سفر برجامی نتانیاهو به انگلیس و دیدار با تزرا می

کدخبر: ۲۱۷۹۹۵
اقتصادنیوز: 'بنیامین نتانیاهو' نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه آینده برای دیدار با «ترزا می» و گفت‌وگو درباره آینده توافق هسته‌ای ایران و تحولات منطقه راهی لندن خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نتانیاهو سه‌شنبه گذشته در پارلمان رژیم صهیونیستی برنامه سفر خود را به اروپا در روزهای آتی، اعلام کرد. او دیدارهای خود را از فردا (دوشنبه) با سفر به آلمان آغاز و سپس به فرانسه و انگلیس عزیمت خواهد کرد. 

وی گفت که در این سفر می‌خواهد با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس‌ جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس از خطرات ایران و اتمی شدن آن سخن بگوید. وی همچنین گفت که به اروپایی‌ها یادآور خواهد شد که جایی برای حضور نظامی ایران در سوریه نخواهد بود. 

دیدار قبلی نتانیاهو از انگلیس به نوامبر 2017 (آبان 1396) بازمی‌گردد که به بهانه صدمین سالگرد اعلامیه بالفور به این کشور سفر کرده بود. 

اعلامیه بالفور در اصل نامه‌ای است که لرد آرتور بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس در نوامبر 1917 خطاب به لرد لیونل روتشیلد، بانکدار صهیونیست انگلیسی نوشته است. در این نامه وی از اراده دولت انگلیس برای ایجاد یک کشور یهودی در سرزمین فلسطین پرده برداشته و از لرد روتشیلد درخواست کرد که این موضوع را به اطلاع «فدراسیون صهیونیست» برساند. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر پارسال خود از دولت انگلیس به دلیل آنچه عدم پایبندی کامل این دولت به مفاد اعلامیه بالفور می‌خواند، گلایه کرد. این در حالیست که نهادهای حقوق بشری در انگلیس علاوه بر اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، از عدم پایبندی تل‌آویو به آن قسمت از اعلامیه که در آن به حقوق اقلیت‌های غیر یهودی اشاره شده است، انتقاد می کنند. 

نتانیاهو در سفر پارسال به انگلیس پس از دیدار با 'بوریس جانسون' وزیر امور خارجه این کشور گفت که 'هدف اسرائیل اصلاح توافق اتمی با ایران است و نه باطل کردن آن'. وی همچنین گفت که نظر دو طرف (رژیم صهیونیستی و انگلیس) 'در جهت پیدا کردن راه‌هایی برای اصلاح توافق اتمی (با ایران)، به هم نزدیک شده است'. نخست‌وزیر انگلیس نیز در دیدار نتانیاهو تصریح کرد که این کشور همچنان از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کند. 

روابط رژیم صهیونیستی با انگلیس که به ابتدای تأسیس این رژیم بازمی گردد، در سال‌های اخیر با افزایش خریدهای تسلیحاتی تل آویو از لندن وارد مرحله جدیدی شده است. میزان فروش سلاح‌های انگلیسی به رژیم صهیونیستی از جنگ 2014 غزه بدین سو 10 برابر شده و به مجموع 445میلیون دلار رسیده است که انواع سلاح‌های پیشرفته اعم از جنگنده و تجهیزات راداری را دربرمی گیرد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در اعتراض به فروش اسلحه به این رژیم از دولت انگلیس خواست که این معامله را مورد بازنگری قرار دهد. وی حملات اخیر ارتش صهیونیستی را به مردم غزه 'غیر قانونی و غیر انسانی' و علیه 'تظاهرکنندگان غیر مسلح فلسطینی' توصیف کرده است.

دولت انگلیس بظاهر نشان داده که با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن مخالف است.

وزیر امور خارجه انگلیس جمعه گذشته در واکنش به طرح رژیم صهیونیستی درباره تخریب روستای خان الاحمر و شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری، از این امر عمیقاً ابراز نگرانی و تصریح کرد که این مساله مخالف قوانین بین‌المللی و تحقق راه‌حل تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین را تضعیف می‌کند.

سفر نتانیاهو به لندن همچنین در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس برنامه اعلام‌شده، راهپیمایی روز جهانی قدس در دفاع از مردم مظلوم فلسطین روز یکشنبه آینده در لندن برگزار خواهد شد. هم‌زمان، لابی صهیونیست فشار بی‌سابقه‌ای را علیه این تظاهرات به راه انداخته و تلاش می‌کند تا برگزاری آن را لغو کند ولی مقامات انگلیسی تاکنون با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

با خروج آمریکا از برجام و تشدید سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید، به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نظر دارد تا از سفر به اروپا برای همراه کردن طرف‌های اروپایی برجام به خروج از این توافق استفاده کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه هیجدهم اردیبهشت در اقدامی یک‌جانبه و به‌رغم مخالفت‌های جهانی، خروج دولتش را از برجام اعلام کرد. پیش از او نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نمایش تبلیغاتی ایران را به انجام فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای مخفی متهم کرده بود.

اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند که به تعهداتشان در برجام پایبند هستند.

همچنین اروپا ضمن به اجرا گذاشتن قانون انسداد به‌منظور حفاظت از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکا، قرار است ظرف هفته‌های آینده بسته پیشنهادی خود را برای ضمانت از اجرای کامل برجام در سال های باقی‌مانده و در غیبت آمریکا ارائه دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید