توصیه ویژه روزنامه جمهوری‌اسلامی به رهبر کره شمالی

کدخبر: ۲۱۹۴۸۶
اقتصادنیوز:دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی قرار است امروز در جزیره «سنتوزا» در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند.

 به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه جمهوری اسلامی به همین مناسبت در سرمقاله خود توصیه‌هایی به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشته است. دربخشی از این یادداشت آمده است:با نگاهی اجمالی به فهرست بلند تهدیدات رسمی ترامپ و پاسخ‌های مشابه رهبر کره شمالی بهتر می‌توان دریافت که ترامپ از تهدیداتش نتوانسته نتایج مطلوب و مورد انتظار خود را به دست آورد و حتی متحدانش را به خاطر نگرانی‌ها درباره توان و ظرفیت دارودسته ترامپ برای مدیریت چنین بحران فزاینده‌ای دچار اضطراب کرده است. اینکه ترامپ بعد از تهدید به جنگ اتمی و بزرگنمائی درباره توانمندی‌های آمریکا در نابودی کره شمالی اکنون به پای میز مذاکره آمده و به نتایج مذاکراتش امید بسته، با آن رجزخوانی‌های بیمارگونه و تهاجمی، هیچگونه تناسبی ندارد و نشان دهنده ضعف وی در مدیریت این بحران است.موضوع مهم‌تر که دقیقاً از بررسی روند تحولات کره هم صحت آن محرز می‌شود، بی‌ثباتی دیدگاه آمریکای ترامپ در قبال حوادث پرشتاب کره است. همین پدیده در طول دوره کوتاه 17 ماه استقرار ترامپ در کاخ سفید، به کرات در سایر موارد نیز رخ داده است. آخرین مورد از این دست، ورود و خروج عجولانه ترامپ در اجلاس سران 7 کشور صنعتی در کبک کانادا بود که ابتدا ترامپ بیانیه نهائی اجلاس را امضا کرد ولی به فاصله 2 ساعت پس از خروج از کانادا، امضای خود را پس گرفت. این پدیده، سایه سنگینی بدعهدی و بی‌اعتباری آمریکا بر مذاکرات سنگاپور را نمایان می‌سازد. بدین ترتیب معلوم نیست امضای چنین رئیس جمهوری چه ارزشی دارد و تا کجا نافذ است؟ چرا که هر لحظه ممکن است با اشاره جان بولتون و سایر عناصر افراطی پیرامون ترامپ، وی در مسیر بازگشت از سنگاپور، تمامی وعده‌های داده شده را به کلی ملغی کند.

ترامپ و اطرافیانش مرتباً هشدار می‌دهند که مذاکرات سنگاپور «تنها فرصت باقیمانده»‌ است که اگر به نتیجه‌ای نرسد، فرصتی برای جبران و تجدیدنظر وجود ندارد.

این روزنامه در ادامه نوشت:شواهدی دردست است که نشان می‌دهد حتی انعطاف کنونی ترامپ و گرایش به مذاکره هم در نتیجه کسب اطمینان از ناتوانی کاخ سفید در قلمرو اعمال نظر فردی است که باعث شده ترامپ از رجزخوانی‌های بدون پشتوانه دست بردارد و برای مذاکره با کیم جونگ اون، به مقامات کره جنوبی متوسل شود. با اینهمه، هنوز روشن نیست که روند مذاکرات کره شمالی و آمریکا مطابق برنامه به پیش برود و اساساً به اهداف تعریف شده منجر شود.

آمریکا خواهان خلع سلاح اتمی کره شمالی است ولی کیم جونگ اون خواستار خلع سلاح کامل دو کره است که مستلزم خروج نظامیان آمریکائی از کره جنوبی است. طبعاً عملکرد آمریکا در گذشته و حال، بر روند تصمیم سازی‌ها اثرگذار است. دقیقاً به همین دلیل است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به پیونگ یانگ از رهبران کره شمالی خواست اجرای تعهدات طرفین مشروط به اقدام متقابل طرف دیگر و قطعاً «مرحله به مرحله» باشد که فرصتی برای تکرار رفتار آمریکا در برجام را به وجود نیاورد. طرح همین موضوع نشان می‌دهد شرکای آمریکا در مذاکرات گذشته هم از رفتار ترامپ برآشفته شده‌اند و به کره شمالی توصیه می‌کنند به آمریکا اعتماد نکند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید