بررسی جغرافیایی فوتبالیست های خارجی حاضر در ایران

کدخبر: ۲۲۹۳۷۷
اقتصادنیوز: با پیوستن یوکیا سوگیتا بازیکن ژاپنی به تراکتورسازی تعداد کشورهایی که به سطح اول فوتبال ایران بازیکن صادر کرده‌اند به ۷۶ رسید.
بررسی جغرافیایی فوتبالیست های خارجی حاضر در ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، سابقه حضور بازیکنان خارجی در ایران تقریبا به اندازه قدمت فوتبال در کشورمان است. اسناد تاریخی بیانگر آن است که اولین بازیکن خارجی فوتبال ایران، پیرکارلو از لهستان است که در دهه ۲۰ به خاطر جنگ جهانی دوم به ایران پناهنده و در باشگاه دوچرخه‌سواران مشغول به فعالیت شد.

با حرفه‌ای‌تر شدن فوتبال در ایران حضور بازیکنان خارجی در دوره‌های آخر لیگ تخت‌جمشید پررنگ‌تر شد و بازیکنانی نظیر ویلیام مک لوری و  آلن ویتل به فوتبال ایران و پرسپولیس پیوستند. شاید بتوان از آلن ویتل به عنوان پرافتخارترین بازیکن خارجی شاغل در ایران یاد کرد که قبل از بازی در ایران سابقه قهرمانی با اورتون در لیگ انگلیس داشت.

با ایجاد وقفه در برگزاری لیگ در سالهای دهه ۶۰ روند ورود بازیکنان خارجی در ایران نیز معلق شد تا اینکه در دهه هفتاد با حضور آرمناک پطروسیان، لئون استپانیان، مهند مهدی النداوی مهاجم عراقی در صنعت نفت و رافت قلی‌اف در استقلال دوباره درهای فوتبال ایران به روی بازیکنان خارجی باز شد.

برزیل؛ بازار اول

با آغاز لیگ برتر، حضور بازیکنان خارجی، پررنگ و پررنگ‌تر شد. این بازیکنان با کیفیت‌های متفاوتی جذب فوتبال ایران شدند. برخی از این بازیکنان به تنهایی نقش به سزایی در قهرمانی و موفقیت تیمشان داشته و بعضی دیگر به جز خسارت مالی و تشکیل پرونده در فیفا آورده دیگری برای فوتبال ایران نداشتند

کشور برزیل بزرگترین صادرکننده فوتبالیست در دنیا محسوب می شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.تاکنون بیش از ۱۰۰ بازیکن از کشور برزیل به فوتبال ایران صادر شده و با اختلاف در این نظر در فوتبال ایران اول است. بازیکنان شاخصی نظیر ادینیو، جان واریو،پریرا از فوتبال برزیل در ایران، چهره موفقی از خود به جای گذاشتند. بازیکنان پر حرف و حدیث برزیلی نظیر دی‌کارمو چند صباحی در فوتبال ایران بازی کردند.

پس از برزیل دو کشور همسایه، ارمنستان و عراق بیشترین بازیکن را به ایران صادر کردند. از این دو کشور بیش از ۲۰ بازیکن وارد ایران شدند. با توجه به عدم ثبات کشور عراق در سال‌های گذشته اکثر بازیکنان شاخص این کشور، مثل جاسم کرار، ابولهیل و عمادرضا در سالهای اوج خود در فوتبال ایران حضور داشتند.

به جز عراق و ارمنستان از کشورهای منطقه، بازیکنان جمهوری آذربایجان، گرجستان،ازبکستان، سوریه حضور پررنگی در لیگ ایران داشتند و از لبنان،ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، کویت و فلسطین نیز بازیکنانی در فوتبال ایران به چشم می‌خورد.

از قاره اروپا بیشتر، بازیکنان از کشورهای بلوک شرق، نظیر کرواسی، صربستان و بوسنی مایل به حضور در ایران بودند و از کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس و هلند کمتر به فوتبال ایران آمدند.

در بین کشورهای آفریقایی نیز، کامرون و نیجریه و مالی بیشترین صادرات را به فوتبال ایران داشتند که جنجالی‌ترین آن رافائل ادرهو بازیکن نیجریه‌ای سابق پرسپولیس است که باعث کسر ۶ امتیاز از این تیم شد.

استرالیا نیز یکی از بدترین صادرکننده بازیکن به ایران است. از این کشور ۴ بازیکن به ایران آمده که آخرین مورد آن آنتوان گولچ بود که بدون حتی یک دقیقه بازی کردن برای پرسپولیس، هزینه مالی سنگینی به این تیم وارد کرد. قبل از گولچ، ویلیام ردی نیز در استقلال حضور داشت که عقد و فسخ قرارداد استقلال با این بازیکن با دردسرهای زیادی همراه بود و این دروازه‌بان استرالیایی نیز بدون بازی از جمع آبی‌پوشان جدا شد. دو بازیکن استرالیایی دیگر در سپاهان و مس‌، فرصت بازی چندانی پیدا نکردند.

 سوگیتا  اولین بازیکن از شرق دور نیست که پا به فوتبال ایران گذاشته  و پیش از این کیم گوی هیان از کره‌جنوبی  در صنعت نفت آبادان سابقه حضور داشت.

به جز کشورهایی که در خصوص آن به تفضیل صحبت شد.بازیکنانی از کشورهای کمتر شناخته شده نظیر، کیپ ورد، گینه استوایی،تیمور شرقی و... نیز در فوتبال ایران بازی کردند

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید