در تنگه باب‌المندب چه خبر است؟/ فاز جدید جدال ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۲۹۰۰۸
اقتصادنیوز: فرار به جلو از نوع سعودی ها در باب المندب نمی تواند آنها را به نتیجه لازم که به تنش کشیدن ایران است برسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، عربستان در پی اهداف جدیدی در دریای سرخ و تنگه باب المندب است. این موضوع را هم عربستان و هم امارات که تلاش بسیاری کردند انصارالله را در یمن زمین گیر کنند و هم قدرت های بزرگ حامی عربستان چون ایالات متحده دریافته است که یمن راه حل نظامی ندارد. این موضوع نه بخاطر این است که حوثی ها نیروهای بسیار کارکشته ای هستند که البته در شجاعت و جنگ جو بودن آنها شکی نیست، اما ژئوپلتیک و شکل جغرافیایی این منطقه، باعث شده است از دیرباز حمله نظامی و تصرف این محدوده به آسانی آنچه سعودی ها می اندیشند نباشد. از این رو آنها در برهه های مختلف، به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از وضعیت پیش آمده به جای اعتراف به این موضوع در پیش گرفته اند. 

باب‌المندب تنگه ای استراتژیک

تنگه باب‌المَندَب یک تنگه آبی است در قسمت جنوبی دریای سرخ که این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند می‌پیوندد. کشتی‌هایی که از طرف اقیانوس هند می‌آیند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند.

تنگه باب‌المندب میان یمن در شبه جزیره عربستان، و جیبوتی و اریتره در شاخ آفریقا قرار گرفته‌است.

در سال ۲۰۰۶ کشتی‌های نفت‌کش روزانه حدود ۳٫۳ میلیون بشکه نفت را از این تنگه عبور دادند. کل نفت حمل‌شده توسط کشتی‌های نفتکش در آن سال ۴۳ میلیون بشکه در روز بود.

بازی جدید سعودی ها

گسترش جنگ به بندر حدیده و ایجاد فشار به مردم یمن یکی از این موضوعات بود. نیروهای اماراتی و عربستانی در حمله به بندر حدیده با شکست جدی مواجه شده‌اند و توطئه اماراتی و سعودی که بنا بود به مردم یمن از طریق حدیده تحمیل شود جلوی آن گرفته است. باید تاکید کرد که بندر حدیده تنها منفذ حیاتی برای مردم یمن در راستای مقابله با جنایات سعودی‌ها محسوب می‌شد و ائتلاف سعودی، اماراتی تلاش کردند که این منفذ را نیز مسدود کنند تا اجازه ندهند مواد اولیه از جمله آب و غذا به مردم برسد تا اراده خود را به مردم تحمیل کنند، اما در این امر نیز با شکست مواجه شدند.

این روند و همچنین جدال لفظی ایران و امریکا در رابطه با امنیت انرژی و صادرات نفت باعث شده است عربستان بازی جدیدی را پیش بگیرد. در حالی که انصارالله یک ناوچه جنگی را مورد هدف قرار داد سعودی ها با قلب واقعیت، تلاش کردند موضوع را منحرف کرده و سناریوی جدیدی را پی بگیرند. رسانه های سعودی پس از هدف قرار گرفتن ناوچه عربستان به این شکل موضوع را رسانه ای کردند که امنیت تنگه باب‌المندب با عرض ٢٠ کیلومتر که روزانه معبر ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی بازارهای جهانی است، به خطر افتاده است. این خط خبری است که رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی تلاش می‌کنند به جهانیان برسانند.  

هدف سعودی ها این است که با پشتیبانی ایالات متحده موضوع هشدار ایران را به مسئله و بحرانی جهانی تبدیل کرده و شکست و انفعال خود در مقابل انصارالله و فقر و بیماری یمنی ها را که با فشار و حملات آنها باعث شده از ذهن جهانیان خارج کند.

 شبکه المسیره یمن در توضیح حمله صبح چهارشنبه، هدف این حمله را یک ناو جنگی سعودی به نام دمام اعلام و تاکید کرد که این حمله با استفاده از موشک انجام شده است. ساعاتی بعد خبرگزاری صبای یمن هم خبر داد که حمله دیگری به یک ناوچه نظامی ائتلاف از طریق بندر دریهمی، در جنوب بندر بزرگ حدیده هدف حمله نظامیان یمنی قرار گرفته است. بر اساس روایت پایتخت پادشاهی عربستان سعودی، شبه‌نظامیان حوثی یمن عملیاتی برای حمله به دو نفتکش سعودی انجام داده‌اند که یک حمله خنثی شده و به نفتکش دیگر خساراتی جزیی وارد شده است.

 کیت جانسون، خبرنگار حوزه اقتصاد جغرافیایی فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد: «بعد از تغییر ادبیات ایران مبنی بر توانایی بستن تنگه‌ها، عربستان سعودی به دلایل مختلفی، کاملا نشان داده است که آماده است در این میدان بازی کند. در شرایطی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن، ادعا می‌کند که حمله حوثی‌ها شکست خورده و فقط یکی از نفتکش‌ها آسیب جزیی دیده است، اما عربستان بلافاصله اطلاعیه می‌دهد که کلیه صادرات نفت خود را از تنگه باب‌المندب قطع کرده است. ریاض در گذشته، با تهدیدهایی بسیار بزرگ‌تر از این برای صادرات نفتش مواجه شده است، اما هیچگاه چنین واکنشی نشان نداده است. 

حال باید منتظر ادامه بازی از سوی سعودی ها باشیم. آیا آنها توان این را خواهد داشت ایران را به این تنش و فرار به جلو بکشانند یا نه. 

ایران بیش از همه حامی امنیت انرژی و عبور و مرور سهل نفت در همه نقاط است. اما تهدید و هشدار او تهدید به حمله نیست. تهدید به دفاع است که با حمله متفاوت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید