موافقان و مخالفان مذاکره مستقیم با آمریکا چه می گویند؟

کدخبر: ۲۲۰۷۸۵
اقتصادنیوز: برخی از فعالان سیاسی طی نامه‌ای از مسئولان عالی نظام خواسته‌اند تا با پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا ضمن درنظر داشتن منافع و مصالح ملی، امکان برون‌رفت از شرایط فعلی را فراهم کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، مذاکره مستقیم با آمریکا نسخه ای است که برخی فعالان سیاسی برای برون رفت از شرایط موجود پیچیده اند. از غلامحسین کرباسچی گرفته تا منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی‌حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق معتقدند که زمان بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با امریکا است. نویسندگان نامه دولت اوباما را فرصت مناسب و از دست رفته خوانده و امیدوارند که مسئولان ارشد نظام «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید با یک تصمیم ملی اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با امریکاست تا قدمی در راه‌حل مشکلات و اختلافات برداشته شود». در این بیانیه تاکید کرده اند که این مذاکرات «می‌تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارایه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که یکی از امضا کنندگان این نامه است می گوید: « در صورتی که امریکا ضمانت دهد دیگر بدعهدی نکند ایران می‌تواند با ترامپ پای میز مذاکره بنشیند.»

اصولگرایان اما به هیچ وجه این راهکار را نمی پسندند. یحیی آل اسحاق از جمله کسانی است که حتی این نامه را چندان جدی هم نمی گیرد. او گفت: « تکلیف معلوم است . مقامات رسمی کشور از رهبری تا رئیس جمهور نظرات خود را گفته اند.»

وی افزود: « ومن جرَّب مثل تجربتی عرف مثل معرفتی. هر موضوع تجربه شده را دوباره تجربه کردن با خسارت همراه است. بعد از این همه تلاش دولت و آقای ظریف و همکارانش به چه نتیجه ای رسیدیم غیر از بدعهدی آمریکا که حالا سراغ مذاکره مستقیم برویم؟»

عضو شورای مرکزی جمنا با تاکید بر اینکه « این موضوع یک بحث عقلی است» خطاب به امضا کنندگان نامه گفت: « مگر تعقل نمی کنید، مگر نمی بینید . یک بار ، دو بار ، ده بار؛ مومن که بیش از یک بار از جایی گزیده نمی شود.»

آل اسحاق ادامه داد: «رفتار امریکا با کره شمالی یا یار غارش کانادا را ببینید. این ها اصلا قرارشان بر این نیست که حرف کسی را گوش کنند. با کسی که فقط حرف خود را می زند نمی توان صحبت کرد.»

مخالفت آل اسحاق و تاکید بر عهدی آمریکا در حالی است که اصلاح طلب از موضع خود دفاع کرده و معتقد هستند که می توان با اتکا بر منافع ملی مذاکره کرد. عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از مدافعان مذاکره مستقیم با آمریکا است و گفت: « واقعیت این است که جمهوری اسلامی باید خیلی زودتر از این ها و در شرایط بهتر باید مذاکره مستقیم را شروع می کرد اما حتما امروز هم که چهره تندرویی به نام ترامپ در مسند کار است و حاضر می شود نزاع قدیمی با کره شمالی را از طریق مذاکره پایان دهد، می توان از این راهکار بهره برد.»

وی افزود: «کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در مجلس ششم یک نظرسنجی ملی و علمی انجام داد که نشان می داد 76 درصد مردم به ضرورت مذاکره مستقیم با امریکا باور داشتند و در عین حال قریب همین میزان نیز اعتقاد داشتند که امریکا قابل اعتماد نیست و ما باید خیلی هوشمندانه مذاکرات را پیش ببریم.»

ناصری ادامه داد: «این نظر سنجی مبنای بسیار خوبی است چون برخی اصولگرایان تندرو تا اسم مذاکره مستقیم را می شنوند گمان می کنند که در این مذاکره جمهوری اسلامی همه چیز را از دست می دهد.»

به گفته وی، نظر سنجی مورد اشاره مربوط به حدود 16 سال قبل و زمان جورج بوش پسر است که ایران محور شرارت می نامید. حتما اگر این نظرسنجی در دولت اوباما و در دولت روحانی به طور کاملا علمی و فارغ از گرایشات سیاسی صورت می گیرد حتما درصد بیشتری به ضرورت مذاکره مستقیم و رعایت موازین عزت و مصلحت ایران می پرداختند.

ناصری با تاکید بر اینکه « امروز برای حل مسائل جهانی راهی غیر از مذاکره مستقیم با امریکا و طرح مسائل خود در قالب منافع ملی نداریم» به مخالفت اصولگرایان واکنش نشان داد و گفت: « مخالفان مذاکره مستقیم 10 سال قبل هم معتقد بودند که به هیچ وجه در مورد مسایل هسته ای مذاکره نمی کنیم اما بالاخره از سال 91 به این نتیجه رسیدند که باید مساله تحریم را حل کنیم و خطر جنگ را از کشور دور کنیم. آنهایی که آن روز آن باور داشتند و نهایتا به مذاکره در مورد برجام رضایت دادند، اگر امروز هم در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا تلاش نکنند، در آینده ای نه چندان دور این کار را خواهند کرد اما آن زمان باید هزینه بیشتری بپردازند.»

وی افزود: «دقت کنید که مذاکرات برجام در سال های پایانی دولت اصلاحات توسط همین آقای روحانی و تیم مذاکره کننده پیش می رفت و و شرایط بسیار خوبی پیش آمده بود که اگر ادامه پیدا می کرد با تحریم های کمرشکن مواجه نشده و امروز مجبور نمی شدیم برجامی را امضا کنیم که دستاورد آنچنانی برای ما ندارد.»

عضو بنیاد باران در پاسخ به این پرسش که آیا نحوه طرح این نظر و استفاده از یک نامه با تعداد اندکی امضا از توجه به متن حرف آن نمی کاهد، گفت: « به هر صورت این گامی است که تعداد از نخبگان و کنشگران سیاسی مقیم داخل و خارج کشور برداشته اند. باید باب بحث در مورد مذاکره مستقیم با امریکا گشوده شود اما متاسفانه امروز علی رغم شکسته شدن بار ایدئولوژکی مذاکره با آمریکا، با موانعی مواجه هستیم. الان باید تتمه سنگینی بار ایدئولوژیک بر مذاکره مستقیم شکسته شود و این موضوع را از ضرورت منافع ملی نگاه کنیم. من معتقد هستم که این فضا در آینده نه چندان دور شکل خواهد گرفت و حتی اصولگرایان عادل و معتدل هم به این کمپین خواهند پیوست.»

وی همچنین در مورد رویکرد برخی اصولگرایان نیز گفت: «آن ها که کار خود را می کنند اما اگر واقعا از منظر منافع ملی نگاه کنیم راه حل این است که یک دستگاه مرزی الطرفین دو جناح مشابه نظرسنجی مجلس ششم را در سطح ملی انجام دهد. من این دستگاه را وزارت اطلاعات دولت جمهوری اسلامی می دانم.اگر امکان انجام یک نظرسنجی گسترده در سطح ملی فراهم شود، می توان نتیجه این نظرسنجی را مبنای کنشگری و جمع بندی نهای نظام سیاسی قرار داد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید