چرا لهستان در زمین آمریکا بازی می‌کند؟

کدخبر: ۲۱۶۸۱۴
اقتصادنیوز؛ اظهارات اخیر مقامات ارشد لهستانی در تایید رویکرد دولت دونالد ترامپ در خصوص خروج از برجام، بار دیگر ابهامات و پیچیدگی هایی را در شکل گیری واقعی پروسه «برجام منهای آمریکا» ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ رمزگشایی از اظهارات وزر امور خارجه لهستان چندان سخت به نظر نمی رسد. نباید فراموش کرد که لهستان به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان اروپایی واشنگتن، یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود و جهت تصویب و احیای قوانینی مانند «مسدود سازی»، لازم است همه اعضای اروپای واحد رای مثبت خود را اعلام کنند.

با این حال، لهستان از اکنون ساز مخالف خود را در برابر اتحادیه اروپا کوک کرده است. اظهارات سلبی وزیر خارجه لهستان در خصوص برجام و حمایت وی از تصمیم ایالات متحده آمریکا، نشان می دهد که ورشو و واشنگتن، توافق هسته ای را به عنوان ابزار و متغیری وابسته به مناسبات خاص امنیتی خود در نظر می گیرند.

صورت مسئله این است که کمیسیون اروپا مجموعه ای اقدامات از جمله اجرای «قانون انسداد» را در نظر گرفته تا از شرکت های اتحادیه اروپایی که با ایران همکاری می کنند، در مقابل تحریم های آمریکا حمایت کند. با این حال، در صورتی که هر ۲۸ عضو اتحادیه اروپا از این اقدامات جمعی و قوانین مدون حمایت نکنند، اجرایی شدن آنها در عمل متوقف می شود.

ساختار تصمیم گیری در اروپا به گونه ای است که هر ۲۸ عضو این مجموعه در آن دخیل هستند. رای پایانی و خروجی نهایی تصمیم مقامات اروپایی نیز مرهون «اجماع کامل» همه اعضا می باشد.

موضع گیری خاص «چاپوتوویچ» در خصوص قانون انسداد نشان می دهد که ورشو مشغول مقدمه چینی برای دفاع مستقیم از منافع آمریکا در دوران پس از خروج از برجام است. مسلما در این خصوص معاملات پشت پرده ای میان ورشو و واشنگتن صورت گفته است.

وزیر خارجه لهستان در این خصوص می گوید: «لهستان هنوز تصمیمی برای حمایت از اجرای این قانون نگرفته است. ما باید در این باره فکر کنیم. هنوز زمان باقی است. این به معنای آن نیست که ما در این بحث ها خود را عضوی از جامعه اتحادیه اروپا فرض نمی کنیم. لهستان احساس می کند که در گفت وگوهای اتحادیه اروپا ظاهرا ملاحظات اقتصادی ارجحیت یافته است. در جریان بحث ها (داخلی اتحادیه اروپا) ما بر لزوم در نظر گرفتن انگیزه های آمریکا و همدلی با آنها تاکید خواهیم کرد.»

رمزگشایی از اظهارات وزر امور خارجه لهستان چندان سخت به نظر نمی رسد. ورشو از اصلی ترین مهره های ایالات متحده آمریکا در اروپا و ناتو محسوب می شود. حتی برخی از تحلیلگران، از لهستان به عنوان مهره بازی واشنگتن در ناتو یاد می کنند. در چنین شرایطی حمایت مطلق ورشو از مواضع دولت ترامپ و طرفداری آن از دونالد ترامپ چندان غیر قابل پیش بینی نبود.

نباید فراموش کرد که ایالات متحده آمریکا همواره نقش حامی لهستان را در ناتو ایفا کرده است. مقامات دولت ترامپ به لهستان قول داده اند تا تضمین های امنیتی بیشتری را به این کشور (در درون ناتو) ارائه نمایند.

بدون شک در آینده ای نزدیک، بازی لهستان در زمین ایالات متحده آمریکا نمایان تر خواهد شد. با این حال، اتخاذ چنین رویکردی از سوی ورشو، منجر به بروز اختلافات و منازعاتی میان آن و برخی بازیگران اروپایی دیگر خواهد شد. منازعاتی که لهستان و حامی آن یعنی ایالات متحده آمریکا سعی در مدیریت و محدود سازی آن خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید