دیپلمات ایرانی: ایران باید از پیشنهاد ترامپ استقبال کند

کدخبر: ۲۲۹۵۵۱
اقتصادنیوز: قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است ایران باید از پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط استقبال کند؛ البته این استقبال به معنای آغاز فوری مذاکره نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شب گذشته در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیرایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «چه‌طور می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد»، پاسخ داد: «البته که حاضرم با آنها ملاقات کنم. هروقت که بخواهند. نمی‌دانم آنها آماده باشند. هیچ پیش‌شرطی نداریم.هروقت بخواهند. هم برای آنها خوب است،هم دنیا.» ترامپ اضافه کرد: «این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است.»

محبعلی در گفت و گو با «انتخاب»، در خصوص این پیشنهاد ترامپ گفت: فکر می کنم باید از پیشنهاد ترامپ استقبال کرد. حتی اگر این پیشنهاد را به خاطر تبلیغاتی مطرح کرده باشد، باز هم استقبال از آن حتما به نفع ایران است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: البته استقبال از پیشنهاد مذاکره ترامپ، به معنای این نیست که این مذاکره بلافاصله شروع شود. موضوع این است که ترامپ می خواهد در دنیا این موضوع را مطرح کند که خود فردی صلح طلب است ولی این طرف ایرانی است که از آن استقبال نمی کند. استقبال از پیشنهاد ترامپ می تواند این نگاه در دنیا را تغییر دهد.

محبعلی افزود: در صورت استقبال دو طرف از مذاکره، می توان در سفر وزیر خارجه عمان به تهران، چنین موضوعی را مطرح کرد و شهری مانند مسقط، ژنو یا وین را برای آغاز مذاکرات در سطح کارشناسی پیشنهاد کرد.

او ادامه داد: در مذاکرات کارشناسی، مشخص می شود که مذاکره باید درباره چه موضوعاتی برگزار شود. طبعا در این شرایط طرف ایرانی باید برجام را خارج از مذاکرات قرار دهد و موضوعات دیگر را که می تواند از احتمال درگیری و جنگ بین دو کشور جلوگیری کند در مذاکرات بگنجاند.

محبعلی ادامه داد: چنین اتفاقی می تواند به بازار ارز شوک وارد کرده مشتریان نفتی ما را نیز به بهبود اوضاع امیدوار کند. حتی چنین رویدادی می تواند تشویقی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران باشد و از طرفی، موضع ایران در مذاکرات با اروپا را نیز بالا ببرد.

محبعلی درباره پیش بینی خود از واکنش ایران به پیشنهاد ترامپ گفت: من این موضوعات و مکانیسم های حل و فصل اختلاف را به عنوان کارشناس عنوان می کنم؛ طبیعتا مسئولین کشور با توجه به ابزارها و شرایطی که در اختیار دارند در این مورد تصمیم خواهند گرفت. تصور می کنم اکنون فرصت مناسبیاست که با استقبال از این موضوع، ابزارهایی را که در اختیار داریم در مذاکرات «نقد» کنیم؛ چراکه اگر این ابزارها در کمذاکرات نقد نشوند عملا کارایی نخواهند داشت.

او درباره اظهارات ضبط شده پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که پس از صحبت های ترامپ پحخش شد و در آن شروطی برای مذاکره مطرح شده بود، گفت: البته این مصاحبه ضبط شده بود؛ ولی حتی اگر این موضوع را هم در نظر نگیریم، ما باید موضع بالاترین سطح در آن کشور یعنی رییس جمهور را در نظر بگیریم. حتی اگر اختلافاتی در این زمینه در میان مسئولان بلندپایه آمریکایی وجود داشته باشد، تفاوتی برای ما ندارد و این موضوع حتی به نفع ماست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید