افزایش ارزش تیم ملی فوتبال ایران بعد از جام جهانی

کدخبر: ۲۲۷۰۱۶
اقتصاد نیوز: جام جهانی فوتبال فقط یک نمایش صرف از پرطرفدارترین ورزش دنیا نیست؛ درآمد میلیاردی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از این مسابقات برای تمام تیم‌های شرکت کننده، آنقدر اهمیت دارد که بتوان از آن به عنوان دستاوردی مهم و بستری ضروری برای توسعه فوتبالی شان نام برد. البته میزان این درآمد، بستگی کامل به عملکرد تیم‌ها دارد.
افزایش ارزش تیم ملی فوتبال ایران بعد از جام جهانی

به گزارش اقتصاد نیوز، براساس اعلام سایت ترانسفر مارکت، تیم ملی ایران، چند روز مانده به برگزاری جام جهانی 2018 روسیه در پایین‌ترین رتبه‌های جدول رده بندی باارزش‌ترین تیم‌های جام قرار داشت و در بین 32 تیم شرکت‌کننده، فقط عربستان، پاناما، پرو و کاستاریکا را پایین‌تر از خود می‌دید؛ تیم‌هایی که در پایان بازی‌هایشان، مجموعا 25 گل دریافت کردند و جمع امتیازاتشان از عدد 7 بالاتر نرفت. ارزش ایران پیش از سوت اولین مسابقه مقابل مراکش، حدود 38.3 میلیون پوند، معادل 50 میلیون و 266 هزار دلار برآورد شده بود اما بعد از سوت پایان آخرین مسابقه برابر پرتغال، در حالیکه ایران با چهار امتیاز از صعود به مرحله حذفی بازمانده بود، حدود 41 میلیون پوند، معادل 53 میلیون و 702 هزار دلار شد که افزایش 3.5 میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

از 23 بازیکن حاضر در تیم ملی، 13 بازیکن با رشد ارزش روبرو شدند که بیشترین تفاوت آن متعلق به علیرضا جهانبخش، آقای گل لیگ هلند با 19 میلیون دلار اختلاف نسبت به سال 2017 بود؛ جهانبخش حالا 21 میلیون دلار ارزش دارد. سردار آزمون هم دومین بازیکن باارزش ایران است و حدود 10.6 میلیون دلار می ارزد. ارزش 53.702 میلیون دلاری تیم ملی ایران بعد از مسابقات جام جهانی در حالی است که مجموع ارزش بازیکنان تیم ملی پس از جام جهانی از این رقم هم فراتر می رود و حدود 66 میلیون دلار می شود؛ مبلغی که هرچند به طور مستقیم به فوتبال ایران تزریق نمی شود اما به مرور تاثیر مثبت خود را در توسعه فوتبالی کشور نشان می دهد. در کنار این ارزش گذاری، فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هم حدود 400 میلیون دلار پاداش به تیم‌های حاضر در مسابقات پرداخت خواهد کرد که سهم ایران 8 میلیون دلار است که با دلار 4200 تومانی حدود 34 میلیارد تومان و با دلار غیررسمی 7500 تومانی حدود 60 میلیارد تومان می شود. سهم تیم قهرمان جام جهانی البته 38 میلیون دلار و تیم های دوم و سوم به ترتیب 28 و 22 میلیون دلار بود. تزریق پاداش 8 میلیارد دلاری فیفا به فوتبال ایران که البته به دلیل مشکلات مرتبط با تحریم های بانکی در زمان مناسب و به روش های معمول در اختیار ایران قرار نمی گیرد، می تواند در توسعه فوتبال کشور نقش داشته باشد. آمارهای سایت ترانسفر مارکت نشان می دهد تیم ملی ایران از نظر ارزش در رتبه چهارم بین پنج تیم آسیایی حاضر در جام جهانی قرار دارد؛ کره جنوبی 104.479 میلیون دلار، ژاپن 99.259 میلیون دلار، استرالیا 59.314 میلیون دلار و عربستان 22.215 میلیون دلار. با این همه، امتیاز تیم ایران در جام جهانی اندازه ژاپن صعود کرده به مرحله حذفی و بیشتر از سه تیم دیگر بود؛ عملکردی که بار دیگر ایران را در جایگاه بهترین تیم آسیا قرار داد.

سازندگی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید