گسل مسبب زلزله‌های خوزستان پیدا شد/ثبت زمین‌لرزه‌های مهم در ۵ استان

کدخبر: ۲۱۷۷۶۶
اقتصادنیوز: در هفته گذشته زلزله‌های استان خوزستان همچنان ادامه داشت؛ بر اساس مطالعات محققان مرکز تحقیقات مسکن، گسل مسبب این زلزله احتمالا گسل قطعه‌ای از گسل پیش ژرفای زاگرس که از سوی غربی منطقه عبور می‌کند، باشد، علاوه بر آن سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله چهار ریشتر را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در ساعت ۶ و ۹ دقیقه روز یکشنبه ۶ خرداد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ و در ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه و ۱۹ ثانیه زلزله دیگری به بزرگای ۴.۱ در گستره خوزستان و در حوالی میانرود رخ داد. این زلزله‌ها پس‌لرزه‌ها و خردلرزه‌های خفیفی هم داشته است و همچنان ادامه دارد.

موقعیت زمین‌لرزه با بزرگی ۴.۲ با مختصات ۳۲.۲۶۲ شمالی و ۴۸.۳۸ شرقی و عمق آن در ۱۰ کیلومتر بوده است. زلزله به فاصله ۵ کیلومتری میانرود در استان خوزستان جانمائی شده است. علاوه بر آن فاصله رومرکزی زلزله در ۱۴ کیلومتری دزفول و ۱۵ کیلومتری شوش خوزستان است.

موقعیت رومرکز زلزله ۴.۲ میانرود خوزستان

بر اساس گزارش محققان مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، بررسی اجمالی لرزه‌خیزی منطقه نشان می‌دهد که فقط در یک ماه اخیر و قبل از رویداد ۴.۲ ریشتری روز ۶ خرداد میانرود تعداد  ۱۴۸ زمین لرزه که عمده آنها خرد لرزه بودند، در حوالی منطقه یعنی تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب و جنوب شرق رومرکز زلزله اخیر رخ داده است.

پراکنش زلزله‌های یک ماه اخیر حوالی شهرهای شوش و دزفول

علاوه بر دو زمین‌لرزه ۴.۲ و ۴.۱ روز ۶ خرداد، سه زلزله بالای ۴ نیز در امتداد دو نوار نشان داده شده با راستای تقریبی شمال‌شرق – جنوب‌غرب در یک ماه اخیر رخ داده که حائز اهمیت است.

نحوه امتداد یافتگی خرد لرزه‌ها و پس لرزه‌های منطقه میانرود خوزستان

این در حالی است که سایت EMSC به عنوان مرجع معتبر اروپائی گزارش زمین لرزه‌ها، زلزله ۲.۴ میانرود را با بزرگی ۵.۴ برآورد کرده است. شکل لرزه‌خیزی منطقه همراه با زلزله میانرود در این سایت در تصویر نشان داده شده است:

لرزه خیزی محدوده جنوب‌غربی ایران، برگرفته از سایت EMSC

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه راستای شرقی رومرکز زلزله میانرود با بزرگی ۴.۲ خط فرو افتادگی دزفول را تشکیل می‌دهد، گفت: این مسیر امتداد عبوری گسل "پیشانی کوهستان" را در بر می‌گیرد که در سوی غربی گسل "اهواز" قرار دارد.

وی ادامه داد: این گسل نیز در راستای کلی گسل پیش ژرفای زاگرس واقع شده است و با توجه به جهت شیب گسل پیشانی که به سمت شمال‌شرق است و جانمایی زلزله‌های ۴.۲ و ۴.۱ روز ۶ خرداد و خرد لرزه‌ها و پسلرزه‌ها، این گسل نمی‌تواند مسبب زلزله‌های میانرود باشد.

به گفته این محقق حوزه زلزله در نقشه گسل‌های اصلی این منطقه به دلیل پوشش ضخیم آبرفتی و جلگه‌ای گستره دزفول، گسل شناخته شده‌ای که راستای توزیع زمین‌لرزه‌های اخیر منطقه میانرود را توجیه کند، جانمایی نشده است؛ از این رو جنبایی گسل پیش ژرفای زاگرس (قطعه‌ای که احتمالا از سوی غربی منطقه عبور می‌کند) به نظر می‌رسد که می‌تواند دلیل رخداد زلزله‌های منطقه باشد.

گسله‌های اطراف رومرکز زلزله میانرود

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی وقوع زلزله بزرگتر و یا هر زلزله دیگر  به هیچ وجه امکان پذیر نیست، گفت: نمی‌توان با قطعیت در مورد رخداد و یا عدم رخداد پدیده پیچیده‌ای مانند زلزله اظهار نظر کرد؛ اما با توجه به سرشت لرزه‌خیزی منطقه احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ و مهیب و مخرب در گستره رومرکز زلزله میانرود بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: به مردم ساکن در منطقه میانرود، شوش و دزفول توصیه می‌شود آرامش روانی خود و به ویژه کودکان را مورد توجه جدی قرار دهند. اگر ارتعاشی را حس می‌کنند، عاقلانه است که بدلیل عدم اعتماد به کیفیت ساخت و سازها، از منازل مسکونی خود خارج شوند، اما در هنگام خروج از شتابزدگی اجتناب ورزند.

بیت‌اللهی خاطر نشان کرد: تجربه زلزله‌های غیر مخرب اخیر مانند زلزله یاسوج با بزرگی ۵.۲ نشان داد که شتابزدگی در خروج از ساختمان خود موجب جراحات متعدد می‌شود. 

در هفته گذشته زلزله‌های مهمی در استان‌های سیستان و بلوچستان،‌ گلستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی رخ داده است که به این شرح است:

شنبه ۵ خرداد

خانه زنیان استان فارس زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۶، لار این استان زلزله ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون رومرکز آن در ۱۴ کیلومتری لار، ۲۸ کیلومتری گراش و ۳۸ کیلومتری اوز استان فارس بوده است.

در تخت استان هرمزگان زلزله ۲.۹ رخ داد.

در شوش استان خوزستان زلزله ۲.۷، شوشتر این استان زلزله ۲.۷، حمیدیه این استان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید. علاوه بر آن در گور استان خوزستان زلزله ۴.۳ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری رخ داد. زلزله‌های ۳.۶ در عمق ۷ کیلومتری، ۴.۲ در عمق ۱۹ کیلومتری، ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری، ۳.۲ در عمق ۲۳ کیلومتری، ۲.۵، ۲.۷، در نوده خاندوز استان گلستان زلزله ۳.۴ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد که کانون رومرکزی آن در ۲۲ کیلومتری نوده خاندوز و ۲۲ کیلومتری رامیان استان گلستان و ۲۵ کیلومتری کلاته خیج استان سمنان گزارش شد.

یکشنبه ۶ خرداد

در شوشتر استان خورستان بعد از زلزله‌های ۲.۵ و دو زلزله ۲.۶ ریشتری زلزله ۳.۱ ریشتری به ثبت رسید. در الوان این استان زلزله ۲.۷، در گوریه استان خوزستان زلزله ۲.۷، در میانرود استان خوزستان زلزله ۴.۱ ریشتر در عمق ۲۵ کیلومتری، همچنین زلزله ۲.۸، ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری و ۲.۵ ریشتری گزارش شد.

دزفول استان خوزستان زلزله ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری و زلزله ۲.۷ را تجربه کرد. شوش استان خوزستان با زلزله ۳.۵ ریشتر لرزید که عمق آن در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۹ کیلومتری شوش، ۹ کیلومتری میانرود و ۱۸ کیلومتری دزفول استان خوزستان بوده است. 

در حاجی آباد استان هرمزگان زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۳۰ کیلومتری حاجی آباد استان هرمزگان و ۴۰ کیلومتری دوبرجی و ۵۲ کیلومتری رستاق استان فارس گزارش شد.

در بوئین زهرای استان قزوین زلزله ۲.۶، دهرم استان فارس زلزله ۲.۷، شاندیز استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹، لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷ و نصرآباد استان اصفهان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

دوشنبه ۷ خرداد

در شوش استان خوزستان زلزله ۲.۵، در میانرود این استان زلزله‌های ۲.۸، ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری و ۲.۹، در شوشتر این استان زلزله ۲.۵، در الوان استان خوزستان زلزله ۲.۶ و در گوریه این استان زلزله ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد.

در مال خلیفه استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۷، پامنیر استان فارس زلزله ۲.۹، دهرم این استان زلزله ۲.۵، ارکواز استان ایلام زلزله ۲.۹ و سرخنکلاته استان گلستان زلزله ۲.۶ ریشتر رخ داد.

در راور استان کرمان زلزله ۲.۶، نودژ استان کرمان زلزله ۲.۸ و در منوجان استان کرمان زلزله ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری گزارش شد.

اسلامیه استان خراسان جنوبی با زلزله ۳.۴ ریشتری لرزید که عمق آن در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۷ کیلومتری اسلامیه، ۷ کیلومتری فردوس و ۱۷ کیلومتری آیسک استان خراسان جنوبی بوده است.

در سفیددشت استان اصفهان زلزله ۳.۸ ریشتری رخ داد. عمق این زمین‌لرزه در ۲۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۲ کیلومتری سفید دشت، ۲۱ کیلومتری نوش آباد و ۲۳ کیلومتری نیاسر استان اصفهان به ثبت رسید. در این منطقه زلزله دیگری به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۱ کیلومتری گزارش شد.

سه‌شنبه ۸ خرداد

در بروجرد استان لرستان زلزله ۲.۵، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹ رخ داد.

در گوریه استان خوزستان زلزله ۳.۴ ریشتری در عمق ۲۵ کیلومتری و زلزله‌های ۲.۶ و ۳.۸ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری به ثبت رسید.

زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۴ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری را تجربه کرد که کانون رومرکزی آن در ۱۱ کیلومتری زرآباد، ۲۸ کیلومتری قطور و ۳۹ کیلومتری سیه چشمه استان آذربایجان غربی بوده است. در این منطقه همچنین زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۴ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۶۷ کیلومتری سرجنگل و ۸۰ کیلومتری نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان و ۸۷ کیلومتری فهرج استان کرمان بوده است.

چهارشنبه ۹ خرداد

حمیدیه استان خورستان با زلزله ۲.۷ و دهدز استان خوزستان با زلزله ۴.۳ ریشتری لرزید که عمق آن در ۹ کیلومتری زمین و کانون آن در ۱۲ کیلومتری دهدز، ۳۱ کیلومتری ایذه و ۳۳ کیلومتری قلعه تل این استان بوده است. در این منطقه همچنین زلزله ۳.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید.

مصیری استان فارس زلزله ۲.۹، گرمه استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶ و مشهد ریزه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری را تجربه کردند.

در پل سفید استان مازندران زلزله ۲.۹ و در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری رخ داد که کانون این زلزله در ۱۶ کیلومتری ازگله، ۲۷ کیلومتری سرپل ذهاب و ۲۸ کیلومتری قصر شیرین استان کرمانشاه بوده است. در تازه آباد این استان نیز زلزله ۲.۷ ریشتر رخ داد.

مورموری استان ایلام نیز با زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۶ کیلومتری مورموری، ۱۹ کیلومتری سراب باغ و ۳۲ کیلومتری موسیان استان ایلام بوده است.

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد

ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتر را تجربه کرد.

در شوش استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

قطور استان آذربایجان غربی با زلزله ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۶ کیلومتری قطور، ۳۹ کیلومتری زرآباد و ۴۷ کیلومتری تازه شهر استان آذربایجان غربی گزارش شد.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۸، باینگان این استان زلزله ۲.۹ ریشتر رخ داد.

جمعه ۱۱ خرداد

در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۹ و در دهرم این استان زلزله ۲.۶ ریشتر به ثبت رسید. 

بعد از زلزله ۲.۶ ریشتری شوش استان خوزستان زلزله ۳.۸ ریشتری در لالی این استان رخ داد که عمق آن در ۱۲ کیلومتری زمین بوده است.

سرعین استان اردبیل با زلزله ۳.۲ ریشتری لرزید که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۶ کیلومتری سرعین، ۹ کیلومتری نیر و ۱۳ کیلومتری اردیموسی استان اردبیل بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید