اوضاع وارد کنندگان لوازم آرایش نیز خراب است

کدخبر: ۲۳۰۹۹۷
اقتصاد نیوز:مثل خیلی از بخش‌های بازار که این روزها اوضاع مساعدی ندارند، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی هم خیلی خوب نیست. این را فروشندگان و واردکنندگان این محصولات می‌گویند. محصولاتی که اکثرا وارداتی هستند و نوسانات قیمت دلار و سایر ارزها تأثیر مستقیم روی آنها دارد.
اوضاع وارد کنندگان لوازم آرایش نیز خراب است

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت روز نو، در ایران مصرف و خرید و فروش لوازم آرایشی بسیار بالا است، بنابراین با برنامه ریزی دقیق و تلاش برای ارتقای کیفی محصولات آرایشی، در سایه گردش مالی بالای این عرصه، می توان به توفیقات بسیاری در این حوزه  نائل شد.

در حالی که برخی از حوزه ها برای واردات لوازم آرایشی به کشور در چند ماه گذشته از دلار دولتی استفاده کردند اما وارد کنندگان لوازم آرایشی از این ارز بی بهره بودند.

یک فعال در زمینه واردات لوازم آرایشی گفت:« بعید می‌دانم که تاکنون کسی از واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشد و از واردکنندگان نیز چنین چیزی را نشنیده‌ام. در حال حاضر کالاهایی چون مواد غذایی و دارو در اولویت بالاتری برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و انتظار نداریم که به لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند.البته با توجه به افزایش قیمت پایه توسط گمرک سال گذشته شرایط خوبی در بازار فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات تجربه نکردیم و در سال جاری نیز مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که تعرفه گمرکی لوازم آرایشی از ۲۶ به ۳۶ درصد افزایش یابد. در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار واردات رسمی در حوزه فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات به کشور داشته‌ایم اما در ارتباط با آمار قاچاق نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم و اعداد و ارقام اعلام شده توسط برخی افراد درخصوص میزان قاچاق فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات غیر واقعی است.»

ظاهرا بالا رفتن قیمت دلار در ماه‌های اخیر حسابی روی این صنف تأثیر گذاشته و باعث شده علاوه بر گران شدن اجناس، عده‌ای هم بی‌خیال فروش شوند و کالاهایشان را در انبار نگه دارند.  این فعال در حوزه بازرگانی لوازم آرایشی ادامه داد:«شرکتی‌ها اکثرا فروش ندارند و فکر می‌کنند که قرار است گران‌تر شود. اگر هم سفارش قبول کنند، فاکتورها را عوض می‌کنند؛ یعنی شما 3کارتن سفارش می‌دهید اما یک کارتن برایتان می‌فرستند و می‌گویند موجودی نداریم.» این کار باعث شده مغازه‌های به‌اصطلاح اورجینال فروش با مشکل مواجه شوند و اجناسشان ناقص باشد. غیر از این قیمت هم بالا رفته و خیلی از مشتری‌ها توان خرید ندارند. آنطور که مهدی می‌گوید قیمت‌ها نسبت به سال قبل در بعضی موارد افزایش 100درصدی و حتی بالاتر هم داشته؛ «من از مالزی دستکش لاتکس معمولی وارد می‌کردم که هر کارتنش 9هزار تومان بود. الان قیمتش شده 20هزار تومان. بقیه اجناس هم حداقل 20 تا 30درصد گران‌تر شده‌اند.» هر چند این افزایش قیمت عموما شامل کالاهای وارداتی می‌شود اما طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت حتی در محصولات داخلی نیز بوده‌ایم. با این شرایط به نظر می رسد دولت باید شرایط تسهیل ورود لوازم آرایشی به کشوراز طریق مبادی رسمی را تقویت کند و به وارد کنندگان کمک ارزی کند تا این لوازم از طریق قاچاق وارد کشور نشود و سلامتی استفاده کنندگان را مورد تهدید قرار ندهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید