خط و نشان تازه شهرداری برای دکه داران مطبوعاتی

کدخبر: ۲۱۹۴۷۷
اقتصادنیوز : مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اتمام‌حجت با کیوسک‌داران برای ممنوعیت عرضه دخانیات و سایر اقلام به‌جز مطبوعات هم‌زمان با انعقاد قرارداد جدید کیوسک‌ها گفت : «با دعوت از کیوسک‌داران برای انعقاد قرارداد جدید اعلام کردیم که اگر از ممنوعیت عرضه محصولاتی به‌جز مطبوعات در این فضا تمکین نکنند جریمه و درنهایت با جمع‌آوری کیوسک مواجه خواهند شد.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل ،سال‌هاست که ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود اما هر بار به بهانه‌ای زمان اجرایی‌شدن این طرح به تعویق می‌افتد. نخستین بار اواخر سال ۸۶ طرح ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی از سوی شرکت ساماندهی مشاغل مطرح شد. مشکل اصلی اشغال پیاده‌روها و نبود مکان کافی برای قراردادن نشریات بود. همچنین برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف کیوسک‌های جدید به‌گونه‌ای طراحی شد که پلیس بتواند به‌راحتی درون آنها را مشاهده کند.

کیوسک‌های جدید یک سال بعد به شهر آمدند اما تنها یک روز میهمان پایتخت بودند. کیوسک‌دارن از همه‌جا بی‌خبر وقتی با پیکره جدید کیوسک‌های مطبوعاتی در خیابان انقلاب روبه‌رو شدند آن را به آتش کشیدند و مقابل ساختمان شهرداری تحصن کردند. آن سال قرار بود دویست کیوسک جدید به‌جای کیوسک‌های قدیمی در شهر نصب شود اما سال تمام شد و خبری از تغییرات نشد.  طرح ساماندهی کیوسک‌ها با طراحی سه مدل جدید کیوسک دوباره کلید خورد. این کیوسک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تنها امکان عرضه مطبوعات و محصولات فرهنگی در آن باشد.

قرار بود ده کیوسک‌ جدید، به‌طور پایلوت در نقاط مختلف شهر تهران نصب شود تا تمامی کیوسک‌داران آن را مشاهده کنند و به‌تدریج تمامی یک هزار و دویست کیوسک شهر تهران ساماندهی شوند اما این اتفاق بازهم نیفتاد. کیوسک‌داران که همیشه با ساماندهی دکه‌هایشان مخالف بودند بی‌توجهی به نظرات خود را دلیل عدم همکاری با مدیران شهری عنوان می‌کردند. پس از مدتی کیوسک‌داران هم با مدیران شهری به توافق رسیدند اما این طرح به نتیجه نرسید و همچنان روزنامه‌ها و نشریات در کیوسک‌های قدیمی به فروش می‌رسید و نیمی از عرض پیاده‌روها را روزنامه و نشریات اشغال‌کرده و گاهی نیز فرشی برای رژه موش‌ها بودند.

محمد حقانی، یکی از مدیران قدیمی شهرداری تهران، در خصوص تاریخچه این دکه‌ها می‌گوید: «در سال ۶۸ بیش از پنج تا شش هزار کیوسک در سطح شهر تهران موجود بود و این کیوسک‌ها ضمن ایجاد مزاحمت‌های محلی برخی اقدام به فروش اقلامی می‌کردند که در تقابل با سلامت و بهداشت مردم بود. حتی برخی کالای قاچاق می‌فروختند، در آن زمان بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به آنها اخطار داده شد و تمامی این کیوسک‌ها به‌جز کیوسک‌های مطبوعاتی جمع‌آوری شد.»

او با بیان اینکه از نظر جانمایی این کیوسک‌ها در سطح شهر نیاز به مطالعه دارند، می‌گوید: «در گذشته معمولاً کیوسک‌ها را در جاهایی قرار می‌دادند که در مسیر عبور مردم بود و در واقع یک امتیاز تجاری بیشتر از سایر جاها داشت و همچنین ایجاد سد معبر می‌کرد.» به گفته حقانی این کیوسک‌ها جمع‌آوری شد و فقط به تعدادی اجازه کار داده شد که یا گل‌فروشی کنند و یا مطبوعات بفروشند.

او با تأکید بر اینکه در سطح شهر تهران شاهدیم که برخی از کیوسک‌های مطبوعاتی اقدام به فروش لباس می‌کنند، می‌گوید: «این برخلاف قرارداد اولیه آنها با شهرداری است.»

مرور طرح‌های ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی مشخص می‌کند مدیریت شهری در این سال‌ها در هیچ‌کدام از طرح‌های ساماندهی‌اش موفق نبوده و زورش به دکه‌داران مطبوعاتی نرسیده است. تلاش‌های وزارت بهداشت نیز برای حذف فروش سیگار در دکه‌ها هم اثرات موقتی داشته است. اما مدیران تازه شهر پروژه تازه‌ای برای حذف فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی را آغاز کرده‌اند. فرهاد افشار، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، به‌تازگی گفته است: «در قراردادهای جدید با کیوسک‌داران نسبت به ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به‌جز مطبوعات به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و هرگونه تخلف علاوه بر جریمه می‌تواند به جمع‌آوری کیوسک نیز منتهی شود.»

او ادامه می‌دهد: «فروش دخانیات و مواد غذایی در کیوسک‌های سطح شهر تهران معضلی است که متأسفانه به‌مرورزمان و به‌واسطه کسب درآمد بیشتر و یا زیاده‌خواهی برخی از کیوسک‌داران ایجاد شده است و امروز متأسفانه در این فضاها اقلام بسیاری به‌جز مطبوعات در حال عرضه است.» او تأکید می‌کند: «قطعاً افرادی که از این حدود خارج شوند و تخلف کنند و علاوه بر نشریات اقلام دیگری را عرضه کنند برای آنها جرائم سنگینی لحاظ خواهد شد.»

افشار بر لزوم تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای تحقق این ساماندهی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهم‌ترین دستگاهی که در مسیر ممنوعیت عرضه دخانیات در کیوسک‌های سطح شهر می‌تواند شهرداری تهران را همراهی کند قوه قضائیه است. بر اساس گزارشی که سازمان بازرسی قوه قضائیه در سال ۱۳۹۵ ارائه کرده است تکالیفی برای ما در ارتباط با عرضه اقلامی غیر از مطبوعات در کیوسک‌های سطح شهر مشخص کرده است که در صورت همراهی قوه قضائیه اثربخشی که تاکنون نبوده است ایجاد می‌شود.»

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اتمام‌حجت با کیوسک‌داران برای ممنوعیت عرضه دخانیات و سایر اقلام به‌جز مطبوعات هم‌زمان با انعقاد قرارداد جدید کیوسک‌ها در منطقه ۱ تهران، می‌گوید: «با دعوت از کیوسک‌داران برای انعقاد قرارداد جدید اعلام کردیم که اگر از ممنوعیت عرضه محصولاتی به‌جز مطبوعات در این فضا تمکین نکنند جریمه و درنهایت با جمع‌آوری کیوسک مواجه خواهند شد.» او توضیح می‌دهد: «امیدواریم ظرف دو ماه آینده با رسیدن به جمع‌بندی فراخوانی بدهیم و یک جایگزین برای این فضاها به دست آوریم و در درازمدت نیز جایگزین مناسبی که مشکلی برای شهروندان ایجاد نکند فراهم کنیم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید