نگهداری کتاب‌های اخوان‌المسلمین در عربستان ممنوع شد

کدخبر: ۲۲۸۵۷۹
اقتصادنیوز: وزارت اطلاع رسانی عربستان با صدور بیانیه ای ورود ، چاپ ، توزیع و حتی نگهداری کتابهای مربوط به جنبش اخوان المسلمین در کتابخانه ها را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این وزارت خانه سعودی در بیانیه خود اعلام کرد که بازرسان تمامی کتابخانه ها و مراکز چاپ و نشر را بررسی و در صورت مشاهده تخلف از این قانون ، متخلفین را به مراکز قضایی معرفی خواهند کرد.

از زمان روی کار آمدن 'سلمان بن عبدالعزیز' در عربستان مبارزه با اخوان المسلمین افزایش یافته است . دولت سعودی این مبارزه را با حمایت از کودتا علیه 'محمد مرسی' رییس جمهوری اخوانی مصر آغاز و با تروریستی معرفی کردن این جنبش ادامه داده است .

دولت سعودی پیشتر، اخوان المسلمین را جزو گروههای تروریستی و هم ردیف با گروههای مانند القاعده و داعش معرفی کرد.

'محمد بن سلمان ' ولیعهد سعودی نوامبر گذشته در گفت وگو با مجله 'تایم' آمریکا با تاکید بر اینکه اخوان المسلمین یک گروه تروریستی است، ادعا کرد که این جریان خطرناک ترین گروه جهان در یک صد سال اخیر محسوب می شوند. 

او همچنین در گفت و گو با مجله آمریکایی 'آتلانتیک' با بیان این ادعا که رهبران داعش و القاعده از اعضای اخوان المسلمین بودند ، گفت : اخوان المسلمین می خواهد دموکراسی را برای نشر خلافت به کار گیرد. 

اخوان المسلمین در واکنش به این مواضع طی بیانیه ای اعلام کرد :دروغ های ولیعهد سعودی و تلاش برای مرتبط کردن گروه اخوان به تروریسم، صرفا تلاش شکست خورده ای است برای این که جواز رسیدن به قدرت را از صهیونیست های آمریکایی، نه از روی لیاقت، بلکه با امتیازدهی های خفت بار، دریافت کند.

اخوان المسلمین در این بیانیه افزود: کاری که سران سعودی به ویژه بن سلمان اکنون انجام می دهند، سرباز زدن از وظیفه دینی و ملی و افکندن مردم در باطل، کشتار غیرنظامیان، محاصره برادران، همدستی و سرقت اراضی، چشم پوشی از قدس و تحکیم روابط با صهیونیست ها است.

اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام‌گرای سنی است که در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد و می توان آن را بزرگترین گروه سیاسی سنی در جهان به شمار آورد.

این جنبش در سال 1928 میلادی (1307 شمسی) در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری 'حسن البنا' بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد.

این جنبش به تأثیر از اندیشه‌های 'سید قطب' اندیشمند اسلامی، 'محمد الغزالی' مبلغ اسلامی، 'سید جمال‌الدین اسدآبادی' و 'محمد عبده' در پاسخ به انحطاط داخلی مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید