درخواست احزاب ایتالیایی برای استیضاح رئیس‌جمهور

کدخبر: ۲۱۶۷۴۷
اقتصادنیوز: دو حزب ایتالیایی که برای تشکیل دولت به توافق رسیده بودند در پی کناره‌گیری نخست‌وزیر پیشنهادی از تشکیل دولت، رئیس‌جمهور را مسئول وضع موجود اعلام کردند و از پارلمان خواستند تا او را استیضاح کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سیاستمداران ایتالیایی، «سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهور این کشور را تهدید کردند که وی  را استیضاح خواهند کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، « لوئیجی دی‌مایو» رهبر حزب ۵ ستاره ایتالیا به پارلمان این کشور پیشنهاد داد که موضوع استیضاح ماتارلا را در دستور کار قرار دهند. این درخواست پس از آن مطرح شد که ماتارلا، فهرست موردنظر «جوزپه کنته» نخست‌وزیر پیشنهادی را رد کرد. در این فهرست به فردی به نام «پائولو ساوونا» برای تصدی وزارت اقتصاد اشاره شده بود و ماتارلا با دیدگاه‌های اقتصادی وی موافق نیست.

دی مایو در این مورد به شبکه خبری Rai۱گفت: « من معتقدم که بحران قانون‌اساسی باید در برنامه پارلمان و بر طبق بند ۹۰ قانون اساسی قرار گیرد.» این سیاستمدار ایتالیایی همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی  پس از استیضاح ماتارلاست.

حزب لیگ هم با حمایت از موضع حزب پنج‌ستاره خواستار استعفای رئیس‌جمهور شده است.در بیانیه این حزب آمده است: «رئیس‌جمهور ایتالیا مردم کشورش را فریب داد و ما خواستار استیضاح او هستیم.»

شب گذشته اعلام شد که کنته پس از یک هفته تلاش برای تشکیل کابینه، بالاخره نتوانست دولت تشکیل دهد و از تلاش دست کشید.

در جریان انتخابات ۴ ماه مارس (۱۳ اسفند)، حزب لیگ دارای گرایش‌های راست‌گرای افراطی توانست با ۳۷ درصد رای، بیشترین میزان رای را کسب کند. حزب جنبش ۵ ستاره هم ۳۳ درصد رای کسب کرد. حزب دموکراتیک چپ میانه هم فقط ۱۸ درصد رای را به دست آورد.

ایتالیا از مارس گذشته در پی برگزاری انتخابات پارلمانی، دولت ندارد. هیچکدام از احزاب و هیچ ائتلافی نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد. جنبش ۵ ستاره و حزب راست‌گرای لیگ در تلاش بودند که دولت تشکیل دهند تا اینکه در نهایت  ماتارلا برای آنها ضرب‌الاجل تعیین کرد و اعلام کرد که در صورتی که این احزاب با هم به توافق نرسند، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید