چین برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا ارزش یوان را کاهش می دهد

کدخبر: ۲۲۲۵۹۶
اقتصاد نیوز: برای نخستین بار به دنبال درگیری های تجاری میان چین و آمریکا و واکنش بازار به این وضعیت، ارزش یوان پول ملی چین در برابر دلار به پایین ترین رقم در 6 ماه گذشته رسید اقدامی که کارشناسان از آن به عنوان تاکتیک جدید چین در برابر آمریکا و افزایش تعاملات تجاری یاد می کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل ازایرنا ، ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا امروز پنجشنبه به 6/60 یوان در برابر هر یک دلار رسید که این می تواند بازتابی از نگرانی های بازار و سرمایه گذاران از وسعت گرفتن جنگ تجاری دو کشور باشد.

گزارش ها نشان می دهد که بانک مرکزی چین شاخص یوان را در این هفته تا شش دهم درصد پایین آورده است که تضعیف یوان از سوی این بانک گامی برای آمادگی کشور برای مبارزه اقتصادی و تجاری با آمریکا محسوب می شود.

شاخص یوان نشان از یک کاهش 3/4 درصدی در یک ماه گذشته دارد که بر این اساس این پایین ترین رقم کاهش در طول چهار سال گذشته در چین به حساب می آید.

از سوی دیگر چین اعلام کرده است که اکنون بیش از 60 کشور و منطقه در سراسر جهان برای معاملات تجاری خود از ارز یوان (پول ملی چین) استفاده می کنند.

بانک مرکزی چین در اطلاعیه ای آورده است که یوان بتدریج در حال تبدیل شدن به یک ارز بین المللی کامل است و تضعیف آن می تواند قدرت بیشتری به کشور برای تعاملات تجاری بدهد. 

دو سال قبل صندوق بین المللی پول با توجه به اینکه چین دومین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می شود تصمیم گرفت تا یوان ارز ملی این کشور را در سبد حقوق ویژه ارزهای بین المللی در کنار دلار ، یورو ، ین و پوند انگلیس قرار دهد.

این موجب شد تا استفاده از یوان که نام دیگر آن 'رن مین بی' است بتدریج افزایش یافته و نهایتا اکنون اتحادیه اروپا 500 میلیون یورو از پول های خود را به صورت یوانی مورد مبادلات تجاری قرار دهد.

آمارهای بانک مرکزی چین نشان می دهد که تا پایان سال 2016 میلادی از یوان در بخش های مرزی چین برای مبادلات تجاری به میزان یکهزار و 490 میلیارد دلار استفاده شده است.

هم اکنون بیش از 260 هزار شرکت در داخل چین برای بسیاری از مبادلات تجاری خارجی خود نیز از یوان استفاده می کنند.

بر اساس ارزش پرداخت های جهانی سهم یوان 1.85 درصد است که بر این مبنا یوان چین ششمین ارز مهم و مورد استفاده فراوان برای معاملات در دنیاست.

اما بررسی های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که یوان پول ملی چین هنوز جایگاه ضعیفی در میان دیگر ارزهای دنیا دارد.

صندوق بین المللی تاکیدکرده است که وضعیت یوان در تبادلات ارزی خارجی جهان به هیچوجه قابل قیاس با دلار آمریکا و یورو اروپا و حتی ذخیره ارزی کانادا نیست.

گزارش ها نشان می دهد که میزان ذخیره ارزی کشورهای دیگر به یوان یا رن مین بی ( واحد پول چین ) فقط 85 میلیارد دلار است.

این در شرایطی است که فقط از نیمی از ذخیره ارزی آنها به دلار کانادا است و اصلا قابل رقابت با یک هزار و 600 میلیارد یورو و یا پنج هزار و 100 میلیارد دلار آمریکا نیست.

با این حساب می توان به این نتیجه رسید که یوان پول ملی چین فقط یک درصد از کل ذخیره تبادلات ارزی دنیا را به خود اختصاص می دهد .

دولت چین سعی کرده است امتیازات زیادی به دیگر کشورها بدهد با آنها سوآپ ارزی برقرار کند وام هایی با پول یوان به آنها بدهد و خلاصه به هر شکلی کشورهای دیگر را تشویق کند تا یوان خریداری کرده و ذخیره یوانی خود را افزایش داده و با این پول تجارت کنند.

این کارها هنوز نتیجه دلخواه نداشته است و گزارش ارزی کشورهای مختلف که به صندوق بین المللی پول ارایه شده است نشان می دهد که فعلا هیچ نوع مقایسه ای نمی توان با قدرت ارزهای برتر دنیا مانند یورو و یا دلار با یوان انجام داد.

با این وصف کارشناسان معتقدند حتی همین یک درصد هم نشان می دهد که یوان چین بتدریج در عرصه ارزی بین المللی در حال اعتبار یافتن است.

قدرت پول ملی چین بتدریج بیشتر خواهد شد اما به نظر می رسد تا زمانی که آزادسازی ارزی و شفافیت های بانکی چین تکمیل و مورد تایید نباشد، ارز این کشور سهم ناچیزی در ذخیره ارزی جهانی و سپرده های بانکی دیگر کشورها خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید