شناسایی بهترین نقطه جهان برای رصد ماه گرفتگی قرن؛ احتمال حضور گسترده رصدگران در ایران

کدخبر: ۲۲۷۶۳۵
اقتصادنیوز: استاد برجسته نجوم دانشگاه تبریز اعلام کرد: تبریز بهترین و طلایی‌ ترین نقطه عرض جغرافیایی در جهان برای رصد طولانی‌ ترین ماه گرفتگی قرن حاضر در روز پنجم مردادماه است.
شناسایی بهترین نقطه جهان برای رصد ماه گرفتگی قرن؛ احتمال حضور گسترده رصدگران در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایران علی عجب‌شیری ‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ماه گرفتگی بزرگ روز جمعه 5 مرداد از ساعت 21 و 44 دقیقه آغاز و سحرگاه شنبه ششم مرداد به پایان می ‌رسد، اظهار داشت: این اتفاق نادر در تبریز از ساعت 24 و 15 ثانیه آغاز شده و در ساعت 24 و 51 دقیقه و 44 ثانیه به بیشترین میزان گرفتگی در این شهر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: کل ماه ‌گرفتگی در تبریز یک ساعت و 43 دقیقه و 11 ثانیه طول خواهد کشید و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌ گرفتگی در تبریز، ششم مرداد اتفاق خواهد افتاد.

عجب شیری زاده یادآور شد: در طولانی ‌ترین خسوف قرن 21، ماه از مرکز سایه زمین خواهد گذشت و در کل دنیا یعنی قاره های آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌های جنوبی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

وی از برگزاری کارگاه 2 روزه در حاشیه این رخداد علمی در تبریز خبر داد و گفت: در این کارگاه امکان شرکت برای تیم‌های حرفه‌ ای و افراد آماتور وجود دارد و متقاضیان می ‌توانند با مراجعه به سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز برای شرکت در کارگاه‌های نجوم اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، ماه گرفتگی پنجم مرداد 1397 برابر با 27 جولای 2018 یکی از خاص‌ ترین رویداد‌های نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه ‌گرفتگی می‌توان مریخ را از نزدیک ‌ترین فاصله مشاهده کرد.

در این ماه گرفتگی، ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می شود که نشان از آغاز گرفت است و سپس ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می رود تا در نهایت لبه ماه وارد تمام سایه زمین می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید