نیوزویک: تصاویر پخش شده از بن سلمان آرشیوی است

کدخبر: ۲۱۷۷۶۲
اقتصادنیوز: نشریه آمریکایی نیوزویک با زیر سئوال بردن تصاویر پخش شده اخیر از ولیعهد سعودی، تلویحا آن‌ها را آرشیوی دانست.
نیوزویک: تصاویر پخش شده از بن سلمان آرشیوی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نیوزویک آمریکا درباره غیبت بیش از یک ماهه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نوشت تاریخ تصاویری که رسانه‌های سعودی روز پنجشنبه گذشته از محمد بن سلمان پخش و اعلام کردند مربوط به حضور وی در نشست شورای امور اقتصادی و توسعه در جده است، مشخص نیست.

این نشریه آمریکایی نوشت در بحبوحه رونق نظریه‌های توطئه که مدعی است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بیش از یک ماه است که مرده است مقامات سعودی یک فیلم ویدئویی جدید از او منتشر کرده‌اند. این فیلم ویدئویی که تاریخ آن مشخص نیست بن سلمان ریاست نشست شورای امور اقتصادی و توسعه در جده را که بنا بر اعلام شبکه خبری سی‌ان‌ان احتمالا روز ۲۹ ماه مه برگزار شده است، بر عهده دارد.

نیوزویک با اشاره به تیراندازی اخیر در کاخ سعودی، که برخی رسانه‌ها از کشته شدن بن سلمان در پی آن خبر می‌دهند، نوشت: روز ۲۱ آوریل صدای تیراندازی شدید از اطراف کاخ سلطنتی در ریاض به گوش رسید. بنا بر اعلام خبرگزاری عربستان (اسپا)، تیراندازی از طرف نیرو‌های گارد امنیتی بود که به سوی یک پهپاد اسباب‌بازی که در محوطه کاخ پرواز می‌کرد، تیراندازی کرده بودند. یک مقام سعودی آن زمان به خبرگزاری رویترز گفت این حادثه تلفاتی نداشت و ملک سلمان ۸۲ ساله، پادشاه عربستان سعودی، در زمان این حادثه در کاخ حضور نداشت.

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، پرسش‌هایی در باره محل ولیعهد عربستان مطرح است، کسی که معمولا حضور پر سر و صدایی در رسانه‌ها دارد و به طور مرتب اخبار و تصاویر او در دیدار با مقامات کشور‌ها و ریاست نشست‌ها منتشر می‌شود. نکته سئوال برانگیز این است که در چند هفته‌ای که از حادثه تیراندازی در محوله کاخ سلطنتی در ریاض می‌گذرد عکس یا فیلمی در رسانه‌های عربستان سعودی از او منتشر نشده است.

هرچند بن سلمان هنوز ولیعهد است نه پادشاه، وی وارث تاج و تخت محسوب می‌شود و بر بیشتر سیاست‌های این کشور نظارت دارد. شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا به نقل از مقامات ناشناس اعلام کرد پادشاه عربستان «گاهی اوقات حال خود را نمی‌فهمد».

نیوزویک درباره اقدامات جنجالی ولیعهد سعودی نوشت: بن سلمان ۳۲ ساله در ژوئن ۲۰۱۷ منصب پسرعمویش (ولیعهدی) را غصب کرد تا ولیعهد شود. او از زمان کسب قدرت در تلاش بوده است پایه‌های نفوذ خود را در خاورمیانه تحکیم بخشد. بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی بر استقرار نیرو‌های سعودی در یمن در سال ۲۰۱۵ برای جنگ با شورشیان حوثی (جنبش انصارالله) نظارت داشت و به عنوان ولیعهد نیز این جنگ را ادامه داده است. بن سلمان همچنین قطر در همسایگی عربستان را به اتهام تامین تروریسم تحت محاصره دیپلماتیک قرار داده است. او در جبهه داخلی یک برنامه مبارزه با فساد را آغاز کرد که در آن بیش از ۲۰۰ مقام، بازرگان و شاهزاده هدف قرار گرفتند. متهمان مجبور شدند برای آزادی از زندان -- که گفته می‌شود شکنجه در آن رایج است -- جریمه بپردازند که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نصیب دولت کرد. بن سلمان همچنین شخصیت کلیدی طرح ابتکار افق ۲۰۳۰ عربستان سعودی است، که هدفش دور کردن اقتصاد این کشور از وابستگی به تولید نفت و ایجاد یک «جامعه پرنشاط» امروزی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید