مقایسه زوج‌های دفاعی تیم ملی؛ فاصله چشمگیر سیدجلال

کدخبر: ۲۱۷۱۲۹
آخرین مسابقه‌ای که تیم ملی در حضور سیدجلال بیشتر از یک گل خورد، مربوط به بازی ۳ سال قبل با سوئد است که ایران سه بر یک بازنده شد. ولی در ۵ بازی اخیری که سیدجلال در ترکیب تیم ملی نبود، ایران دو بار بیشتر از یک گل دریافت کرد.
مقایسه زوج‌های دفاعی تیم ملی؛ فاصله چشمگیر سیدجلال

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، درست از زمانی که ایران، ازبکستان را برد و صعودش به جام جهانی قطعی شد، دیگر دفاع تیم ملی رنگ آرامش را ندید. کی‌روش تصمیم به آزمون و خطا برای انتخاب جانشین سیدجلال گرفت. از شروع دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی تا آن روز، تیم ملی در ۹ مسابقه فقط یک گل آن هم در بازی دوستانه از مونتنگرو دریافت کرده بود. آن هم در حالی که در همه بازی‌ها دو دفاع تیم ملی از بین پورعلی‌گنجی، جلال حسینی یا پژمان منتظری انتخاب شده بودند. ولی از آن روز تا به حال با خروج جلال حسینی، اطمینان هم از دفاع تیم ملی دور شد. سیدجلال از بعد بازی با ازبکستان تا به حال فقط در یک دیدار تیم ملی حضوری کامل داشت که آن هم مسابقه دوستانه با روسیه بود. تنها دیداری که تیم ملی از شروع دور مقدماتی تا حالا، در حضور سیدجلال گل خورد. این تنها گل خورده زوج جلال حسینی و پورعلی‌گنجی هم بود. در همه ۷۵۱ دقیقه‌‌ای که حسینی در ترکیب تیم ملی بود و در همه ۵۷۷ دقیقه‌ای‌ که زوج پورعلی‌گنجی با او شکل گرفته بود، تیم کی‌روش فقط همین یک گل را خورد.

از بعد بازی با ازبکستان، سیدجلال در همه بازی‌ها یا تعویض می‌شد، یا به عنوان تعویضی به زمین می‌آمد و یا اصلا در زمین حضور نداشت. کی‌روش برای انتخاب جانشین سیدجلال، ۵ بازیکن دیگر را هم در کنار پورعلی‌گنجی تست کرد. حتی سی دقیقه پایانی بازی با ونزوئلا، امید ابراهیمی هم در این پست به میدان رفت. ولی هیچ کدام در قلب دفاع برای کی‌روش زوج دلخواه مرتضی نبودند. همچنان مطمئن‌ترین زوج تیم ملی در غیاب سیدجلال، با حضور پورعلی‌گنجی و پژمان منتظریِ ۳۴ ساله شکل گرفت که مطابق میل کی‌روش نبود. هر چند که این زوج در ۲۸۳ دقیقه حضور در کنار هم، فقط یک گل در دیدار دوستانه از مونتنگرو خوردند. 

عملکرد زوج‌های دفاعی تیم ملی از شروع مقدماتی جام‌جهانی تا به حال

همچنان بهترین زوج تیم ملی با حضور حسینی و پورعلی‌گنجی‌ شکل گرفته بود و سیدجلال هم بهترین دفاع تیم ملی بود. ولی تغییر سبک بازی و به گفته کی‌روش تغییر نسل تیم ملی، منجر به خط خوردن جلال حسینی شد. تیم ملی در بازی‌های اخیر کمتر عقب‌نشینی می‌کند و کی‌روش بیشتر سراغ مدافعانی می‌رود که تیم را بالا نگه دارند و میانگین سنی تیم ملی را هم کاهش داده است. مسیری که فعلا، به نتیجه نرسیده است.

کی‌روش با همین تفکر سراغ روزبه چشمی رفت. پورعلی‌گنجی به جز سیدجلال، با همه زوج‌هایش گل خورده بود. اتفاقی که باعث شد به‌جای مرتضی، این روزبه چشمی باشد که دفاع فیکس تیم ملی شود. روزبه از اولین بازی بعد از دور مقدماتی جام‌جهانی به دفاع تیم ملی اضافه شد و در ۹ بازی با ۵ زوج مختلف در قلب دفاع تست شد. ولی در ۴۲۰ دقیقه حضور چشمی در قلب دفاع، تیم ملی ۴ بار دروازه‌اش باز شد.

عملکرد مدافعان تیم ملی از شروع مقدماتی جام‌جهانی تا به حال

بعد از کنار گذاشتن سیدجلال و شکست در پروژه چشمی، گزینه بعدی کی‌روش محمدرضا خانزاده است.  مدافعی که در ۲۸۱ دقیقه حضورش، فقط یک یک گل خورده به نام تیم ملی ثبت شده است. آن هم گل مقابل الجزایری که روی اشتباه عجیب بیرانوند در خروج به ثبت رسید و رد پایی از خانزاده در آن دیده نمی‌شود. محمدرضا خانزاده در بازگشت به تیم ملی، دو بازی ساده مقابل سیرالئون و ازبکستانی داشت که کلین‌شیت تیم ملی موفقیتی برای او محسوب نمی‌شود؛ ولی در بازی با هم‌تیمی‌های نیاز محرز در الجزایر و تیم چهاردهم رنکینگ فیفا یعنی تونس دروازه ایران در مدت زمان حضور او آرام‌تر از همیشه بود. سه مدافع استقلالی یعنی منتظری، چشمی و مجید حسینی زوج خانزاده در دفاع تیم ملی بودند.  به جز خانزاده، مجید حسینی می‌تواند آخرین تیر کی‌روش باشد. مدافعی که در ۹۰ دقیقه بازی ملی، دروازه تیم‌اش را بسته نگه‌داشته است. فعلا در غیاب سیدجلال، تلاش کردن اما نتیجه نگرفتن سناریوی ثابت خط دفاع تیم ملی بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید