قوی تر شدن موضع ایران با عقب نشینی رئیس جمهور آمریکا

کدخبر: ۲۲۹۹۱۲
اقتصاد نیوز: روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: هوشمندی سیاسی و قدرت بازدارندگی ایران در مقابل تهدیدهای آمریکا، موجب بازنگری واشنگتن در تهدیدهایش شد و عقب نشینی رئیس جهموری این کشور موضع ایران را قوی تر کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه امروز چهارشنبه در این مطلب افزود: هیچ کس نمی تواند دونالد ترامپ را بشناسد و نوع رفتار او به خصوص قلدری هایش را پیش بینی کند به جز ایرانی ها که به اعلام آمادگی وی برای مذاکره با تهران پاسخ قاطع و کوبنده ای دادند.

وی یادآور شد که ترامپ دیدار با ایرانی ها را مطلوب برای آنها و مطلوب برای آمریکا و برای همه جهان دانست به خصوص اگر دو طرف بتوانند در مذاکرات به نتایجی دست یابند.

«گَرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که در صورت تغییرات ملموس در رفتارهای ایران، آمریکا آماده برداشتن تحریم های ایران و بازگرداندن روابط دیپلماتیک و تجاری بین المللی ایران و ادامه فعالیت های آن در زمینه تکنولوژی و بازگرداندن اقتصاد ایران به نظام جدید بین المللی است.

این تحلیلگر پرسش اصلی را دلایل حاتم بخشی آمریکا و تغییر لحن تهدید آمیزش در برابر ایران و دعوت به گفت و گو بدون پیش شرط می داند در حالی که پیش از این علیه ایران اعلام تحریم و تهدید کرد مانع فروش نفت ایران می شود و از عربستان خواست تولید دو میلیون بشکه اضافی را در روز برای جبران کمبود نفت در پیش گیرد.

عطوان اضافه کرد که پاسخ ایران به دعوت ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط، مضحک دانستن این خواسته و تعیین شرط بازگشت به توافق هسته ای و متوقف کردن تحریم های اقتصادی علیه ایران بود.

این تحلیلگر نوشت که راهبرد ترامپ دیگر برای مبتدی ترین کارشناسان سیاسی نیز قابل پیش بینی است، وی ابتدا به شدت تهدید می کند و سنگ های بزرگی برمی دارد تا طرف مقابل را پای میز مذاکره بکشاند و سپس از نقطه اوج پایین می آید . این مرد در واقع کفتار بی دندان است و جرات ورود به جنگ را ندارد در واقع شخصی که جز معاملات تجاری نمی داند، نمی تواند جنگ آزمایی کند.

عطوان تحلیل کرد که تغییر در لحن ترامپ نسبت به ایران پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهوری آ مریکا دریافت که تهدیداتش برای فلج کردن اقتصادی ایران، اشاره تلویحی به حمله نظامی به این کشور و تصمیم به ایجاد ناتوی عربی که اسرائیل نیز جزئی از آن باشد، ایران را نترساند بلکه در واکنش به آن به هم پیمانان خود در یمن چراغ سبز نشان داد تا با موشک به سمت ناوچه و نفتکش های سعودی در نزدیکی باب المندب حمله کنند تا این هشدار را به آمریکا و متحدانش بدهد که بیشتر خطوط نفتی بین المللی و نیمی از صادرات نفت جهان تحت کنترل ایران و متحدان آن است.

عطوان افزود که ترامپ تنها برای حکام عرب به ویژه در حاشیه خلیج فارس شیر است و می تواند اوامر خود را به آن دیکته و میلیارد ها دلار از آنها گرو کشی کند فقط به این بهانه که باید بهای امنیت خود را به آمریکا بپردازند چرا که بر اساس تز ترامپ این کشورها بدون حمایت واشنگتن یک هفته نیز دوام نمی آورند.

وی بیان داشت که ترامپ بعد از تهدیدهای «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به این که جنگ با کشورش مادر جنگ ها خواهد بود و هشدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس این کشور به اینکه اگر آمریکا جنگ را آغاز کند پایانش را ایران تعیین خواهد کرد و اینکه بستن تنگه راهبردی هرمز بخش کوچکی از پاسخ تهران خواهد بود، از تهدید کردن ایران عقب نشست.

عطوان نوشت که رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر رسوایی های جنسی و عملکرد بد و خفت بار خود در داخل آمریکا در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی فنلاند نیز مانند شاگردی ترسو در برابر استاد خود ظاهر و اقرار کرد که آمریکا در جنگ سوریه 70 میلیارد دلار را بیهوده تلف کرده است.

وی افزود: ترامپ در واقع اعتراف کرد که آمریکا 70 میلیارد دلار در سوریه در برابر روسیه، سوریه و ایران و حزب الله متحمل زیان و خسارت شده همانطور که پس از 17 سال جنگ در افغانستان پیروز نشد و اکنون نمی داند که چگونه از آن خارج شود و در حال حاضر با طالبان در دوحه به منظور کاهش خسارت های خود مذاکره می کند و بابت این جنگ به منفورین کشور جهان تبدیل شده است. 

این تحلیلگر یاد آور شد که روحانی هشت بار درخواست ترامپ برای دیدار را رد می کند به این دلیل که ایران به آمریکا که حتی به تعهد و امضای خود در توافق هسته ای پایبند نیست اطمینان ندارد و این در واقع فرق بزرگ میان مقام های ایرانی با حکام عرب است.

عطوان اضافه کرد که بعید نیست ایران از خود انعطاف پذیری نشان دهد و با این کشور وارد مذاکره شود همانطور که پس از پنج سال مذاکره به توافق هسته ای با قدرت های جهانی دست یافت. برخی از اعراب در ابتدا به این توافق اعتراض داشتند اما بعد به خروج ترامپ از توافق هسته ای انتقاده کرده و خواستار حفظ آن شدند تا از عواقب و نتایج خروج آمریکا از این توافق به ویژه مسابقه تسلیحاتی هسته ای در منطقه که به دلیل پیشرفت هایی که ایران در این زمینه داشت قطعا به نفع این کشور بود، دور بمانند. 

عطوان یاد آور شد که «کیم جون اون» رهبر کره شمالی در گفت و گو با ترامپ در سنگاپور بسیار سربلند بود در حالی که بسیاری معتقد بودند در برابر فشارهای آمریکا تسلیم خواهد شد اما پیش از آن روزنامه واشنگتن پست افشا کرده بود که کره شمالی سامانه موشکی بسیار پیشرفته ای را به زرادخانه خود اضافه خواهد کرد که به کمک آن می تواند عمق آمریکا را هدف حمله قرار دهد در نتیجه ترامپ نیز زبان خود را قورت داد و سکوت اختیار کرد.

عطوان نوشت که اعضای ناتوی عربی که ترامپ دستور به تشکیل آن با هماهنگی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی داده و هدف آن مقابله با ایران است، این تغییر موضع رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم آن برای گفت و گو با تهران بدون پیش شرط را دنبال می کنند و چه بسا نیز بسیار ناراحتند که هدف آنها برای حمله آمریکا و اسرائیل به ایران و نابودی آن محقق نشده و بیهوده صدها میلیارد دلار را برای خرید موشک ها و جنگنده ها به منظور مشارکت در این حمله هزینه کردند.

عطوان از حکام عرب که ثروت های خود را بی جهت برای حمله به ایران هدر می دهند تا این کشور را به دست آمریکا و اسرائیل به عراق، سوریه، یمن و لیبی تبدیل کنند خواست از ایران و کره شمالی و هوشمندی سیاسی آن ها که نشان از کرامت و عزت نفس دارد درس بگیرند که این یکی از راه های اصلی برای تبلور طرح عربی متحد و تحقق بخش توازن راهبردی در منطقه و ایجاد یک قدرت بازدارنده عربی- منطقه ای موثر در برابر اسرائیل و حتی توازن قوا با ایران است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید