لاریجانی: می‌توان استثنائاتی در قوانین لحاظ کرد اما قوانین مادر نباید تغییر کند

کدخبر: ۲۲۷۶۱۹
اقتصادنیوز؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی کشور این ضرورت را ایجاب می کند که در برخی امور تغییرات کوتاه مدت در نظر گرفته شود، گفت: نباید قوانین مادر هر روز تغییر کند اما برای مقطع فعلی ممکن است برخی تغییرات ضرورت داشته باشد.
لاریجانی: می‌توان استثنائاتی در قوانین لحاظ کرد اما قوانین مادر نباید تغییر کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ 

 علی لاریجانی امروز- یکشنبه- در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با محور بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد، افزود: شرایط فعلی کشور این ضرورت را ایجاب می کند که در برخی امور تغییرات کوتاه مدت در نظر گرفته شود، بنابراین نباید قوانین مادر هر روز تغییر کند، اما برای مقطع فعلی ممکن است برخی تغییرات ضرورت داشته باشد.

وی تصریح کرد: این که یک قانون مادر هر روز تغییر کند، برای کشور هزینه دارد، بنابراین باید سازوکاری در قانون لحاظ شود که در شرایط خاصی مانند امروز یک مرجع بتواند تغییرات را ایجاد کند. تغییراتی مانند لحاظ معافیت های مالیاتی که شاید این موضوعات را از طریق شورای هماهنگی قوا که توسط مقام معظم رهبری پشتیبانی می شود، پیگیری کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که به قوانین مادر دست زده نشود، اما به طور مثال برای یک سال می توان استثنائاتی در قوانین لحاظ کرد. در برخی از بخش ها مانند بهداشت و درمان باید مسائل تشریح شود، هر چه انگیزه کسانی که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند، بیشتر شود، بهتر است، بنابراین باید مالیات دهندگان در جریان خدماتدهی ناشی از پرداخت مالیات قرار بگیرند.

رییس قوه مقننه به ضرورت توجه به بخش های مختلف در توزیع درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: لیستی که وزارت بهداشت درخصوص جذب درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده آماده کرده باید حدودی داشته باشد تا به طور مثال وزیر اقتصاد برای امور دیگر کشور با مشکل کمبود منابع روبرو نشود، بنابراین باید مشخص شود که به طور مثال چند دهم از درآمدهای مالیاتی به بخش بهداشت اختصاص یابد تا در قانون بودجه تقسیمات لازم لحاظ شود، چرا که یکی از منابع بودجه درآمدهای مالیاتی است.

وی ادامه داد: توجه به انگیزه مند کردن مردم برای پرداخت مالیات بسیار مهم است و آنها باید در جریان مصرف منابع حاصل از مالیات قرار بگیرند. درخصوص اختصاص بخشی از درآمدهای مالیاتی به شهرداری ها نیز شورای عالی استان ها پیشنهاداتی داشتند که باید مطالعه شود، چرا که خیلی از شهرداری ها محتاج منابع هستند و باید سرپا بمانند.

**شرایط برای رونق تولید فراهم شود

رییس مجلس تصریح کرد: در هر صورت باید شرایط برای رونق تولید فراهم شود و نباید مانعی در زمینه رونق تولید وجود داشته باشد.

لاریجانی یادآور شد: برخی از معافیت های مالیاتی مناسب بود که می توان به معافیت مالیاتی در بخش صنایع دستی، کشاورزی، امور فرهنگی و روزنامه نگاری اشاره کرد.

وی همچنین گفت: لیست تغییرات درخصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را مشاهده کردم، برداشت بنده این است که کار عاقلانه و باتدبیری صورت گرفته و بخش های مختلف اقتصادی این تغییرات را قبول کرده اند و نمایندگان اتاق های بازرگانی و اصناف نیز در جریان موضوع هستند، بنابراین کار مهمی صورت گرفته چرا که بخش های تولیدی ساز وکار تغییرات در زمینه امور مالیاتی را پذیرفته اند.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: باید تصمیمات نهایی درخصوص لایحه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اتخاذ شود و بنده نیز تاکید کرده ام که این موضوع در اولویت کار مجلس قرار بگیرد، همچنین لایحه مربوط به صندوق مکانیزه فروش نیز در دستور کار است و همانطور که می دانید این دو لایحه لازم و ملزوم یکدیگرند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون اقتصادی وقت زیادی را درخصوص بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده صرف کردند تا قوانین، درست سامان یابد، البته این موضوع بسیار ضرورت داشت چرا که تمامی بخش های اقتصادی تحت تاثیر این بحث قرار می گیرند و نیاز به کار کارشناسی داشت.

وی به زحمات اعضای کمیسیون اقتصادی مخصوصاً محمود شکری و حسینی بحرینی اشاره کرد و ادامه داد: برخی از تصمیمات اتخاذ شده درخصوص لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده بسیار خوب بود و برای آینده این کار مهم است.

رییس مجلس افزود: اصلاحات انجام شده درخصوص ساماندهی مالیات بر ارزش افزوده، اصلاحات خیلی خوبی بود که به حذف تشخیص مالیات علی الرأس اشاره کرد یا اینکه به موضوع ماموران مالیاتی متخلف رسیدگی شد، اقدام خوبی بود، چرا که اینگونه تخلفات معمولا مورد اعتراض تولیدکنندگان قرار می گرفت. 

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که مراحل پایانی رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شود، چرا که این یکی از موضوعات مهم مجلس برای بررسی است، اما در کل نباید هر روز به قوانین مادر کشور دست زد، چرا که تجار و تولیدکنندگان باید قاعده کار را بدانند

وی ادامه داد: البته برای موانع استثنا در مدت محدود نیز باید تمهیدات لازم اندیشیده و اتخاذ شود، در هر صورت شرایط برای رونق اقتصادی باید فراهم شود.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید