مهر گزارش داد؛

عقب نشینی ترامپ از خلیج فارس

کدخبر: ۲۲۵۰۷۳
اقتصادنیوز؛ روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در توییتی مدعی شد درگیری های نیروی دریایی آمریکا با ایران در خلیج فارس در سال جاری میلادی به صفر رسیده است.
عقب نشینی ترامپ از خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز؛ خبرگزاری مهر در گزارشی تفصیلی با اشاره به توئیت اخیر ترامپ درباره کاهش تنش میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا به تغییر رفتار آمریکا در آب‌های خلیج فارس پرداخته است.

بیش از ۸۰۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی و بیش از ۷۰ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی از جمله ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس است که آن را به بزرگترین مخزن انرژی در جهان تبدیل کرده است.

سهولت استخراج، هزینه پایین تولید و سهولت در حمل و نقل نفت به دلیل اتصال این آبراه استراتژیک به آبهای آزاد از طریق تنگه هرمز و همچنین ترانزیت حجم زیادی از کالا، سبب شده تا همواره از اهمیت ژئوپولتیک و تاثیرگذاری در عرصه های سیاسی و اقتصادی برخوردار باشد.

با آغاز طرح های توسعه ای در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قدرت های بیگانه با بهانه های چون تأمین امنیت شرکت‌های نفتی و یا مبارزه با کمونیسم رفته رفته حضور خود در این منطقه را پررنگ کردند و پس از آن نیز با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این کشورهای با انعقاد پیمان های نظامی-امنیتی با قدرت های فرامنطقه ای، بهانه هایی چون تامین امنیت خود و امنیت انرژی را از جمله علل انعقاد اینگونه پیمان ها نام می برند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین را می توان اصلی ترین نیروی خارجی مستقر در خلیج فارس برشمرد.

علاوه بر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، کشورهای عربستان، امارات، قطر و عمان نیز پایگاه های زمینی، دریایی و هوایی آمریکا را در خود جای داده اند.

خلیج فارس

در حالی که بهانه حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس تامین امنیت بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد که در طول سالهای گذشته این حضور به طور فزاینده ای ناامنی را افزایش داده تا آنجاییکه فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه در بندرعباس می گوید: در بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۸۸ میلادی که پای آمریکا به بهانه تامین امنیت به منطقه خلیج فارس باز شد آمارها نشان می‌دهد که حضور شیطنت‌آمیز آمریکا سبب شد که ناامنی در خلیج فارس به ۹ برابر افزایش یابد.

اشاره این فرمانده نظامی به تجاوز تفنگداران انگلیسی در سال ۱۳۸۶ و تفنگداران آمریکایی در سال ۱۳۹۴ به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است که در هر دو مورد با قاطعیت و اقتدار نیروی دریایی سپاه مواجه و باعث دستگیری متجاوزان به آبهای ایران شد.

بر همین اساس نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خلیج فارس همواره تاکید بر خروج نیروهای فرامنطقه ای از خلیج فارس و تامین امنیت این منطقه توسط کشورهای حاشیه آن است.

خلیج فارس

اما روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در توییتی مدعی شد درگیری های نیروی دریایی آمریکا با ایران در خلیج فارس در سال جاری میلادی به صفر رسیده است. این اظهار نظر ترامپ در حالی است که به نظر می رسد سابقه برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه با تجاوز ملوانان آمریکایی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری آنها موجب شده تا این آمریکایی ها باشند که دست از حرکات تحریک آمیز در خلیج فارس بردارند تا آنجایی که سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه با تایید کاهش شرارت های آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز، می گوید: در واقع شاهد تغییر رفتار آمریکایی ها و توجه بیشتر آنان به مقررات بین المللی و پرهیز از نزدیک شدن به آبهای سرزمین مان در این منطقه هستیم.

خلیج فارس

اصلاح رفتار آمریکایی ها در خلیج فارس که رئیس جمهور این کشور نیز با ارائه آمار آن را تایید می کند حاکی از سیادت مطلق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز دارد؛ به طوریکه قدرت فرامنطقه ای مانند آمریکا را که سالها در خلیج فارس با قلدرمآبی و بهره برداری از ناوهای هواپیمابر به دنبال برتری دریایی بود را با قایق های کوچک تندرو ناگزیر به احترام به حاکمیت کشورهای منطقه می سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید