موافقان و مخالفان پیشنهاد ترامپ به ایران/ عقب‌نشینی، مهره‌چینی خوب یا...

کدخبر: ۲۲۹۴۷۵
اقتصادنیوز: چرخش موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و اعلام آمادگی مجدد برای گفت وگو با مقام‌های ارشد ایران، واکنش‌های متفاوتی را در میان رسانه ها و سیاستمداران خارجی به همراه داشت؛ منتقدان وی را گرفتار در «بحران خودساخته» خواندند و هوادارانش موضع سیاسی او را ستودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا که اردیبهشت ماه با خروج از برجام، به جامعه جهانی دهن‌کجی کرده بود؛ روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته از آمادگی خود برای دیدار و مذاکره با مقام های ایران سخن گفت.

ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا حاضرشده بود،درپاسخ به سوالی در این رابطه گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت وگو با مقام‌های ایرانی است.

این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را در میان سیاستمداران آمریکایی به دنبال داشت.

«جان گارمندی» نماینده مجلس آمریکا ازحزب دمکرات درگفت وگو با شبکه تلویزیونی«سی ان ان» گفت که اختلاف ها باایران را«بحران خودساخته» ترامپ می داند.

وی در این رابطه تصریح کرد:رئیس جمهوری احتمالا خودش را زرنگ می‌پندارد و گمان می‌کند که می‌تواند بدون هرگونه گفت وگوی قبلی، نشستی با رهبران ایران تدارک ببیند.

این نماینده با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، آن را مسبب ایجاد مشکلات جدی دیپلماتیک دانست وافزود: ما پیش از این توافق هسته‌ای را داشتیم […] که نظارت‌ شدیدی روی فعالیت‌های ایران ایجاد کرده بود. اکنون این‌‌ نظارت ها به شدت مختل شده است.

شاید مهم ترین بخش اظهارات روز دوشنبه ترامپ که مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت، پیشنهاد او برای دیدار «بدون هرگونه پیش شرط» با سران ایران بود؛ رویکردی که ساعتی بعد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا آن را زیر سوال برد.

پمپئو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» باز هم شرط‌هایی برای دیدار سیاستمداران ایران و آمریکا گذاشت و گفت: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد.

این اظهارات از دید رسانه‌هایی چون«بلومبرگ» و «آسوشیتدپرس» به عقب نشینی ضمنی کاخ سفید و ارسال سیگنال‌های متناقض تعبیر شد.

«باب منندز»سناتور ارشد دمکرات ازجمله مقام هایی بود که به این موضوع توجه نشان داد و اظهارات ترامپ را به «یک نسخه ضررآفرین دیگر» تعبیر کرد.

منندز به خبرنگاران گفت: این هم مانند کره شمالی است؛ بدون پیش‌شرط و بدون آمادگی. نتیجه چه شد؟

سخنان ترامپ اما موافقانی هم داشت. 

«باب کورکر»رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «داین فاینستاین» سناتور قدیمی دمکرات از جمله افرادی بودند که در گفت وگو با رسانه ها، موضع ترامپ را ستودند.

در همین رابطه، «تام روگان» تحلیلگر علوم سیاسی در یادداشتی در تارنمای خبری «واشنگتن اگزمینر»نوشت: رئیس جمهور ترامپ به خاطر اعلام آمادگی برای دیدار با همتای ایرانی خود مستحق تشویق است. 

وی گفت که معتقد است «اگر ترامپ مهره‌ها را خوب بچیند، ممکن است بتواند به توافق جدیدی با ایران برسد».

در میان مقام‌های ایرانی اما یکی از نخستین واکنش‌ها را «حمید ابوطالبی» مشاور رئیس جمهوری داشت.

ابوطالبی در صفحه توئیتر خود نوشت: کسانی که به گفت وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

وی ادامه داد: گفت وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور در سازمان ملل متحد در 1392 بر این باور استوار بود که می توان با التزام به ابزار گفت وگو، در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت وگو است؛ باید آن را پذیرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید