کوچ مدیران سالمند از شهرداری

کدخبر: ۲۳۱۳۲۵
اقتصادنیوز : سرانجام مجلس پس از حاشیه‌های بسیار طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد. اگرچه این مصوبه هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده و از سوی دولت نیز ابلاغ نشده است، اما در این مدت فهرستی از مدیران بازنشسته شهرداری تهران تهیه شد که به نظر می‌آید بر اساس این فهرست تغییر و تحولاتی در مدیران شهرداری در حال انجام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل ،تاکنون چند لیست از مدیران بازنشسته شهرداری منتشر شده است که هیچ‌کدام از آنها کامل به نظر نمی‌آید و به نظر می‌آید فهرست‌های پنهان دیگری وجود داشته باشند. درحال‌حاضر اسامی این افراد به شورای شهر تهران ارسال شده که به نظر می‌آید بعد از تعطیلات تابستانه بررسی آن در دستور کار شورا قرار بگیرد.

یکی از طراحان طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان معتقد است، این مصوبه شامل حال شهردار تهران هم خواهد شد که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در مورد آنکه شهردار پایتخت نیز در این فهرست جای می‌گیرد یا خیر، عنوان کرده است: «اگر شبهه‌ای در خصوص اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و حضور افشانی در شهرداری تهران باشد، قطعا شورا استفساریه از مراجع مرتبط خواهد گرفت.» به گفته او با توجه به اینکه این قانون هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است، به‌تبع حضور افشانی در شهرداری تهران بلامانع است.

حجت نظری یکی از مدافعان حضور جوانان در پست‌های مدیریتی معتقد است: «نیروی جوان متخصص به‌منزله خون تازه در سیستم اجرایی مدیریت تهران است، اگر نیروهای جوان با دانش به‌روزتر وارد شوند، شرایط بهتر خواهد شد و معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در تلاش است فهرستی از مدیران که مشمول این قانون می‌شوند را تهیه و در اختیار شهردار تهران قرار دهند و بعد از احصاء این افراد در مورد آنها تصمیم مقتضی اتخاذ شود.» او ادامه می‌دهد: «امیدواریم در شهرداری تهران نیروهای متخصص و جوان، جایگزین نیروهای بازنشسته شده و در این میان باید اولویت جایگزینی در استفاده از نیروهای درون شهرداری باشد و البته جذب نیروی توانمند و متخصص از خارج از مجموعه نیز بلامانع است.

البته تا جایی که ممکن است باید از نیروهای جوان‌تر که صاحب تخصص و توانمندی لازم هستند استفاده خواهد شد.» اما دلیل شتاب برای اجرای مصوبه‌ای که هنوز به قانون تبدیل نشده است چیست؟ الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، می‌گوید: «یکی از محورهایی که برای شهردار تهران دارای اهمیت است توجه به نیروی کار جوان و نخبه است و با توجه به تقاضای کار و جمعیت جوانی که در کشور وجود دارد، روند جایگزینی آغاز شده است اما باید مصوبه مجلس مراحل اداری خود را طی کند و در زمان خود اجرایی شود.» او ادامه می‌دهد: «یکی از محورهای سیاست‌گذاری شهرداری تهران کاهش تدریجی حضور بازنشستگان و جایگزینی نیروی جوان‌تر است.»

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، هم معتقد است: «همه ما می‌دانیم برای اجرای قوانین نیاز به طی‌کردن روندی مشخص است. مصوبات مجلس به شکل مصوبه قابلیت اجرایی ندارند بلکه باید پس از تأیید نهایی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شوند و دولت نیز آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی برای آن را تهیه و تدوین کند. این قانون نیز پس از طی مراحل فوق باید توسط معاون عمرانی وزیر کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شود و پس‌ازآن شهرداری‌ها بر اساس همان دستورالعمل‌های اجرایی مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرایی کنند. همین روال منطقی باعث می‌شود قوانین با آرامش بیشتری اجرایی شوند و رویکرد هیجانی نسبت به اجرای قوانین وجود نداشته باشد.»

فراهانی با تأکید بر اینکه شهر موجودی زنده است و هر تغییر و تحول در آن باید با دقت و هوشیاری بالایی صورت گیرد، می‌گوید: «تغییرات در مدیران باید متناسب با بدنه، قطعی و تدریجی انجام شود.» اما محمود میر لوحی،  عضو دیگر شورای شهر تهران، انتقادهایی به مصوبه مجلس دارد؛ او معتقد است: «مصوبه مجلس آثار و پیامدهای بسیار خوبی خواهد داشت و باید به جوانان بها و میدان داد.» به گفته میرلوحی در این طرح تبعیض‌ها و استثناهایی وجود دارد که باید برای کارآمدشدن آن، این استثناها حذف شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهر تهران، نیز در این رابطه گفت: «هنوز قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به تأیید نرسیده است. افشانی می‌تواند نیروهای خود را از میان بازنشستگان انتخاب نکند همان‌طور که اگر من هم به جای او بودم به این گستردگی از مدیران بازنشسته استفاده نمی‌کردم. شهردار تهران در تغییرات اختیار تام دارد اما درحال‌حاضر نمی‌تواند به استناد این قانون، مدیران را تغییر دهد.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید