معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید:

تحریک ایران به نقض برجام هدف تندروهای آمریکا، اسرائیل و عربستان است

کدخبر: ۲۲۴۸۴۱
اقتصادنیوز؛ فرانک فن هیپل معتقد است: تندروها در اسراییل، عربستان و آمریکا به دنبال این هستند تا ایران را تحریک به نقض برجام کنند و در این صورت به منافع خود برسند.
تحریک ایران به نقض برجام هدف تندروهای آمریکا، اسرائیل و عربستان است

به گزارش اقتصادنیوز؛ فرانک فن هیپل، معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به بررسی ابعاد خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و پیامدهای آن پرداخت.

هیپل در خصوص میزان تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا و دولت ترامپ در خصوص اعمال تحریمهای جدید از مابقی اعضای گروه ۱+۵ جدا و منزوی شده است. بر همین اساس تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران کمتر موثر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: دولت ترامپ قادر خواهد بود که کمپانیها و شرکتهای بزرگ اروپایی را تهدید کند تا میان بازار ایران و بازار آمریکا یکی را انتخاب کنند. در واقع علاوه بر تهدید، دولت آمریکا آنها را به زور مجبور به این کار را خواهد کرد. بر همین اساس شرکتهای اروپایی تجارت کمتری با ایران خواهند داشت. به هر حال پیش بینی بر این بوده که روابط تجاری اروپا با ایران بعد از برجام افزایش یابد ولی با تحریمهای ثانویه امریکا حجم تجارت اروپا با ایران کاهش می یابد. اما شرکتهای چینی و روسی از تحریمهای ثانویه آمریکا علیه ایران تأثیرپذیری کمتری خواهند داشت.

معاون اسبق امنیت ملی آمریکا درباره تهدید ترامپ مبنی بر تحریم کامل نفت ایران گفت: من تصور نمی کنم بایکوت نفتی ایران اثربخش باشد. من می فهمم که ایران از رفتار ترامپ باید عصبانی باشد که چنین هم هست. چرا که دولت ترامپ گامهای مخربی را برداشته است.

وی افزود: ایران نیز ممکن است در پاسخ و واکنش به اقدامات مخرب ترامپ از برخی محدودیتهایی که در برجام مشخص شده صرفنظر کند و ظرفیت غنی سازی خود را دوباره ایجاد کند. اما به هر حال تندروها در اسراییل، عربستان و آمریکا به دنبال این هستند تا ایران را تحریک به نقض برجام کنند و در این صورت به منافع خود برسند. در این هنگام است که این تندروها خواهند نشست و «زار» خواهند زد که «ایران دارد به دنبال بمب می رود و ما باید تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنیم.» اگر جنگی رخ داد آمریکا نیز در امان نخواهد بود و البته هیچ طرفی هم نفع نخواهد برد.

هیپل ادامه داد: من می دانم که بحث و استدلال زیادی در ایران در خصوص نوع مواجهه و واکنش به اقدامات ترامپ در داخل ایران مطرح است. دولت ترامپ اقدامات وحشتناک و خطرناکی را تاکنون در داخل خود امریکا هم انجام داده اند. این اقدامات منجر به یک مقاومت ملی در امریکا شده است. اولین هدف این مقاومت ملی هم شکست دادن ترامپ در انتخابات کنگره در ماه نوامبر میلادی است که در تلاش هستند تا کنترل کنگره امریکا را در اختیار خود بگیرند. حتی اگر این نهضت مقاومت ملی در انتخابات کنگره پیروز باشد ما تا سال ۲۰۲۰ ترامپ را در قدرت خواهیم داشت! بر همین اساس تصور نمی کنم تا سال ۲۰۲۰ تغییری در سیاست کاخ سفید با حضور ترامپ در خصوص برجام به وجود آید.

فرانک فن هیپل در پایان ابراز امیدواری کرد که «کبوترها» (میانه روها) مانع از وقوع جنگ شوند و گفت: ما در امریکا باید برای شکست دادن «بازها» (تندروها و جنگطلب‌ها) مبارزه کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید