لاریجانی: به مذاکرات ادامه می‌دهیم / برخی چالش‌های اقتصادی ربطی به سر و صداهای ترامپ ندارد

کدخبر: ۲۲۷۶۴۱
اقتصادنیوز؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما تا جایی که توانستیم از طریق تعامل جلو رفتیم تا مردم تحت فشار قرار نگیرند. نمی دانم چقدر به نتیجه برسیم ولی تردید در این راستا جدی است ما همچنان مذاکرات را ادامه می دهیم.
لاریجانی: به مذاکرات ادامه می‌دهیم / برخی چالش‌های اقتصادی ربطی به سر و صداهای ترامپ ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ علی لاریجانی که روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سخن می گفت، افزود : جمهوری اسلامی ایران توانمندی دفاعی بالایی دارد و این توانمندی باعث صیانت از جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با بیان اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و همکارانش در این وزارتخانه در طول سال هایی که سکانداری وزارت خارجه را بر عهده داشتند خوب و حرفه ای عمل کردند، گفت: درست است که با 'فراز و فرودهای زیادی' مواجه بودند اما توانستند به خوبی وزارت خانه را ساماندهی کنند.

لاریجانی تحلیل هایی که در وزارت امور خارجه انجام می شود را دارای پختگی لازم دانست و افزود: در مسائل بین المللی و منطقه ای نیز هوشمندانه و با درک درست از واقعیات عمل شده است که جا دارد در این راستا از دوستان مان در وزارت امور خارجه قدردانی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید راه ها را طوری طی کنیم که فشاری به مردم و معیشت آنها وارد نشود و در تاریخ گذشته ایران به ندرت مشاهده شده، با خصمی مانند آمریکا گفت و گو شده باشد و البته دلایلی هم وجود داشت و بعد از پیروزی انقلاب نیز ایران به دلیل دشمنی ها آمریکا از مذاکرات ابا داشت.

لاریجانی عنوان کرد: اگر در آن زمان مذاکراتی هم رخ می داد کوتاه مدت و برای برخی مسائل منطقه ای بوده است. 

وی یادآور شد: گفت و گوهای ما با آمریکا درباره مسائل هسته ای در دو سال آخر دولت قبلی و با وساطت سلطان قابوس انجام شد که وی پیشنهاد داد مساله هسته ای ایران از طریق گفت و گو حل خواهد شد در آن زمان اختلافات هایی در داخل کشور و این موضوع وجود داشت ولی بنا بود که آمریکایی ها غنی سازی را بپذیرند. 

لاریجانی گفت : پس از مذاکرات ، سلطان قابوس در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که آمریکایی ها غنی سازی ایران را قبول دارند با اینکه سلطان قابوس مورد اعتماد و همکار ما در منطقه بوده و هست اما ما می خواستیم مقامات آمریکایی به صورت صریح و روشن نامه ای به ما بنویسند که نهایتا اوباما نامه ای را برای رهبری نوشت و در آنجا قید کرد غنی سازی را می پذیرد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: پس از آن دولت جدید ایران سر کار آمد و مذاکرات نفس گیرتر شد نزدیک به 32 جلسه شورای هسته ای تشکیل شد و مسیر به جایی رسید که نشان می داد که ایران می تواند از فرصت ها استفاده کند و می توان از فشارها به ایران کاست.

وی تصریح کرد: در آن زمان گفت و گوهای تلفنی میان ظریف و وزیر خارجه آمریکا به شدت زیاد و داغ شده بود به طوری که بحث «جان» و «جواد» گفت و گویی شده بود.

لاریجانی افزود: ایران از همان زمان به تعهداتش عمل کرد ولی آنان از همان ابتدا تعلل کردند تا اینکه این موجود جدید (ترامپ) روی کار آمد و از برجام خارج شد در حالی که ایران به تعهداتش همواره عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا اتحادیه اروپا به ما گفت با اینکه می دانید شما حق دارید از برجام خارج شوید ولی می خواهیم زمانی را بگذارید تا توافق هسته ای زنده بماند. درعین حال که ما به این موضوع تردید داشتیم ولی به نظر می رسید که باید این مسیر را دنبال کنیم تا فشارهای اقتصادی به ما وارد نشود.

لاریجانی افزود: ما تا جایی که توانستیم از طریق تعامل جلو رفتیم تا مردم تحت فشار قرار نگیرند. نمی دانم چقدر به نتیجه برسیم ولی تردید در این راستا جدی است ما همچنان مذاکرات را ادامه می دهیم. 

وی تاکید کرد: تلاش ما این بود که دستاوردهای دولت در حوزه هسته ای محفوظ بماند و کشورمان حرکت رو به جلو داشته باشد و فشار اقتصادی به مردم وارد نشود.

لاریجانی اظهار داشت: اروپایی ها کلیاتی را در گفت و گوها به ما بیان کردند ولی درعین ما چیز خاصی را مشاهده نمی کینم در حوزه بانکی و نفت به دستاورد روشن و عملیاتی نرسیده ایم و در همکارهای بانکی غیر از بانک مرکزی فضا مشخص نیست و نمی توان کشور را معطل این حرف های کلی گذاشت.

وی گفت: ما نیروهای متخصص زیادی داریم و ظرفیت های خوبی برای گشایش اقتصادی وجود دارد البته ما یکسری چالش ها در حوزه اقتصاد داریم که ربطی به سر و صداهای ترامپ ندارد برای مثال حوزه صندوق های بازنشستگی که مشکلات زیادی دارند و باید سر پا شوند.

لاریجانی افزود: اگر مشکلاتشان حل نشود ظرف 10 سال آینده باید بیش از 50 درصد بودجه کشور را به آنها اختصاص دهیم؛ آنها گاهی هیاهو می کنند که ما مشکلات اقتصادی ایران را ایجاد کردیم در حالی که چنین چیزی نیست.

وقتی ما شاهدیم رشد نقدینگی ظرف 5 سال اخیر 3 برابر شده اینها ربطی به آمریکا ندارد ما باید واقعیت ها را بیان کنیم و حریف را خیلی قوی نپنداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید وارد دوره بازسازی اقتصاد ایران شویم؛ باید توجه مان به درون باشد و به آوردگاه های درونی توجه کنیم و همچنین امروز باید زمینه اشتغال فراهم شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در طول سال های اخیر محور حرکت ایران در مسائل منطقه ای دفع تروریسم چه در عراق و چه در سوریه بوده است. 

وی افزود: ما از همان ابتدا معتقد بودیم مساله سوریه باید از طریق گفت و گوهای سیاسی حل شود زیرا ناامنی در منطقه را برای امنیت کشورمان مضر می دانستیم. 

لاریجانی به حادثه مریوان و شهادت 11 نفر از نیروهای نظامی کشورمان در این حادثه تروریستی اشاره کرد و گفت: ما با اینگونه مسائل در شرق، شمال غرب و جنوبی شرقی کشور مواجه هستیم . سپاه در این مکان ها مستقر است خوب کار می کند و نمی گذارد دشمنان تحرکی کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت جمهوری اسلامی اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: ما به جای اینکه در ایران با دشمنان بجنگیم در خارج از مرزهایمان جنگیدیم و امنیت امروز کشورمان را ایجاد کردیم. 

لاریجانی اظهار داشت: امروز رژیم صهیونیستی کمک های زیادی به جبهه النصره می کند و در منطقه مساله ساز شده است. در حوزه بین المللی با رفتارهایی که آمریکایی ها انجام می دهند در دوره جهالت بین المللی به سر می بریم . این رفتارها نه تنها با ایران بلکه با بسیاری از کشور جاهلانه است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطعا ما در مساله هسته ای طبق معاهده ای که داریم جلو می رویم و دیپلماسی پیش روی ما باید از کارآمدی مناسب و فراگیر برخوردار باشد. 

لاریجانی خطاب به سفیران و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور گفت: شما باید چریک های کت و شلواری ای شوید که در کتاب هنر تحریم ها به آن اشاره شده است و از طریق دیپلماسی اقدامات خوبی را انجام دهید. 

وی با تاکید بر اینکه همسایگان ایران برایمان عزیز هستند، اظهار داشت: همسایگان کشورمان نباید نسبت به ما سوءتفاهمی داشته باشند، اگر سوءتفاهمی وجود دارد باید رفع شود. در این شرایط ما باید بیشتر مراوده کنیم و وظیفه ما است که سوءتفاهمان را رفع کنید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در وزارت خارجه باید به موضوع حقوق بشر توجه شود، تصریح کرد: برخی اصلاحات را می توان در داخل داشت برای مثال اصلاحاتی که مربوط به قانون اعدام بود و توسط مجلس انجام شد. وزارت خارجه باید در حوزه حقوق بشر فعال تر شود و این موضوع را دنبال کند. 

وی در مورد ایرانیان خارج از کشور اضافه کرد: ما باید ایرانیان خارج از کشور را فعال کنیم تا به وطن خود کمک کنند و زمینه فعالیت آنها را فراهم سازیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: در جمهوری اسلامی ایران قبول دارند همکاری ها با اروپا ادامه یابد. آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم، فعالانه این موضوع را دنبال می کند و اقدامات به خوبی جلو خواهد رفت. 

رئیس قوه مقننه افزود: در اروپا برخی کشورها علاقه مندتر به ارتباط با ایران هستند. همچنین در کشورهای شرقی مانند هند، روسیه، چین، مالزی و اندونزی رویکرد مثبتی نسبت به ایران وجود دارد. 

لاریجانی بیان داشت: ما گفت و گوهای خوبی با هندی ها روس ها و چینی ها داشته ایم و چینی شریک نخست ما در حوزه های اقتصادی و تجاری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید