الشرق‌الاوسط مدعی شد؛

فرانسه: در داخل ایران برخی جناح‌ها خواهان تقابل با اروپا هستند

کدخبر: ۲۲۲۰۳۳
اقتصادنیوز؛ منابع فرانسوی بیان کرده‌اند، در داخل ایران برخی از جناح‌ها خواهان و در جستجوی یک چنین تقابلی بوده، درحالی‌که فرانسه، آلمان و انگلستان در همکاری با چین و روسیه در تلاش برای جلوگیری از رسیدن به «نقطه بدون بازگشت» هستند.
فرانسه: در داخل ایران برخی جناح‌ها خواهان تقابل با اروپا هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تابناک؛ در حالی ‌که طی روزهای گذشته، مقامات وزارت امور خارجه ایران با بیان این که موعد مقرر برای تصمیم سازی اروپا در خصوص برجام به پایان رسیده است، هشدارهایی در خصوص آینده بدون برجام داده بودند، امروز روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مطلبی به نقل از برخی منابع فرانسوی بیان کرده که طرف‌های اروپایی اکنون بعد از خروج آمریکا از برجام، بر جلوگیری از یک تقابل نظامی متمرکز هستند.

در عین‌ حال این منابع در گفت وگو با روزنامه سعودی، ایران را به خاطر عدم استفاده از فرصت برجام برای عادی‌سازی روابط خود با غرب و کشورهای منطقه سرزنش و بیان کرده‌اند که در عوض ایران رویکردی تهاجمی در پیش گرفته و برنامه موشکی بالستیک خود را گسترش داده است.

این منابع بیان کرده‌اند، برخی حلقه‌های سیاسی در داخل ایالات‌متحده آمریکا، بر این باورند که ایران درنهایت زیر فشار تحریم‌های جدید آمریکا زانو می زند، در حالی ‌که پاریس بر این عقیده است که در واشنگتن هیچ‌کس خواهان جنگ با ایران نیست. اما اسرائیل و برخی قدرت‌های دیگر «غیر اسرائیلی» برای یک چنین جنگی فشار وارد می‌کنند.

این در حالی است که مذاکرات ایران و فرانسه در خصوص آینده برجام طی هفته‌های گذشته همچنان در جریان بوده و روز چهارشنبه یک هیأت نمایندگی از ایران در پاریس حاضر شده و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود حسن روحانی، موضوع توافق هسته‌ای را به گفت وگو گذاشته است.

اروپا و آمریکا

فرانسه خواهان آن است که ایران در توافق هسته‌ای بماند و مذاکره بر سر نقاط اختلافی را که ایالات‌متحده هنگام خروج خود از برجام بر روی آن‌ها تأکید کرده است، بپذیرد. در این میان، سه موضوع اساسی، بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از سال 2025، برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران متمرکز است. منابع فرانسوی بیان کرده اند، به رغم ادعای ایران مبنی بر دفاعی بودن برنامه موشکی، تولید و آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و حضور ایران در یمن و سوریه و لبنان نه با هدف حمایت از منافع ملی ایران، بلکه در راستای نابودی زیرساخت‌های کشورهایی است که ایران در آن‌ها مداخله می‌کند.

بااین‌حال این منابع بیان کرده‌اند که علیرغم این موارد، فرانسه همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و رئیس‌جمهور این کشور خواهان مذاکره و حل‌وفصل موضوعات فوق با ایران است.

منابع فرانسوی همچنین در خصوص تهدیدهای ایران مبنی بر خروج از برجام و ازسرگیری برنامه غنی‌سازی اورانیوم به روزنامه الشرق الاوسط بیان کرده‌اند، «ایران در موضعی نیست که بخواهد تهدید کند». این منابع بیان کرده‌اند، حتی اگر ایران بخواهد هم نمی‌تواند شرکت‌های فرانسوی را مجبور به ماندن در بازار خود کند. شرکت‌های بزرگ فرانسه مانند توتال، مأموریت‌های بزرگی در ایالات‌متحده و سایر کشورها دارند و اگر ماندن در ایران را انتخاب کنند، نمی‌توانند تهدید تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند.

منابع فرانسوی افزوده‌اند، با توجه به این شرایط پاریس به مقامات ایرانی «نصیحت» کرده است که در برجام بمانند و با درخواست مذاکره در مورد برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود موافقت کنند.

منابع فرانسوی با اشاره به وجود دو قدرت متضاد و دو کمپ رقیب در سیاست ایران بیان کرده‌اند که از یک‌سو نیروهای «معتدل» هستند که خواهان حفظ برجام برای باقی ماندن در مسیر مذاکرات و اجتناب از مواجهه با یک ائتلاف بین‌المللی و توجه به تغییر جهت سریع ترامپ در خصوص کره شمالی در آستانه جنگ با این کشور بوده، و از سوی دیگر کمپ «انقلابی» هستند که ترجیح آن‌ها مواجهه با جامعه بین‌المللی است و به واشنگتن هیچ اعتمادی ندارند «که تنها زبان زور را متوجه می‌شوند و با بیان این‌که ایران قدرتمند است، خواهان مقاومت 40 ساله در برابر غرب هستند».

این منابع فرانسوی بیان کرده‌اند، ایران باید بین انتخاب این دو کمپ تصمیم بگیرد و برای دریافت کمک از سوی اروپا ضمانت‌هایی نیز برای حفظ سرمایه اروپا بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید