عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تحریم نفتی ایران منجر به بحران اقتصادی در اروپا می‌شود

کدخبر: ۲۲۵۲۸۸
اقتصادنیوز؛ عضو کمیسیون امنیت ملیمجلس گفت: تحریم های نفتی علیه ایران موجب بحران اقتصادی در اروپا می شود و معادلات اقتصادی و سیاسی جهان را بر هم می زند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ شهروز برزگر کلشانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر نفت ایران به اتحادیه اروپا و کشورهایی چون هند و چین صادر نشود، رشد اقتصادی این کشورها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. 

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی کشورهایی نظیر هندوستان و چین و کشورهای شرق آسیا مسیر توسعه را طی می کنند، افزود: تحریم نفتی ایران روند توسعه این کشورها را نیز کُندتر می کند. 

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایران نقش مهمی در بازار جهانی نفت دارد و نفت خود را در حاشیه امن و با وجود هیاهوی آمریکایی ها به فروش خواهد رساند. 

برزگر به دیپلماسی موفق ایران نیز اشاره کرد و افزود: دیپلماسی نفتی ایران به جهانیان ثابت خواهد کرد که دنیا تک قطبی نیست و با خرد جمعی اداره می شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران همواره با اقدامات غلط آمریکایی ها در منطقه مقابله می کند، گفت: حاشیه امن اروپا در سایه مقابله ایران با گروهک تروریستی داعش به دست آمده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا نباید دنباله رو آمریکا باشد، افزود: گفتمان تک قطبی بودن جهان نباید به نتیجه برسد و اروپا می تواند این دکترین را از بین ببرد. 

برزگر به سفر اخیر رییس جمهوری به اروپا اشاره کرد و گفت: خروج یک طرفه آمریکا از برجام باعث شد تا رییس جمهوری در راس هیاتی به اروپا سفر کند تا وعده های اروپایی ها راستی آزمایی شود.

وی با بیان اینکه پس از خروج یکطرفه آمریکا از برجام اتحادیه اروپا پایبندی خود به برجام را مورد تاکید قرار داده است، گفت: در این سفر پایبندی عملی اروپا به برجام نیز محک زده شد. 

به گزارش ایرنا رییس جمهوری آمریکا چندی پیش با وجود مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یک جانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند و این تصمیم با موضع گیری ها و مخالفت های متعددی از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا همراه شد. 

مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود را به صفر برسانند و در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد اما این تهدید اکنون با تغییر موضع مقامات آمریکایی مواجه شده است. 

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد. 

آمریکا در حالی همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهای منطقه آفریقا و آسیا برای کاهش واردات نفت از ایران است که برخی کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکیه همچنان در برابر درخواست های آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران مقاومت می کنند. 

این در حالی است که مقام های آمریکایی هنوز با چین و هند که بزرگترین وارد کننده نفت ایران هستند و همچنین با ترکیه و عراق مذاکره هایی در این زمینه انجام نداده اند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید