جنگ تجاری چین و آمریکا به مرحله نفتی رسید / نفت ایران جایگزین نفت آمریکا می‌شود؟

کدخبر: ۲۲۵۰۷۷
اقتصادنیوز؛ رسانه‌های چینی به نقل از مقامات این کشور گفته‌اند: پکن درحال برنامه‌ریزی برای وضع تعرفه بر واردات نفت خام از آمریکا است و در نظر دارد نفت غرب آفریقا و خاورمیانه، شامل نفت ایران را جایگزین آن کند.
جنگ تجاری چین و آمریکا به مرحله نفتی رسید / نفت ایران جایگزین نفت آمریکا می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ رسانه‌های چینی با اشاره به گفته یکی از مقامات گروه پتروشیمی دانگ‌مینگ، گزارش دادند که این پالایشگاه مستقل چینی، خرید نفت آمریکا را متوقف کرده و به نفت ایران روی آورده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: پکن درحال برنامه‌ریزی برای وضع تعرفه بر واردات نفت خام از آمریکا است و در نظر دارد نفت غرب آفریقا و خاورمیانه، شامل نفت ایران را جایگزین آن کند. چین پیش از این اعلام کرده بود که به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نخواهد بود و به نظر می‌رسد فعلا تنها کشوری باشد که چنین کرده است.

در ابتدای این ماه صادرات نفت آمریکا به چین به ۴۰۰ میلیون بشکه در روز رسید، اما حالا پکن به دنبال این است که به عنوان تلافی تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات چین، واردات نفت از آمریکا را مشمول تعرفه کند. این اقدام با تعرفه‌های چینی بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات آمریکایی پاسخ داده خواهد شد که شامل ۵۴۵ کالای می‌شود، اما به گزارش رویترز، تعرفه‌های نفتی در تاریخ دیگری اعلام خواهند شد.

تحلیل‌گران انرژی معتقدند وضع این تعرفه‌ها کم و بیش قطعی شده است و به زودی واردات نفت به آسیا را دگرگون خواهد کرد. درحالی که چین برای واردات نفت به ایران روی آورده است، نفت آمریکا به سوی یک واردکننده بزرگ دیگر در منطقه سرازیر می‌شود، کره‌جنوبی.

تحلیل‌گر موسسه اقتصاد انرژی کره‌جنوبی می‌گوید: اگر چین تعرفه‌های آمریکا را با تعرفه بر نفت خام این کشور تلافی کند، این شرایط خرید نفت خام آمریکا را برای کره‌جنوبی بهتر خواهد کرد، چراکه آمریکا باید برای فروش نفت خود بازار پیدا کند.

این در حالی است که سفارت کره‌جنوبی در ایران، آخر هفته گذشته گزارش رسانه‌ها مبنی بر توقف خرید نفت ایران توسط کره، تحت فشار آمریکا، را رد کرد.

این کشور سومین بازار بزرگ نفت ایران است و از ماه مارچ امسال، روزانه به طور متوسط ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید