زیاده خواهی امپراطوری ها بوده است. فرقی ندارد آن امپراطوری پادشاهی بریتانیا بوده است یا چین، این قدرت ها به دلیل تعهدات ناپایدارشان و الزامات امنیتی رو به زوال رفته اند. کندی بطرز شگفت آوری در این کتاب پیش بینی می کند که سرنوشت مشابهی در انتظار ایالات متحده خواهد بود و حال با آمدن دونالد ترامپ این پیش بینی می رود تا ثابت شود». 

طوسی در ادامه مقاله خود افزود: برای ترامپ، خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا حد زیادی به دلیل اشتیاق به رد دستاوردهای رئیس جمهوری پیشین یعنی 'باراک اوباما' و رعایت اولویت های شرکای منطقه ای و بویژه اسرائیل و عربستان بوده است. با این حال، اگر این راهبرد به عنوان برنامه ای برای دستیابی به یک هدف مطلوب از طریق صرف حداقل انرژی و منابع تعریف شده باشد، سیاست ترامپ در قبال ایران فاقد هرگونه دوراندیشی است. 

این در حالی‌ست که گفتوگوهای آمریکا با ایران در زمان ریاست جمهوری اوباما بر سر برنامه هسته ای تهران، بر اساس یک راهبرد منسجم بود و آسانترین و کم هزینه ترین مسیر برای بستن مسیر ایران در دستیابی به سلاح هسته ای (به ادعای غرب)، برجام بود که در کنار آن خطر یک جنگ ویرانگر دیگر در خاورمیانه را زدوده به ایالات متحده اجازه می داد رد پای خود را در منطقه ای که همواره منابع آمریکایی را از بین برده، پاک کند و سابقه ای برای دیپلماسی میان ایالات متحده و ایران بر اساس گسترش همکاری های دوجانبه و منافع متقابل ایجاد کند. اما رویکرد ترامپ در برابر ایران هر چیزی دارد به جز راهبرد.

تبدیل شعار «آمریکای شکوهمند» به واقعیت «آمریکای منزوی»

سیاست خارجی کاملا یکجانبه ترامپ در حالی مطرح شده است که جهان بطوری فزاینده هیچ تمایلی به پذیرش برتری ایالات متحده ندارد. در واقع قلدری و اشتباهات وی سبب شده متحدان آمریکا از او به عنوان یک شریک غیرقابل اعتماد یاد کند و امروزه حتی اروپا با تشکیل جبهه ای در برابر زیاده خواهی های وی برای مجازات معامله کنندگان با ایران، شعار 'شکوه آمریکا' را به 'آمریکای منزوی' تبدیل کرده است. 

بنابراین رئیس جمهوری آمریکا به جای دنبال کردن رویکردی که به بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه منجر می شود، باید بپذیرد گاهی اوقات می تواند از تعامل سازنده با ایران بهره مند شود؛ مانند تقویت نهادهای دولتی در عراق و افغانستان و مبارزه با سازمان های تروریستی همچون داعش و القاعده.

در نهایت باید تاکید کرد خودنمایی ترامپ در مقابل ایران تنها پیام غرور بیش از اندازه آمریکا و رهبرانش را برای دنیا مخابره می کند و این امر باعث شده کشورهای دیگر سیاست خارجی خود را از آمریکا جدا کنند؛ امری که در نهایت نزیکی بیشتر اروپا، روسیه و چین را به دنبال خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید