چهارمین جلسه سران قوا برگزار شد

کدخبر: ۲۲۴۳۶۷
اقتصادنیوز: چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه صبح شنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شفافیت بانکی و مبارزه با پولشویی، سرمایه گذاری در جهت تولید و اشتغال مدیریت واردات، حمایت از بازار بورس و واگذاری سهام بنگاه های دولتی و عمومی خودکفایی هر چه سریع‌تر در تولید و مصرف بنزین مورد نیاز کشور مهمترین محورهای جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه گانه است.

یعد ازخروج غیرقانونی آمریکا از برجام و با دستور رهبر معظم انقلاب، سران قوا تشکیل جلسه دادند تا برای شرایط اقتصادی جدیدی که کشور با آن روبرو می شود، تمهیدات لازم را بیندیشند.

نخستین جلسه 

نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا پنجم خرداد ماه به ریاست دکتر روحانی وبا حضور معاون اول و اعضای ستاد اقتصادی دولت ، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رؤسای کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس و رییس مرکز پژوهش های مجلس تشکیل و در آن جلسه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی کشور ارائه شد. 

همچنین در این جلسه گزارشی از پیشرفت کار تصویب لوایح چهارگانه دولت در جهت شفافیت امور بانکی و مالی و مبارزه با پولشوئی و تخلفات مالی ارائه گردید و ضرورت تسریع در ادامه کار رسیدگی به این لوایح مورد تأکید قرار گرفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آن جلسه همکاری سه قوه برای پیشرفت اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم را ضروری دانست و گفت: همکاری نزدیکتر سه قوه در حل مسائل اقتصادی مردم ، می تواند سرعت دستیابی ما به اهداف رشد کشور را افزایش دهد و امید مردم را به آینده بهتر تقویت کند. 

رییس قوه مجریه به دبیرخانه این شورا مأموریت داد پیشنهادهای مشخص در زمینه های همکاری سه قوه در چالش های اصلی و دراز مدت اقتصادی کشور و همچنین تصمیمات لازم برای مدیریت شرایط جدید اقتصادی را در دستور جلسات آینده شورا قرار دهد.

جلسه دوم 

دومین جلسه این شورا نیز 29 خرداد ماه با حضور روسای قوای سه گانه با هدف هماهنگی بیشتر قوا و مسوولان در زمینه ضرورت اتخاذ تدابیر و اقتدار بیشتر در برخورد با مشکلات اقتصادی کشور تشکیل شد. 

در این جلسه مسائل اصلی اقتصاد کشور بویژه موضوع اشتغال، ایجاد امنیت و انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی، رفع برخی از اشکالاتی که در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در واگذاری واحدها وجود داشته، مسائل مربوط به نظام بانکی کشور و شرایط اقتصادی کشور پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

سران قوا با تاکید بر این که دغدغه‌هایی که مردم در شرایط فعلی بازار دارند، باید مورد توجه قرار گیرد و مطمئنا مورد توجه دولت و سایر مسوولان کشور خواهد بود؛ مقرر کردند جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به طور منظم تشکیل و مسایل مرتبطی که در سطح سه قوه است بررسی و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. 

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ضمن تاکید بر اطمینان مردم نسبت به تامین کالاهای ضروری آنها و نیز کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی، مقرر کرد تا دستگاه های مسئول اقدامات فوری را در این زمینه انجام دهند. 

سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه مأمور شد که طرح‌های نیمه تمام دولت با شرایط آسان در اختیار بخش غیر دولتی و بویژه بخش خصوصی برای تکمیل و بهره برداری قرار دهد.

مصوبات سومین جلسه 

سومین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز نهم تیرماه تشکیل و سناریوهای مختلف اقدامات تهدیدآمیز علیه اقتصاد ایران از سوی دولت آمریکا بررسی شد و تدابیر مناسب برای آمادگی جهت مقابله با هر گونه تحریم احتمالی آمریکا، و ممانعت از اثرگذاری منفی بر زندگی مردم، تولید کشور، و مدیریت بودجه دولت مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. 

همچنین پیشنهادهای سازمان برنامه بودجه، به منظور دستیابی به خودکفایی هر چه سریع‌تر در تولید و مصرف بنزین مورد نیاز کشور، و ممانعت از آسیب‌پذیری در حوزه حامل‌های انرژی و تأمین نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت. 

در این جلسه، ضرورت اقدام جدی در فضای حقوقی کشور برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و گسترش همکاری‌های بانکی بین‌المللی و مقابله با کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه به تصویب رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید